Kažu kako su električna vozila budućnost mobilnosti. Iako se radi o novoj tehnologiji koja je još u ranijoj fazi napretka, mnogi su se Hrvati odlučili upravo za nju.
Električni automobili čine malen udio u ukupnom broju registriranih vozila u Hrvatskoj. Razloga je mnogo, od samih cijena vozila, preko manjka infrastrukture, do kompromisa u samom načinu korištenja, pri čemu mislimo na kraći doseg i dulje vrijeme punjenja nego kod automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem.
U Hrvatskoj krajem 2022. bilo registrirano 1.836.016 osobnih automobila, od čega je njih 1.027.379, ili 55,96 posto, pokretano dizelom, dok na benzin ide njih 716.031 (39 posto), na benzin i plin njih 60.349 (3,29 posto), a na hibridni pogon njih 27.057, govore nam podaci Centra za vozila Hrvatske (CVH).
Tek se na četvrtom mjestu nalazi električna energija koja broji 4.929 automobila na struju registriranih u Hrvatskoj, što čini udio u ukupnom broju vozila od tek 0,27 posto.
Još jedan faktor koji utječe na slabu rasprostranjenost električnih automobila, a koji moramo uzeti u obzir, jest činjenica da se radi o novoj tehnologiji. To znači da su auti na struju noviji, odnosno da ih je velika većina mlađa od pet godina, a što nije slučaj s ostatkom voznog parka u Hrvatskoj čiji prosjek iznosi 13,29 godina.
Volkswagen jedva u top 10
No koji su to električni auti koje biraju Hrvati. Kao što smo već pisali, najčešći automobil na našim cestama je Volkswagen Golf, a čak 88 posto njegovih vlasnika je izabrali dizelsku verziju. Golf dolazi i s električnim pogonom, ali u ukupnom broju električnih automobila se nalazi tek na 16. mjestu s 97 registriranih komada.
Ipak, važno je naglasiti kako je električni Golf već dobio zamjenu u vidu posebnog modela slične veličine, a koji se zove ID.3. On se pak nalazi na desetom mjestu sa 172 primjeraka koja voze našim cestama. ID.3 ponosno brani boje Volkswagena jer je najbolje model primjerak te marke na listi najpopularnijih električnih automobila.
Ako su Volkswageni tek na desetom mjestu, što onda voze Hrvati? Teslu možda? Da, iako ni ona nije odnijela titulu najčešćeg auta na struju. Tesla Model 3 nalazi se na drugom mjestu ove ljestvice s 460 komada. No broj Tesli na našim cestama rapidno raste jer moramo imati na umu da je riječ o marki koja je na našem tržištu tek tri godine.
Najčešći električni automobili u Hrvatskoj
Automobil koji se nalazi na prvom mjestu “šiša” Teslu za gotovo 100 posto više registriranih automobila, a riječ je o malenog gradskom automobilu imena – Renault Twingo. Električni Twingo broji 821 primjerak na našim cestama i time je odnio uvjerljivo prvo mjesto. Twingo je Hrvate osvojio voznim osobinama koje su sjajne za snalaženje po gradu, baterijom od 22 kWh koja se napuni za sat vremena i pruža domet od 150-200 kilometara, ali i cijenom koja se uz državne poticaje približava cijeni “običnog” Twinga.
Na trećem mjestu nalazi se još jedan maleni Renault – model Zoe, koji ima 289 vlasnika diljem Hrvatske. Zoe je isključivo električni model, a osim izgleda, od Twinga se razlikuje i gotov duplo većom baterijom pa time i većim dometom od preko 300 kilometara. Maleni Zoe se više me može naručiti u Hrvatskoj.
Četvrto mjesto zauzeo je još manji automobil od Twinga i Zoea, a radi se naravno o Smartu. Mali električni Smart EQ Fortwo Coupe s dosegom od 150 kilometara pokazao se kao sjajno rješenje za gradske gužve pa je tako našao mjesto kod 241. kupca. Ako tom modelu dodamo i broj “običnih” Smartova EQ Fortwo i broj starih električnih Smartova Fortwo, onda se broj ovih modela penje za 249, što ga čak stavlja na drugo mjesto.
Na petom mjestu našao se i jedan crossover – Hyundai Kona. Konu je izabralo 219 kupaca, a jedan od razloga je zasigurno i već ozbiljan domet od 400 i nešto kilometara. Hyundai je za ovu godinu najavio i novi model Kone koji će vjerojatno ovaj automobil pogurati još više prema vrhu ljestvice.
Rang | Marka vozila | Model | Broj vozila u 2022. |
1 | RENAULT | TWINGO | 821 |
2 | TESLA | MODEL 3 | 460 |
3 | RENAULT | ZOE | 289 |
4 | SMART | EQ FORTWO COUPE | 241 |
5 | HYUNDAI | KONA | 219 |
6 | BMW | I3 | 192 |
7 | DACIA | SPRING | 185 |
8 | SMART | FORTWO | 182 |
9 | ŠKODA | CITIGO | 177 |
10 | VOLKSWAGEN | ID.3 | 172 |
11 | NISSAN | LEAF | 157 |
12 | VOLKSWAGEN | ID.4 | 144 |
13 | ŠKODA | ENYAQ | 130 |
14 | VOLKSWAGEN | UP! | 119 |
15 | AUDI | Q4 | 100 |
16 | VOLKSWAGEN | GOLF | 97 |
17 | TESLA | MODEL Y | 86 |
18 | TESLA | MODEL S | 84 |
19 | OPEL | MOKKA | 81 |
20 | SMART | EQ FORFOUR | 67 |
Na ovoj ljestvici vidimo da je među najbrojnijim električnim automobilima najviše manjih gradskih modela. Izuzev Teslinog Modela 3 i Hyundaija Kone, oni gotovo čine top 10 najčešćih automobile na struju u Hrvatskoj. Od većih modela tu su kompakti VW ID.3 i Nissan Leaf na desetom i 11. mjestu.
Na 12. mjestu je VW ID.4 koji spada u kategoriju manjih SUV-a, kao i Škoda Enyaq na 13. mjestu. Od premium modela, uz maleni BMW-ov i3 koji je na šestom mjestu, na ovoj listi se našao i Audi Q4 koji je zauzeo 15. mjesto s ravno 100 komada. Što se limuzina tiče, tu je tek Teslin Model S sa 84 primjerka koji voze našim cestama.
Kada uzmemo u obzir doseg baterija električnih automobila onda ne čudi da se prodaju većinom modeli koji se najbolje snalaze u gradu. Za dulja putovanja bez duljih čekanja ćemo još morati malo pričekati, ali kao što smo rekli, riječ je o novoj tehnologiji koja ubrzano napreduje. Za sada, električni je automobil idealno rješenje za one koji ga mogu puniti na svojoj kućnoj utičnici, u suprotnom osuđeni se na brojne javne punionice i sate čekanja.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!