Nestašica poluvodiča, poremećaji u dobavnim lancima te rast cijena energenata i sirovina bacili su automobilsku industriju na koljena.
Međutim čini se da proizvođači automobila ipak imaju barem malo razloga za veselje. Prema najnovijim podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), potražnja za njima snažno je porasla u Europskoj uniji nakon 13 mjeseci uzastopnog pada, a pritom Hrvatska bilježi trostruko veći rast od razine EU-a, piše tportal.
Najnoviji su to podaci iz predstavljenog pregleda tržišta ACEA-e. U 26 zemalja, bez Malte, u kolovozu je registrirano 650.305 novih automobila, što je 4,4 posto više nego u kolovozu prošle godine, u jeku krize nestašice poluvodiča.
Međutim iz ACEA-a napominju da je broj registriranih automobila još uvijek daleko ispod pretpandemijske razine. Rastu su pridonijela ključna tržišta sa solidnim dobicima – Italija (+9,9 posto), Španjolska (+9,1 posto), Francuska (+3,8 posto) i Njemačka (+3,0 posto).
Registrirano za 13,7 posto više automobila
U Hrvatskoj je u kolovozu registrirano 3200 novih vozila, za 13,7 posto više nego u istom mjesecu prošle godine, a nakon 8,4-postotnog pada u srpnju. Time je prekinuto tromjesečno razdoblje pada potražnje, prema ACEA-inim podacima.
S druge strane na razini EU-a potražnja je u prvih osam ovogodišnjih mjeseci smanjena 12 posto, uz registriranih gotovo šest milijuna novih automobila, izvijestila je udruga. Dakle prošlomjesečni prikaz uspoređuje se s lošim rezultatima prethodne godine i ostaje znatno ispod razina prije pandemije.
Evo kako stručnjaci gledaju na porast potražnje za automobilima te kakve su prognoze za automobilsku industriju i potražnju kupaca uslijed galopirajuće inflacije.
“Pandemijsko-sirovinsko-energetski stres prouzročio je dosta oscilacija na tržištu pa vjerujemo da je velikim dijelom odgovoran za navedeni rast prodaje novih automobila. Brojni auti se čekaju i preko 400 dana te je pitanje kada su inicirane kupnje isporučene u kolovozu 2022. Ipak se radi o broju novoregistriranih automobila, a ne prodanih. Na taj smo način ove godine zabilježili i porast u travnju, kada su bile aktualne i narudžbe rent-a-car službi”, kaže predsjednik Uprave Tokić Grupe Ivan Gadže za tportal.
Realnijom se čini, dodaje, slika o padu broja novoregistriranih automobila na godišnjoj razini od 9,3 posto.
“Proizvođači i dobavljači rezervnih dijelova suočavaju se s ranije navedenim izazovima. Takvo što utječe na promjenu prioriteta kada je riječ o modelima auta zbog izbora dobavljača i sirovina, ali i tržištima zbog volumena, servisnih kapaciteta i veličine prodajne mreže. Iz tog razloga vjerojatno ćemo još neko vrijeme gledati smanjivanje, ali isto tako buđenje određenih brendova i modela kao ‘novonormalne anomalije'”, Gadže.
Pravila se mijenjaju
Što se tiče situacije u proizvodnji, ali i održavanja vozila, Gadže kaže da određenih dijelova zaista ima manje, ali još uvijek dovoljno – samo je pitanje nalaze li se na pravom mjestu za kupca i servisera. Navodi i da se nestašica i manjak osjete kroz brzinu raspoloživosti te smanjenje viškova i fleksibilnosti jer kupac ne može tako brzo doći do željenog asortimana i opreme.
“U uvjetima u kojima postoje problemi s brzinom isporuke i raspoloživosti važno je imati superiornu logistiku. Uspijevamo osigurati visoku raspoloživost dijelova, a samim time slobodnu mobilnost te sigurnost za svakog vozača i poslovanje. Čini mi se da će kao nikad prije vrijediti pravilo da će prodavati i isporučivati oni koji imaju raspoložive rezervne dijelove ili automobile”, zaključuje.
Potražnja za čipovima
Reuters je ranije izvijestio da potražnja za čipovima opada istom brzinom kao što je prije dvije godine porasla u pandemiji nakon ogromne potražnje za pametnim telefonima i prijenosnim računalima zbog rada na daljinu.
Ta je potražnja za pametnim uređajima naposljetku i dovela do nestašice čipova za proizvođače automobila, no ona, kako je Reuters ranije ustvrdio, jenjava usred usporavanja svjetskog gospodarstva i pada potražnje za pametnim uređajima.
Unatoč tome što u ovom trenutku ima dovoljno poluvodiča, kakve su prognoze za prodaju? ‘Visoka inflacija, rast kamatnih stopa i slabljenje povjerenja potrošača mogli bi – uz kupce koji produžuju ciklus zamjene usred poboljšane pouzdanosti novijih automobila i brzih promjena tehnologije – izazvati temeljnu potražnju 2023., pa i kasnije’, prognozira Gillian Davis iz Bloomberg Intelligencea.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!