Paniku među zagrebačkim taksistima izazvala je vijest da stiže Uber, nova usluga za prijevoz. Funkcionira tako da putnik putem mobilne aplikacije naručuje vozilo, a vozač može biti bilo koja osoba koja ga želi povesti. Istražili smo, pleše li takva usluga po rubu hrvatskih zakona?
Tvrtka je prisutna u 56 zemalja svijeta i vrijedi više od 40 milijardi dolara. Navodno uskoro stiže u regiju.
“Još se ne zna kada i ako će Uber službeno doći u Hrvatsku. Ono što se zna je da su prije par mjeseci započeli radnje u susjednim Sofiji i Bukureštu. I da su prisutni u regiji dovoljno da znaju što se događa”, rekao je glavni urednik Netokracije, Ivan Brezak Brkan.
Dodaje da je najvjerojatnije da će u Hrvatsku prvo stići usluga Black, namijenjena bogatim korisnicima koji traže vožnju luksuznim automobilima. No dolazak Ubera značio bi niz pravnih problema, od toga da ih ne voze licencirani vozači, do toga da se usluga plaća putem mobitela, bez računa.
“Pitanje je kada će i hoće li porezna uprava reagirati na dodatne prihode građana na koje se u ovoj državi plaća porez. S druge strane, ako se nešto dogodi koga ćete tužiti za nesreću u kojoj je sudjelovalo vozilo koje ste uzeli preko Ubera?”, kaže glavni urednik ICT Businessa, Dražen Tomić.
Stoga je već zabranjen u nekoliko zemalja pa i Španjolskoj, Njemačkoj, Francuskoj. Na to se Uber žalio Europskoj komisiji.
“Zakonske prometne regulative donose se u svakoj članici Unije zasebno. Europska komisija naravno prati slučaj pomno, ali naglašavamo da članice same moraju odigrati važnu ulogu u ovom slučaju”, kazao je ranije glasnogovornik Europske komisije Jakub Adamowicz.
A ako je slučaj da Uber doista dolazi u Hrvatsku, u udruženju Radio Taxi Zagreb najavljuju akcije.
“Vjerojatno ćemo uobličiti nešto u nekakav protest, ali nemojte očekivati da ćemo mi sada tu priječiti nekakav promet. Mi ćemo ići na institucije”, rekao je predsjednik Udruženja Radio Taxi Zagreb, Jozo Kovačević.
Grad Zagreb, institucija koja izdaje licence, poručuje da je pružanje usluga bez valjanih dozvola ilegalna.
Više pogledajte u prilogu Katarine Brečić: