Znatno niže cijene sirove nafte dobra su vijest za potrošače, ali ne i za hrvatske proizvođače koji moraju tražiti nove formule za opstanak
Golem pad cijena sirove nafte, koja je prije samo godinu i pol dana vrijedila tri puta više nego danas, izazvao je velike promjene. Ne samo u geopolitičkom smislu jer su zemlje izvoznice nafte izgubile dio svoje strateške važnosti ili jer su pojedine arapske zemlje ostale bez novca kojim su financirale ekstravagantne projekte ili širenje islamskog radikalizma po svijetu.
Opipljive promjene
Promjene su i puno “opipljivije” za prosječnog stanovnika Zapada, među ostalim, i za građane Hrvatske, i to mahom nabolje, piše Večernji list. Cijeli niz proizvoda i usluga pojeftinio je zbog smanjene cijene sirove nafte na svjetskom tržištu. Slično je i u Hrvatskoj. Pada cijena benzinskih i dizelskih goriva, ali za očekivati je da će uskoro pasti i cijene nizu proizvoda koji su na tržištu.
– Pad cijena nafte pozitivan je za gospodarstvo, ali realno ovdje Hrvatska ima problem. Smanjen trošak proizvodnje i transporta u kombinaciji s činjenicom da je za tvrtke iz Europske unije zatvoreno rusko tržište znači da će nas uskoro preplaviti jeftini proizvodi, kojima hrvatski proizvođači ne mogu konkurirati. Već sada se na hrvatskom tržištu nudi svinjetina iz Danske po cijeni koja je hrvatskim proizvođačima apsolutno neisplativa i kojom ne mogu pokriti ni troškove – kaže glavni tajnik udruženja stranih ulagača u Hrvatsku Igor Zgrabljić.
Prilično je izvjesno kako će Hrvatsko tržište pratiti cjenovne trendove tržišta ostalih zemalja EU jer veliki europski proizvođači će, uz niske cijene transporta, bez problema preplaviti cijelu Europu svojim proizvodima, samo da se riješe punih skladišta i nađu svojevrsnu kompenzaciju za danas zatvoreno rusko tržište. Ovo je dobra vijest za potrošače, ali svakako ne i za hrvatske proizvođače. Problem je i u neizvjesnosti jer nitko ne može reći koliko će situacija s jeftinom naftom trajati.
Što bi moglo pojeftiniti?
Benzinska i dizelska goriva
Cijena goriva na hrvatskim je crpkama sad oko trideset posto niža nego prije dvije godine. To znači da je i korištenje osobnih automobila – jeftinije.
Nekretnine u Hrvatskoj
Očekuje se da bi padom cijena nafte mogle pasti i cijene nekretnina, odnosno povećati se njihova potražnja. Za očekivati je i da ćemo imati više stranaca zainteresiranih za nekretnine na našoj obali.
Prijevoz
FedEx ili UPS koji organiziraju prijevoz pošiljaka najavile su moguće pojeftinjenje usluga, zbog pada cijena energenata.
Poljoprivredni proizvodi
Jeftinije gorivo pogodovat će i poljoprivrednicima. Uz jeftinije gorivo za traktore ili grijače u plastenicima, očekuju se niže cijene umjetnih gnojiva, koje će za posljedicu imati i pojeftinjenje poljoprivrednih proizvoda.
Zabava i izlasci
Očekuje se da bi zbog pada cijena poljoprivrednih proizvoda mogle pasti i cijene u restoranima, kako hrane, tako i pića. Shodno tome, porast će potražnja za ugostiteljskim uslugama.
Narudžbe za brodogradilišta
Za očekivati je da bi mala hrvatska brodogradilišta također mogla profitirati. Zbog povećanoga interesa i odluke za kupnjom manjih ili srednje velikih brodica ta bi brodogradilišta mogla dobiti dodatne narudžbe.
Povoljnija putovanja u inozemstvo
Niskobudžetne aviokompanije pojeftinjenjem će goriva vjerojatno proširiti ponudu, a cijena zrakoplovnih karata mogla bi postati još pristupačnija.
Povećana prodaja vozila i kamiona
Očekuje se da bi Hrvati mogli više kupovati nove automobile umjesto polovnih, a očekuje se da bi i proaja teretnih vozila također mogla rasti.
Bankarske usluge i krediti
Očekuje se i da bi banke mogle sniziti kamate, ali i olakšati kreditna optrećenja dužnicima i korisnicima kredita.
Veći raspoloživi prihod
Smanjenjem troškova goriva, prehrane, kao i eventualnih izdataka za bankarske troškove zapravo se povećava prihod koji prosječna zaposlena osoba ima raspoloživo za trošenje, piše Večernji list.