Rano u srijedu, naoružani muškarac namjerno je uletio kamionom u novogodišnju gomilu u slavnoj ulici Bourbon u New Orleansu, ubivši najmanje 15 i ranivši više od 30 osoba prije nego što ga je policija ustrijelila. Napad je izazvao strahove od kopiranja i preslikavanja ovog tipa strašnog napada na više događanja diljem SAD-a.
Na mjestu napada bili postavljeni stupići
James Alan Fox, profesor kriminologije, prava i javne politike na Sveučilištu Northeastern, rekao je da, iako su udari vozilima relativno rijetki među incidentima s masovnim žrtvama u Sjedinjenim Državama, “mogu biti prilično smrtonosni” za razliku od oružanog napada.
“U SAD-u koja predvodi u korištenju snažnog vatrenog oružja u usporedbi s drugim zemljama, pretpostavljam da će divljanja automobila ostati mali udio incidenata”, rekao je Fox. “Naravno, ako je moguće, pomogle bi barijere i zatvaranje ulica za zaštitu pješaka od vozila, ali u većini situacija to možda nije praktično.”
Samo prošlog mjeseca, saudijski psihijatar namjerno je vozio unajmljeni BMW SUV kroz njemački božićni sajam, ubivši pet i ranivši više od 200. Njegov motiv ostaje pod istragom, prema vlastima kako prenosi USA Today.
Dužnosnici New Orleansa 2017. počeli su postavljati stupove duž ulice Bourbon kako bi ograničili pristup vozilima i zaštitili gužve, navodeći kao razlog rizik od napada vozilima. Izvođači radova uklanjaju i zamjenjuju te originalne stupiće novim dizajnom, prema gradskim dužnosnicima.
Napadi vozilima 2016. pola terorističkih napada
U 2016. napadi vozilima na međunarodnoj razini predstavljali su više od polovice svih smrtnih slučajeva povezanih s terorizmom te godine, prema analizi jednog istraživača otvorene Globalne baze podataka o terorizmu.
“Pristupačnost vozila čini ovo široko rasprostranjenom prijetnjom (za) bilo kakvo okupljanje ljudi, bilo za proslavu Nove godine ili samo običan vikend na ulici Bourbon”, rekao je Ryan Houser, istraživač terorizma i konzultant koji napisao studiju o takvim napadima 2022.
Houser je rekao da su napadi vozilima u međunarodnom porastu jer su efikasni.
Demokratizacija terorizma
“Napadi vozilima imaju sposobnost daljnje demokratizacije terorizma kao uspješnog napada koji zahtijeva samo spremnost na ubijanje i može ga izvršiti samo jedan akter”, zaključio je u svojoj studiji. “Povećani broj aktivnosti na otvorenom i okupljanja u svijetu nakon pandemije dodatno će izložiti veliki broj ljudi potencijalnim sigurnosnim ranjivostima koje ih izlažu opasnosti da postanu žrtve terorizma koje se izvodi za volanom.”
I premda je Europa vidjela mnogo sličnih napada – uključujući napad kamionom 2016. u kojem je poginulo 86, a ozlijeđeno 434 – Sjedinjene Države također su vidjele više incidenata prije napada u srijedu.
Prema Associated Pressu prije napada u New Orleansu dogodila su se tri namjerna i neselektivna napada vozilima od 2006., uključujući onaj u studenom. 21. 2021., napad na božićnu paradu u Waukeshi, Wisconsin, u kojem je ubijeno šest i ranjeno 62 drugih. Savezni dužnosnici zabilježili su tri druga napada vozilom u Sjedinjenim Državama samo u 2020., iako s manje smrtnih slučajeva.
Traje svega nekoliko sekundi
Houser, istraživač terorizma i masovnih žrtava, rekao je da su napadi vozilima relativno lak način da se brzo ubije i ozlijedi veliki broj ljudi jer napad počinje i završava u roku od nekoliko sekundi. Zbog toga je policiji teško reagirati, istaknuo je.
“Jedno vozilo ima potencijal izazvati veliku masovnu nesreću koja preplavljuje lokalne resurse i resurse uzajamne pomoći”, napisao je u svojoj analizi. “Osim toga, traumatske ozljede koje proizlaze iz naletanja vozila mogu nadvladati medicinske mogućnosti hitne i operacijskih soba.”
Savezni stručnjaci za sigurnost odavno upozoravaju na rizik od napada vozilima i obično preporučuju “slojeviti” pristup njihovom sprječavanju tijekom velikih okupljanja poput parada, koncerata ili uličnih zabava. Te mjere obično uključuju barijere preko cesta i nogostupa − gradovi često koriste kamione za smeće ili uređaje za snijeg − zajedno s barijerama kako bi se stvorio pristup u obliku slova S za ograničavanje brzine vozila.
Bourbon Street duga je, ravna i uska ulica s barovima. Noću kada su barovi prepuni, policija obično brani pristup vozilima, dopuštajući posjetiteljima da izađu na ulicu. Gradonačelnica New Orleansa LaToya Cantrell rekla je da je vozač u napadu u srijedu skrenuo oko barikada kako bi stigao do gomile.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!