masovni turizam
Kako putuju Europljani i na što troše? Sve češće traže skrivene bisere, a jedna stvar iznenađuje

Većina europskih putnika potrošit će između 1.500 i 2.000 eura po osobi po putovanju od lipnja do studenoga 2025., što je povećanje od 3 % u odnosu na prošlo ljeto.
Mijenja se i trend u biranju destinacija
Prema novom istraživanju Europske komisije za putovanja (ETC), europski putnici sve više planiraju posjećivati manje poznata odredišta, umjesto tradicionalno popularnih, ali ostaju unutar europskog kontinenta.
Prema najnovijem izvješću ETC-a, 77 % Europljana namjerava barem jednom putovati između lipnja i studenoga ove godine.
Od toga velika većina, čak 91 %, planira putovati unutar Europe. Tome su doprinijeli procvat niskobudžetnih kratkolinijskih zračnih prijevoznika, bolje prometne povezanosti te geopolitička nestabilnost izvan Europe, osobito na Bliskom istoku, prenosi Euronews.
Mediteran i dalje najpopularniji
Mediteran ostaje najpopularnija regija, a 13 % europskih putnika bira Španjolsku.
10 % planira posjetiti Italiju, 8 % Francusku, a 6 % Grčku.
Samo 8 % Europljana izjavilo je da u razdoblju od šest mjeseci razmišlja o putovanju izvan kontinenta.
U istraživanju su sudjelovali putnici iz Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Italije, Nizozemske, Poljske, Švicarske, Belgije, Austrije, Francuske i Španjolske.
Putovanja izvan glavne sezone privlače sve više Europljana
Osim što izbjegavaju prenapučene turističke točke, sve više Europljana želi putovati tijekom međusezone – to su razdoblja između vrhunca i niske sezone, najčešće proljeće i jesen, primjerice rujan.
Iako su ljetni mjeseci poput srpnja i kolovoza i dalje najtraženiji (oboje po 25 %), rujan ih prati vrlo blizu s 22 %.
Glavni razlozi su manje gužve, blaža klima, veća fleksibilnost s poslom i niže cijene za popularna odredišta. U mnogim destinacijama međusezona nudi mirni luksuz i kulturna iskustva za starije, dok su avanturističke aktivnosti privlačne mlađima.
Stariji Europljani najviše putuju
Europljani stariji od 55 godina pokazuju najveći interes za putovanja u nadolazećim mjesecima – njih 82 % planira putovati, odmah iza slijede oni u dobi od 45 do 54 godine (79 %), a 78 % je u dobi od 35 do 44 godine.
Nasuprot tome, samo 66 % mladih od 18 do 24 godine planira putovati, uglavnom zbog nedostatka vremena i financijskih sredstava.
Unatoč ekonomskoj nestabilnosti, 62 % Europljana i dalje planira potrošiti jednako na putovanja, dok 22 % planira potrošiti čak i više. Većina planira između 1.500 i 2.000 eura po osobi po putovanju.
Najviše odlazi na smještaj, malo manje na hranu i piće
Najveći dio budžeta odlazi na smještaj (32 %), zatim na hranu i piće (24 %) – iako se to razlikuje po dobnim skupinama. Stariji putnici skloniji su kvalitetnoj gastronomiji i udobnosti, dok mlađi (ispod 35 godina) troše na shopping, aktivnosti, lifestyle i wellness.
"Naši najnoviji podaci pokazuju da, unatoč promjenama u društvu i ekonomiji, Europljani nisu spremni odustati od putovanja", rekao je predsjednik ETC-a, Miguel Sanz.
Putnici sve svjesniji problema masovnog turizma
S obzirom na to da su poznate destinacije poput Santorinija, Rima, Venecije i Barcelone već opterećene masovnim turizmom, sve više Europljana svjesno traži manje poznata odredišta.
55 % putnika aktivno traži "skrivene bisere", što je porast u odnosu na 48 % iz proljeća ove godine. 11 % putnika navodi da im je glavni prioritet pronaći manje gužvovito mjesto.
"Destinacije bi trebale iskoristiti ovaj trend promičući manje posjećena, autentična iskustva, osobito tijekom međusezona, i jačajući održivi turizam," istaknuo je Sanz.
Automobilska putovanja u porastu
Putovanja automobilom također bilježe porast – 32 % putnika bira ovaj način prijevoza kako bi lakše stigli do udaljenijih mjesta.
Ipak, zračni prijevoz ostaje najpopularniji (53 %), zbog povoljne cijene i brzine.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare