Promet u trgovini na malo u Hrvatskoj kontinuirano raste 10 mjeseci zaredom, od kolovoza 2014. godine do sada, što je prvi slučaj takvog uzlaznog trenda od 2007. godine, odnosno prije početka krize, stoji u najnovijoj analizi Hrvatske gospodarske komore.
U svibnju 2015. godine promet u trgovini na malo realno je bio za 4,1 posto veći u odnosu na isti mjesec lani i predstavlja najbržu dinamiku rasta od rujna 2007. godine (7,3 posto).
Prema podacima Eurostata, u Hrvatskoj konstantno raste i internetska trgovina; 2012. je 16 posto kupaca kupovalo online, sljedeće godine njih 19 posto, a lani 22 posto. Online trgovina ima potencijala i može biti prilika na tržištu, osobito za male i srednje poduzetnike, stoji u analizi, uz dodatak kako rastu pogoduje i relativno mala baza.
“Proteklih dvadesetak godina trgovina je jedna od najrazvijenijih, najkonkurentnijih i najpropulzivnijih grana gospodarstva. No, trgovina je ujedno i zrcalna slika svih makroekonomskih kretanja. Kao takva, prva je u doticaju s potrošačima i osjeti sve promjene u navikama potrošnje”, ističe se u analizi.
Dodaje se kako od 2008. godine ipak dolazi do ograničenja potrošnje te su takva kretanja nastavljena i tijekom proteklih godina, uz iznimku 2011. godine, kad je promet u trgovini na malo rastao na godišnjoj razini od jedan posto. No, od kolovoza 2014. do danas, promet u hrvatskoj maloprodaji kontinuirano raste, što predstavlja pokazatelj pozitivnih promjena u zemlji.
“Uvažavajući sadašnje pokazatelje i stvorene preduvjete na tržištu, hrvatska maloprodaja kreće se u skladu s europskim i svjetskim trendovima. S razvijenom dobrom hrvatskom trgovačkom praksom, koja ima tendenciju daljnjeg unapređenja, trgovci osluškuju i uvažavaju promjene na tržištu te nastoje uspješno odgovoriti na želje i potrebe potrošača. U narednom razdoblju očekujemo također nastavak trenda rasta prometa u trgovini na malo”, ocjenjuje direktorica Sektora za trgovinu HGK Ema Culi.
U analizi se navodi i da hrvatski i europski makroekonomski pokazatelji potvrđuju važan utjecaj trgovine na ukupno gospodarstvo EU.
Udio trgovine na malo u BDP-u i u Hrvatskoj i u zemljama EU kreće se prosječno na godišnjoj razini oko 10 posto. Nadalje, na razini EU u trgovini posluje 5,5 milijuna subjekata, odnosno svaki je četvrti poduzetnik u Uniji registriran u djelatnosti trgovine. U Hrvatskoj je u toj djelatnosti registrirano više od četvrtine poduzetnika. Udio ovdašnjih poduzetnika u djelatnosti trgovine u ukupnom broju poduzetnika iznosi 26 posto.
U Hrvatskoj oko 15 posto svih zaposlenih radi u trgovini
Broj zaposlenih u djelatnostima trgovine u Hrvatskoj i Europskoj uniji upućuje na činjenicu da je trgovina vodeći odnosno drugi najveći poslodavac u gospodarstvu, kaže se u HGK-ovoj analizi, te ističe da u Hrvatskoj oko 15 posto svih zaposlenih radi u trgovini. Podaci za 19 zemalja Europske unije za 2012. godinu, pokazuju da je Hrvatska tada imala 20,2 tisuće prodavaonica u trgovini na malo te da je na jednu prodavaonicu prosječno dolazilo 211 stanovnika.
“Glavne karakteristike hrvatskoga maloprodajnog tržišta su koncentracija, internacionalizacija i konsolidacija. Istraživanje tržišta mješovitom robom pokazuju da top deset ovdašnjih trgovaca drži oko 72 posto tržišta. Ipak, na tržištu maloprodaje došlo je i dolazi do preslagivanja, pa s jedne strane pod utjecajem pada prihoda neki trgovački lanci napuštaju Hrvatsku ili najavljuju odlazak, a drugi istovremeno dolaze”, kaže se u analizi.
U analizi HGK spominje se i Agrokorovo preuzimanje poslovnog sustava Mercatora, što je također dovelo do određenog preslagivanja tržišta i nastavka internacionalizacije domaće maloprodaje na tržište Unije, ali i susjednih zemalja.
“Internacionalizacija poslovanja jedan je od čimbenika uspjeha poslovanja. Jedna od značajki hrvatskog tržišta maloprodaje, koja je došla do izražaja u 2014. godini, jest i vitalnost te poslovna uspješnost regionalnih i lokalnih trgovaca, o čemu svjedoči i izlazak nekih od lokalnih trgovaca na tržište drugih županija te na tržište Grada Zagreba”, stoji, između ostaloga, u analizi HGK.