Kontrolori leta najavili štrajk, danas sudsko ročište o njegovoj zabrani

Vijesti 20. srp 202208:42 > 08:44
Izvor: Photo by Kevin Bluer on Unsplash, Ilustracija

Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja (HSSKL) najavio je da će njihovi članovi početi štrajk u četvrtak, 21. srpnja, u 7 sati, a kao glavni razlog štrajka naveli su preoptrećenost kontrolora letenja i manjak stručnog kadra. U 10 sati u srijedu na Građanskom odjelu Županijskog suda održat će se ročište na kojemu će se odlučiti o štrajku.

“Smanjenje učinkovitosti i potencijalno ugrožavanje sigurnosti zračnog prometa neminovna je posljedica preopterećenosti kontrolora letenja i manjka stručnog kadra, što je ključni razlog štrajka članova Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja”, istaknuli su iz sindikata kontrolora letenja i dodali kako je to rezultat višemjesečnih pregovora koji su počeli još 24. ožujka i niza neuspješnih pokušaja postizanja dogovora s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

U sindikatu kažu da Uprava u konačnici nije pokazala razumijevanje za zahtjeve kontrolora letenja u čijim smjenama se već sada bilježe rekordne brojke praćenja zrakoplovnih operacija na našem nebu, čak i u odnosu na predpandemijske godine.

vezane vijesti

Članovi Sindikata predlažu korigiranje općeg dijela kolektivnog ugovora, što podrazumijeva optimalnu raspodjelu dnevnog i tjednog odmora. To bi bilo omogućeno uz ukidanje prekovremenih smjena te ukidanje pripravnosti na poziv, a sve u svrhu smanjenja rizika od povećanog stresa (tzv. Burn out).

Također, nakon noćne smjene kontrolorima mora biti omogućen odmor od minimalno 48 sati, te da za kraći odmor od 48 sati poslodavac mora dobiti pisani pristanak radnika, u što bi trebali biti uključeni svi zaposlenici koji rade operativno i u smjenama, a ne samo kontrolori, istaknuli su iz HSSKL-a.

Apel HSSKL-a je usmjeren i na usklađivanje koeficijenata s razinom inflacije, s obzirom na negativne gospodarske trendove uzrokovane pandemijom i nestabilnom situacijom na istoku Europe, a što je omogućeno i regulativom EU-a koju već provodi većina zemalja Funkcionalnog bloka zračnog prostora Središnje Europe (FAB CE) u okruženju, poput Austrije, Mađarske, Slovenije i Češke.

“Poznato je da je naš posao jedan od najstresnijih na svijetu i da kontinuirano upozoravamo na preopterećenost i rizik od povećanog stresa. Zbog toga je potrebno što prije prilagoditi uvjete rada kako bi se spriječilo ugrožavanje sigurnosti zrakoplovnog prometa”, izjavio je Krešimir Rakoci, predsjednik Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja koji okuplja 365 članova od kojih je 270 kontrolora zračnog prometa.

Iz HSSKL-a su napomenuli da će od prvog dana štrajka kapacitet, odnosno broj zrakoplova koji prelijeću Hrvatsku, biti smanjen na 40 posto ukupnog propisanog kapaciteta. Što se tiče prometa na zračnim lukama, on će ostati nepromijenjen do subote, 23. srpnja, od kada će kapaciteti svih zračnih luka u Hrvatskoj, osim Zračne luke Osijek, biti smanjeni na 50 posto ukupno planiranih zrakoplova.

Iz sindikata se nadaju razumijevanju i dogovoru s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, a sve kako bi, što je moguće prije, bio osiguran nesmetani rad svih zračnih luka.

Uprava: Prihvatili smo 33 zahtjeva sindikata

Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o. izvijestila je u utorak, povodom najavljenog štrajka Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja, da je Uprava dosad prihvatila 33 zahtjeva HSSKL-a kojima su značajno unaprijeđena prava radnika, a posebno kontrolora zračnog prometa.

“Svo vrijeme kolektivnih pregovora Uprava je bila maksimalno konstruktivna te je prihvatila sve zahtjeve koje je bilo moguće prihvatiti bez ugrožavanja normalnog odvijanja svih operativnih procesa u HKZP-u”, izvijestili su iz HKZP-a.

Kao primjer naveli su povećan broj dana godišnjeg odmora koji može iznositi i preko 35 radnih dana godišnje te dodatno povećanje broja dana rekreacijskog odmora kontrolora zračnog prometa na 15 kalendarskih dana, od kojih se 7 dana odnosi na program zbrinjavanja stresa koje financira poslodavac u hotelima i brojnim popratnim uslugama (npr. sistematski pregled i dr.), uvođenje dodatnih dana plaćenog dopusta, ukidanje smanjenja plaće za vrijeme privremenog prestanka valjanosti ovlaštenja i posebnih ovlasti itd.

Dodatno, Uprava je ponudila sindikatima i vrlo mjerljiva povećanje materijalnih prava svih radnika HKZP-a, točnije: povećanje plaće svim radnicima u visini od 5 posto, dodatno povećanje plaće svim kontrolorima zračnog prometa od 2 posto (dakle ukupno 7 posto), povećanje iznosa regresa na iznos od 7.000 kuna neto, povećanje iznosa naknade za trošak prijevoza do 1.500 kuna neto, povećanje iznosa jubilarnih nagrada za 50 posto – u rasponu od 6.000 do 33.000 kuna neto.

Sindikat djelatnika HKZP-a je, kao drugi reprezentativni sindikat koji je sudjelovao u pregovorima, prihvatio tu ponudu Uprave i potpisao Kolektivni ugovor. Nažalost, HSSKL je odbio ponudu Uprave i prvo prekinuo postupak kolektivnih pregovora i najavio štrajk, a potom prekinuo i postupak mirenja koji se provodio sukladno zakonskoj obvezi prije provedbe štrajka, izvijestili su iz HKZP-a.

Ustvrdili su i da su povećanja materijalnih prava radnika koja je ponudila Uprava rezultat su stvarnih financijskih mogućnosti HKZP-a te su izrazili žaljenje zbog najave štrajka.

Iz HKZP-a su također naveli kako se okvirno se procjenjuje da će najavljenim štrajkom kontrolora zračnog prometa biti izravno pogođeno oko 400.000 putnika dnevno, dijelom kroz nerealizirane prelete kroz zračni prostor Republike Hrvatske, dijelom kroz otkazana slijetanja i polijetanja na hrvatske zračne luke.

Financijski učinak je također značajan u kontekstu pružanja usluga manjem broju letova u zračnom prostoru Republike Hrvatske. Uzimajući u obzir gore navedeno, ukupni potencijalni gubitak prihoda po danu štrajka iznosi oko 2,3 milijuna kuna, stoji, uz ostalo, u priopćenju.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Komentari

Vaš komentar