Oglas

Profesionalni "njuškači"

Tajna mirisa vašeg rublja: Upoznajte ljude koji ga stvaraju

author
N1 Info
23. srp. 2025. 21:48
AFP_Symrise, "njuškači" rublja
MICHAEL MATTHEY / AFP

Dok luksuzne parfemske kuće razvijaju mirise za tijelo, stručnjaci tvrtke Symrise oblikuju svakodnevne mirise koje povezujemo s pastom za zube, omekšivačem ili čipsom s okusom roštilja.

Oglas

Ovi profesionalni "njuškači" oblikuju osjet mirisa koji milijuni potrošača nesvjesno vežu uz higijenu, hranu i svakodnevne rituale.

Miris – snažan osjet koji budi emocije i uspomene – često je ključni razlog zašto neki proizvod završi u košarici, bilo da se radi o deterdžentu, piću ili dezodoransu.

U sjedištu Symrisea u gradiću Holzminden na jugu Njemačke, svaki dan u internoj parfemskoj školi započinje na isti način: njušenje desetaka mirisnih bočica – s povezom na očima.

"To vam je kao uštimavanje instrumenta prije svirke", objašnjava Alicia De Benito Cassado, 32-godišnja bivša pijanistica iz Španjolske koja je glazbenu karijeru zamijenila svijetom mirisa. Još kao tinejdžerica sama je izrađivala parfeme kako bi ih uskladila s poezijom i glazbom koju je stvarala.

Biti "njuškač" je ozbiljan posao

Zanimanje profesionalnog "njuškača" podrazumijeva troipogodišnje školovanje. Miris jednog omekšivača može sadržavati i do 80 spojeva, što je više nego u mnogim parfemima za tijelo, a vrhunski "njuškači" mogu prepoznati više od 1000 različitih mirisa, i to naslijepo.

"Kad sam bio dijete, sve su mi bile samo 'cvjetne note', ali sad prepoznajem kemiju", kaže Marc vom Ende, glavni parfumer i voditelj škole. "Jasmin, gardenija – to je zapravo mješavina elemenata."

Polaznici škole važu sirovine do miligrama, miješaju ih, njuše i sve ponavljaju ispočetka, najprije replicirajući postojeće mirise kako bi razumjeli njihovu strukturu, a zatim stvarajući nove, piše France 24.

Mirisi ne smiju biti ugodni pod svaku cijenu – regulative se stalno mijenjaju. Spoj Lilial, nekoć cijenjen zbog cvjetne note đurđice, zabranjen je u EU od 2022. zbog sumnji da izaziva iritaciju kože i šteti reproduktivnom sustavu.

"Kod parfema koji se nanose izravno na kožu pravila su stroža nego kod deterdženata", objašnjava Attiya Setai, 27-godišnja pripravnica iz Južne Afrike. "Moramo zamijeniti zabranjene sastojke s onima koji su u skladu s novim propisima."

"Nos ima posljednju riječ"

Ukusi se razlikuju i po tržištima. "Mladi u Kini vole šampone koji u Europi ne bi prošli", napominje Shangyun Lyu, jedan od mladih parfumerâ." Ono što je staromodno u jednoj zemlji, u drugoj je trend."

Cijena igra važnu ulogu – Symrise mirise ekstrahira i iz nusprodukata drvne industrije, čime postiže ekonomsku i ekološku isplativost.

U svijetu postoji oko 500 profesionalnih parfumerâ, a njih 80 radi upravo u Symriseu, koji ukupno zapošljava 13 000 ljudi i proizvodi oko 30 000 mirisnih proizvoda – od hrane za kućne ljubimce do kreme za sunčanje.

Konkurencija je ozbiljna: DSM-Firmenich iz Švicarske i Nizozemske te Givaudan iz Švicarske među najvećima su u branši.

Umjetna inteligencija sve više sudjeluje u razvoju mirisa, ali još uvijek ne može – njušiti.

"Služimo se AI-jem", priznaje vom Ende. "Ali nos ima posljednju riječ."

Teme

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama