Kama muta je emocija koju doživljavamo tijekom nekih od najvažnijih događaja u našem životu – rođenja, vjenčanja, sprovoda. Obično je koriste pisci, redatelji i stručnjaci za marketing kako bi probudili emocije svojim pričama. Cinicima ovaj koncept može zvučati uvredljivo i previše sentimentalno, no novija istraživanja ukazuju da kama muta može biti snažna sila i u politici.
Kama muta evoluirala je kako bi nas povezala s drugima i učvrstila naše veze, a nije isto što i empatija. Ona nas motivira da prihvatimo druge ljude i brinemo o njima.
Zanimanje antropologa i psihologa Alana Fiskea za kama mutu počelo je prije više od 10 godina, tijekom odmora u Norveško.
Jednog je dana započeo razgovor o dječjim filmovima i filmovima o superjunacima. Zapitao se zašto bi uvijek zaplakao na kraju tih filmova.
Nakon razmišljanja i rasprave, došao je do pretpostavke da ta neposredna, nevoljna reakcija odražava emociju koja nije bila znanstveno proučavana.
“Svi su psiholozi pretpostavili da plakanje znači tugu”, kaže Fiske, ali suze koje je opisao pojavile bi se tijekom pozitivnih događaja.
“Bili smo toliko zaintrigirani ovom emocijom da smo je počeli proučavati”, kaže Fiske, koji radi na Sveučilištu u Kaliforniji u Los Angelesu.
Istraživanje i potraga za odgovarajućim terminom
Prvi izazov bio je prikupiti što više informacija o iskustvima ljudi i situacijama u kojima su je doživjeli, putem dubinskih intervjua, eksperimenata i etnografskih opažanja.
U isto vrijeme, Fiske je počeo tražiti termin koji bi najbolje opisao emociju koju su htjeli istražiti.
Nakon mnogo traganja, odlučio se za kama mutu, stari sanskrtski izraz koji znači “dirnut ljubavlju”.
Ovo početno istraživanje otkrilo je niz karakteristika koje bi zajedno definirale emociju kao znanstveni konstrukt.
Kama muta, tvrde istraživači, je kratak i pozitivan (ili gorko-slatki) osjećaj koji se često opisuje metaforama poput ganutost ili potresenost.
Prati je toplina u grudima, naježena koža, trnci po vratu i suze u očima, a javlja se tijekom intenzivnog osjećaja zajedničkog uzbuđenja – s prijateljima, obitelji, ljubavnicima ili članovima iste zajednice.
Kama muta je glavni adut pisaca
Pisci su se oduvijek oslanjali na kama mutu kako bi osvojili publiku. Fiske vjeruje da taj osjećaj možemo pratiti još od Odisejevog povratka kući na Itaku nakon 20 godina putovanja i njegova konačnog ponovnog susreta sa ženom.
Kama muta je također prisutna u bezbroj klipova na društvenim mrežama.
Slatki video zapisi mačaka samo su jedan primjer, jer njihova ranjivost potiče naše roditeljske instinkte.
“Pokretačka snaga na YouTubeu je kama muta. Ljudi objavljuju te video zapise jer uživaju u doživljaju ove emocije, a gledatelji zatim žele to podijeliti.”
I političari računaju na kama mutu
Političari to mogu iskoristiti u svoju korist, a studije su pokazale da su reklame za kampanju demokrata i republikanaca na predsjedničkim izborima 2016. izazvale kama mutu među njihovim pristašama – i povećale njihovu namjeru za glasovanje.
Međutim, uz pravu poruku, emocija može pomoći u zacjeljivanju političkih podjela.
Jedan nedavni eksperiment otkrio je da izazivanje kama mute ima tendenciju poboljšati stavove republikanaca prema demokratima i obrnuto.
Više od desetljeća nakon svojih prvih razgovora na ovu temu, Fiske sada sebe smatra stručnjakom za ovu emociju u svim njezinim varijantama.
“Jedna od lijepih stvari u otkrivanju ove emocije je to što možete uživati u njoj… Kada je osjetite, shvatite da ste osoba koja voli i da vas drugi ljudi vole.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!