"Šteta je da smo zadnji u svijetu po domaćim franšizama" – imamo ih samo 12

Ekonomija 15. lis 201912:49 > 12:52
Hrvatska gospodarska komora

U Hrvatskoj posluje otprilike 200 franšiza, od čega je svega 12 posto domaćih, po čemu smo na posljednjem mjestu u svijetu pa je krajnje vrijeme da se taj profitabilni poslovni model prepozna kao poslovni model u zemlji te kao način internacionalizacije poslovanja, istaknuto je u utorak na prvom forumu franšiza.

Forum u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) i njezine Zajednice franšiznog poslovanja okupio je oko 200 sudionika – zainteresiranih za tu vrstu poslovanja i tvrtki koje na hrvatskom tržištu već posluju po franšiznom modelu u različitim gospodarskim granama (trgovina, posredovanje u prometu nekretninama, marketing, turizam i ugostiteljstvo i drugima).

Franšizni forumi se u Hrvatskoj organiziraju zadnjih 14 godina, no kako je prije nekoliko godina pri HGK pokrenuta strukovna zajednica, ovo je prvi forum pod okriljem HGK i prvi koji je okupio tako veliki broj sudionika, uključujući i predstavnike banaka poput HPB-a i HBOR-a kako bi se bolje upoznali s mogućnostima kreditiranja tog poslovanja, čemu banke u Hrvatskoj do sada baš nisu bile sklone, kazala je dopredsjednica te Zajednice i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u Hrvatskoj Ljiljana Kukec.

Hrvatska gospodarska komora

“Šteta je da smo zadnji u svijetu po domaćim franšizama, jer imamo inovativnih i pametnih ljudi i projekata koji bi mogli postati franšize, ali kao da se o tome dovoljno ne zna. Primjerice, Mađarska ima ukupno 341 franšizu, pri čemu ih je 70 posto domaćih i zapošljavaju 100 tisuća ljudi, a u Italiji je od tisuću franšiza više od 90 posto domaćih. Voljeli bismo da poduzetnici u Hrvatskoj, kao i svi oni koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo, shvate da je franšizni model odličan za početak, kao i za održivost poslovanja, jer statistike pokazuju da oko 40 posto tvrtki nakon prve godine poslovanja propada, dok je kod onih koje krenu s franšizom taj postotak tek oko 3 posto. I nakon pet godina njih 90 posto opstaje”, poručila je Kukec.

Franšiza se ustupa

“Važno je znati da se franšiza ne kupuje niti prodaje, nego preuzima odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vrijeme, uz obveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne pristojbe, koju određuje tržište odnosno onaj koji ustupa franšizu s obzirom na njezin stupanj uspješnosti”, objasnila je Kukec, dodajući da je u svemu važno imati i realna očekivanja. Napominje da ‘kontrol frikovi’ ne mogu to raditi jer se u franšizama podrazumijeva suradnja, dijeljenje znanja, prenosivost i slično.

Kukec je kazala da je otprilike 200 franšiza u Hrvatskoj ima oko tisuću prodajnih mjesta te da ta poslovanja imaju oko 17 tisuća zaposlenih.

Po ocjeni potpredsjednika HGK Josipa Zahera, franšiza bi u Hrvatskoj moglo biti puno više, navevši da odnedavno postoji mogućnost da se putem HZZ-a uzeta sredstva za samozapošljavanje mogu koristiti i za ulazak u franšizno poslovanje.

“Najpoznatiji domaći franšizeri poput Galeba, Surf’n’Fries, Carwiz i Place2Go su primjeri da se može održivo i profitabilno poslovati, pri čemu je iznimno važna kvaliteta proizvoda i usluga, ali i ideja koja stoji iza posla za koju se i na drugim tržištima može naći publika. Potrebno je i više edukacije o tom modelu”, poručio je Zaher.

Hrvatska gospodarska komora

Dopredsjednik te Zajednice pri HGK i vlasnik jedne od najuspješnijh domaćih franšiza u svijetu – Surf’n’Fries – Andrija Čolak je govorio o iskustvima ulaska i opstajanja u tom poslu, kazavši da nije ni slutio da će njihova ideja s posebno prženim krumpirićima i uz specifičnu ambalažu naići na toliko zanimanja i u zemlji i u svijetu.

“Nije sve bilo jednostavno, ali smo uspjeli proširiti se na četiri kontinenta, u 20-ak zemalja sa 60 dućana i dokazati da se uz dobar proizvod može izvoziti i pamet. Dobro je fokusirati se na tzv. monoprodukt, a ne raditi na puno toga, i važna je inovacija po čemu ćete biti posebni na tržištu. Tada, kao u našem slučaju, ne nudite franšizu nego drugi dolaze k vama. Nama je upravo franšiziranje donijelo rast, u suradnji s lokalnim partnerima na svakom tržištu, bez čega nema dobre franšize”, savjetovao je Čolak. 

Hrvatska gospodarska komora

Slično je poručila i Damjana Domanovec, koja je franšizirala svoj luksuzni časopis za putovanja “Place2Go” u četiri zemlje, što je rijetkost u svijetu medija, pogotovo među tiskovinama. Za sve je, kako je objasnila, osim ideje bio važan i njezin tim te puno razgovora i suradnje s ljudima izvan Hrvatske, bez čega danas to ne bi bila profitabilna i održiva franšiza.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram