“Potresna svjetla” zbunjuju i znanstvenike. Ovo su teorije o njihovom nastanku

Znanost 07. velj 202310:57 0 komentara
N1

Kada je potres magnitude 8,1 pogodio Meksiko 2017. godine, na društvenim mrežama pojavile su se slike zelenih i plavih svjetala na nebu. Takozvana 'svjetla potresa' u Meksiku bila su još jedan misteriozni primjer fenomena koji je zbunjivao stručnjake stotinama godina. Slična pojava osvjetlila je jučer i nebo iznad Turske u vrijeme razornog potresa te ponovno pokrenula polemiku o čemu se točno radi.

Sličnu nebesku pojavu vidjeli su i snimili mnogi i tijekom katastrofalnog potresa koji je pogodio Tursku, a stručnjaci je promatraju već godinama.

Na društvenim mrežama pojavile su se mnoge teorije građana o tome što ih uzrokuje, a među njima spominje se i tzv. HAARP.

Kako je za National Geographic 2014. godine rekao Friedemann Freund, viši istraživač u NASA-i i profesor fizike na Sveučilištu San Jose te jedan od koautora studije o tim svjetlima, do svjetlosnih pojava dolazi zbog električnih svojstava stijena na tlu. Po Freundu, potresi oslobađaju električne naboje iz stijena, koje odašilju plavu i zelenu svjetlost prema nebu.

“Kao da ste uključili bateriju u Zemljinoj kori”, primjetio je Freund.

Postoje i druge teorije

Jedna od ranijih studija predlagala je rješenje da se tijekom tektonskih poremećaja stvara takozvani piezoelektrični učinak tijekom kojeg stijene, koje sadrže kvarc, proizvode jaka električna polja kada su kompresirane na određeni način.

Ove teorije teško je dokazati, jer su “potresna svijetla”, kao i potresi, nepredvidljiva i kratkog trajanja.

Neki geolozi smatraju kako ta svjetlost nema nikakve veze sa zemljom. Tvrde kako je riječ o eksplozijama koje dolaze iz generatora i drugih energetskih sustava tijekom potresa, a koje se onda mogu vidjeti na noćnom nebu.

No, u studiji koju je radio fizičar sa Sveučilišta Rutgers u New Jerseyju, a koja je objavljena 2014., zrnca različitih materijala, poput brašna, plastike i gipsa, stvaraju napon kada se protresaju. Znanstvenici su ovaj učinak pripisali trenju između zrna materijala, a njihov eksperiment proturječi drugim, gore navedenim teorijama.

Ono što jest sigurno je da će, dok se pojavljuju proturječne znanstvene teorije, rasprava o uzrocima potresnih svjetala ostati nabijena, piše National Geographic.