Lojalnost je zasigurno vrlina, no ona na poslu može biti i slabost. Iako menadžeri više cijene zaposlenike koje smatraju lojalnima, nova studija pokazuje da češće iskorištavaju upravo lojalne radnike, zadajući im više zadataka ili zahtijevajući neplaćeni rad.
Ti menadžeri nemaju nužno loše namjere, naglašavaju istraživači. Neki nisu svjesni što rade i ne shvaćaju etičke posljedice svojih odluka, piše Science Alert.
To sve, naravno, nije velika utjeha za predane zaposlenike koji ostaju natovareni s previše posla – njihova lojalnost ima cijenu.
“Kompanije žele lojalne radnike, a gomile istraživanja pokazuju da lojalni radnici vrlo pozitivno utječu na kompanije u cijelosti”, kaže glavni autor studije, Matthew Stanley, postdoktorand u poslovnoj školi američkog sveučilišta Duke.
“Ipak, čini se da menadžeri često upravo njih najviše iskorištavaju”, dodaje on.
Stanley i njegovi kolege studiju su proveli na oko 1.400 menadžera. Menadžerima su ponuđeni razni scenariji koji su se fokusirali na izmišljenog 29-godišnjeg radnika imena John.
John radi za tvrtku koja pokušava srezati troškove, rečeno je menadžerima. Za tu svrhu, istraživači su menadžere tražili da ocijene koliko su spremni Johnu zadati dodatne zadatke i neplaćeni prekovremeni rad.
Menadžeri su redovito Johnu zadavali dodatne zadatke u scenarijima u kojima je John imao reputaciju lojalnog radnika, bez obzira na druge detalje.
Nakon što su pročitali Johnova pisma preporuke u kojima se naglašavala njegova lojalnost, menadžeri su spremnije Johnu zadavali dodatne uloge za koje on nije plaćen. Druga pisma, u kojima se naglašavala Johnova iskrenost ili poštenje, nisu proizvela isti efekt, što znači da je upravo lojalnost razlog zašto su menadžeri radije Johnu zadavali dodatni posao.
Nadalje, Johnovo prihvaćanje dodatnog posla samo je pojačavalo spremnost menadžera da ga nastave tako tretirati, otkrila je studija. Kada su pročitali da je John spreman preuzeti dodatne dužnosti i raditi prekovremeno, ocijenili su ga više lojalnim nego u scenarijima u kojima John nije prihvaćao dodatni posao.
“To je zatvoreni krug”, kaže Stanley. “Lojalni radnici ističu se i zbog toga ih se iskorištava. A kada jednom pristanu na nešto takvo, pojačat će im se reputacija lojalnih radnika i dobivat će sve više i više posla u budućnosti.”
Neki slučajevi iskorištavanja očitiji su od drugih, kažu istraživači, i dodatni posao nije uvijek iskorištavanje – ako menadžeri zaposlenike zamole da ga obave, umjesto da to zahtijevaju.
Ipak, ako se uzme u obzir dinamika autoriteta između zaposlenika i menadžera koji kontroliraju resurse koji su zaposlenicima vrlo bitni, poput plaće, prethodna istraživanja sugeriraju da radnici često osjećaju kao da ne mogu bez posljedica odbiti preuzimanje dodatnih, neplaćenih dužnosti.
Menadžeri pak sve ovo vide kao potpuno normalno, kaže studija: Prirodno im je dodatne poslove dodjeljivati lojalnim zaposlenicima.
Sve ovo nije toliko zlonamjerno kao što možda zvuči, naglašavaju istraživači. Iako za otvoreno maltretiranje nema izliku, navike menadžera da iskorištavaju lojalne radnike barem djelomično je rezultat “etičkog sljepila” ili nedostatka svijesti o tome koliko je njihovo ponašanje nepošteno.
“Većina ljudi želi biti dobra”, kaže Stanley. “Ipak, prijestupi se događaju iznenađujuće često u svakodnevnom životu. To je uvelike zbog etičkog sljepila, gdje jednostavno ne vidimo koliko su naši postupci u nesrazmjeru s vrijednostima ili principima koje tvrdimo da zagovaramo.”
Ako je to istina, jedan način kojim bi se moglo smanjiti ovakvo iskorištavanje radnika je podizanje svijesti o ovom fenomenu među menadžerima, predlažu istražitelji. To bi im pomoglo bolje shvatiti vlastito ponašanje.
Istraživači također upozoravaju da lojalnost nije nužno negativna osobina, a radnici ne bi smjeli uvijek izbjegavati dodatni rad.
“Ne želim sugerirati da je zaključak ovog rada to da ne biste smjeli biti lojalni nikome jer je to put u katastrofu”, kaže Stanley. “Svi cijenimo ljude koji su lojalni. Razmišljamo o njima pozitivno. Oni su često nagrađivani. Nije sve samo negativno – ovo je kompliciran odnos.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!