Europska unija odgodila je do sljedećeg tjedna planirano glasovanje o zakonu koji bi ukinuo prodaju novih automobila na dizel i benzin 2035. nakon što je Njemačka dovela tu odluku u pitanje.
Novi datum glasovanja se još ne zna, a glasnogovornik Švedske koja predsjedava EU-om, rekao je da će se veleposlanici zemalja EU-a vratiti na tu temu “u dogledno vrijeme”.
Nakon višemjesečnih pregovora, Europski parlament, Komisija i države članice EU-a prošle su se godine složile sa zakonom prema kojem bi svi novi automobili koji se prodaju u EU-u od 2035. morali imati nultu emisiju štetnih plinove, a što zapravo onemogućuje prodaju automobila s motorom s izgaranjem, piše Reuters.
No EU članice još uvijek moraju potvrditi odluku prije nego što stupi na snagu. Veleposlanici zemalja EU u petak su otkazali glasovanje koje je bilo planirano za 7. ožujka. Zbog toga je zakon bio na čekanju nekoliko dana prije nego što je trebao dobiti konačno odobrenje. Pokušaj blokiranja ili promjene politike EU ovako kasno u procesu donošenja zakona vrlo je neobičan.
Sintetička goriva kao rješenje?
Njemački ministar prometa Volker Wissing ponovio je u petak da bi uporaba sintetičkih goriva trebala ostati moguća i nakon roka 2035. te da još uvijek nedostaje obećani prijedlog Europske komisije o tome kako to ostvariti.
“Želimo klimatski neutralnu mobilnost, a to znači biti otvoren za sve zamislive tehnologije”, rekao je na konferenciji za novinare.
Neobvezujući dio zakona EU kaže da će Komisija dati prijedlog o tome kako se vozila na CO2 neutralna goriva mogu prodavati nakon 2035., ako je to u skladu s klimatskim ciljevima. No, njemačko ministarstvo prometa želi jasnija jamstva.
Glasnogovornik Komisije u petak je rekao da će “razmotriti potencijalni doprinos CO2 neutralnih goriva za postizanje klimatski neutralne mobilnosti”, dodajući da je u kontaktu sa zemljama kako bi razgovarali o njihovim problemima sa zakonom.
“Prijelaz na vozila s nultom emisijom apsolutno je neophodan kako bismo ispunili naše klimatske ciljeve za 2030. i 2050.”, dodao je glasnogovornik.
Industrija u neizvjesnosti
Promet čini gotovo četvrtinu emisija u EU. Italija, koja je ranije rekla da će glasovati protiv zakona EU-a o automobilima, u petak je pozdravila odgodu glasovanja.
“Italija ima vrlo jasan stav – električni automobili ne mogu biti jedino rješenje za budućnost”, rekao je ministar energetike Gilberto Pichetto Fratin, dodajući da bi se vozila koja koriste “obnovljiva goriva” trebala smatrati “jednako čistom” opcijom.
Njemački Liberali (FDP) već dugo zagovaraju klimatski neutralna sintetička goriva, također poznata kao e-goriva, tvrdeći da bi njihova uporaba omogućila daljnju upotrebu motora s unutarnjim izgaranjem. Ali državno ministarstvo okoliša, predvođeno Zelenima, reklo je da bi se Njemačka trebala držati dogovora i ne odustati u zadnji čas.
Izvršni direktor Audija, Markus Duesmann, podržao je to stajalište, rekavši da bi odustajanje od postupnog ukidanja riskiralo ostaviti industriju u neizvjesnosti. “A to bi bilo kobno za automobilsku industriju”, rekao je za magazin Spiegel.
“Audi je donio jasnu odluku – postupno ukidamo motore s unutarnjim izgaranjem 2033. jer je električno vozilo najučinkovitija metoda za individualnu mobilnost”, rekao je Duesmann u intervjuu u petak.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen prisustvovat će u nedjelju sastanku njemačke vlade u palači Schloss Meseberg, gdje će se vjerojatno raspravljati o toj temi. Zastupnici Europskog parlamenta već su prošli mjesec odobrili sporazum.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!