Njemački san o električnim autima postaje čista mašta

Auto 22. pro 202216:46
Reuters

Optimistični vladin cilj da do kraja desetljeća na cestama bude 15 milijuna električnih vozila postaje vrlo nedostižan, kažu istraživači.

Prije godinu dana Berlin se obvezao da će do 2030. imati 15 milijuna vozila s električnim pogonom, ali vjerojatno neće uspjeti u tome, upozoravaju stručnjaci koji dodaju da će smanjene subvencije i uska grla u proizvodnji usporiti prodaju.

“Samo uz puno sreće cilj će biti polovično postignut”, upozorio je Ferdinand Dudenhöffer, profesor u Centru za automobilska istraživanja u Duisburgu, koji predviđa samo 7,2 milijuna registracija do kraja desetljeća, prenosi Politico.

Svoj je izračun temeljio na učinku vladinog smanjenja subvencija za električna vozila (EV) najavljenog ovog mjeseca, no vodeća njemačka industrija je pod pritiskom na mnogo više frontova.

“Tržište će se urušiti”

“Cilj savezne vlade za 15 milijuna električnih automobila na njemačkim cestama do 2030. neće biti postignut niti blizu”, rekao je Dudenhöffer. “S novim smjernicama za financiranje električnih automobila, visokim cijenama električne energije i rastućim cijenama baterija, tržište u Njemačkoj će se urušiti u sljedećih nekoliko godina.”

PROČITAJTE JOŠ

Ovo obećanje je dala vladajuća koalicija krajem 2021., a ključni je dio strategije za čišći cestovni promet, uz spašavanje dominantne automobilske industrije od zaostajanja za konkurencijom tijekom zelene tranzicije.

Odluka EU-a da zabrani prodaju novih automobila i kombija s motorom s unutarnjim izgaranjem od 2035. stavlja dodatni pritisak na prijelaz k električnim vozilima.

Čelnici automobilske industrije jadikuju da spori tempo izgradnje infrastrukture za punjenje otežava prodaju električnih vozila, ali i da cilj također nailazi na druge prepreke kao što su rastuća inflacija, nedostatak važnih komponenti, globalna konkurencija koja također traži materijale za baterije, pa i činjenicu da čak i subvencionirana električna vozila završavaju u drugim zemljama EU.

Rastuće cijene električne energije također potkopavaju argument da je jeftinije voziti električno vozilo  nego automobil na fosilna goriva.

Optimistična prognoza

Također, vlada od siječnja smanjuje subvencije za kupce električnih vozila sa 6.000 € na 4.500 € za modele jeftinije od 40.000 €. Ipak, u skladu s ostatkom EU-a, prodaja električnih vozila raste, dosegnuvši 355.961 primjeraka u 2021., što je 83,3 posto više u odnosu na prethodnu godinu, prema vladinoj statistici.

U prvih devet mjeseci ove godine Njemačka je zabilježila 273.101 prodanih električnih vozila, što je 15 posto više u odnosu na isto razdoblje 2021. No, te bi brojke trebalo drastično povećati ako se želi dostići cilj vlade za sedam godina.

“Naša optimistična prognoza predviđa da će električna flota biti na oko 11 milijuna u 2030.,” rekao je Matthias Schmidt, berlinski automobilski analitičar koji prati tržište, nazivajući cilj od 15 milijuna “maštom”.

Njemačka je dom kompanija poput Mercedes-Benza, Volkswagena i BMW-a i ima automobilski sektor koji je odgovoran za oko 5 posto BDP-a i više od 800.000 radnih mjesta.

Obećanje bivše kancelarke Angele Merkel prije više od deset godina da će imati milijun čistih automobila na cestama do 2020. nije ispunjeno. Od otprilike 50 milijuna registriranih osobnih automobila u Njemačkoj, samo ih je 1,59 milijuna koristilo električnu energiju od 1. listopada, od čega 840.645 potpuno električnih, dok su ostali bili hibridi. Cilj do 2030. izgleda još dalji.

“Curenje” automobila

Osim posrnulih opskrbnih lanaca i potrošača pogođenih inflacijom, Schmidt je također ukazao na “curenje” električnih automobila. Prethodne runde njemačkih subvencija korištene su za financiranje kupnje električnih vozila koja su zatim izvožena u druge zemlje EU-a s manje izdašnim programima potpore.

PROČITAJTE JOŠ

“Ove će godine oko četvrt milijuna električnih vozila biti ili izvezeno ili rashodovano s njemačkih cesta, a puno će biti prebačeno na susjedne zemlje radi zarade, zahvaljujući njemačkim subvencijama financiranim porezima,” rekao je Schmidt.

Vlada je ovog mjeseca odlučila zatvoriti tu rupu prisiljavajući vozače da zadrže svoje automobile godinu dana kako bi ostali podobni za subvencije. Unatoč sumornosti analitičara, vlada tvrdi da je sve u redu.

Annika Einhorn, glasnogovornica ministarstva gospodarstva, koje vodi program subvencija za električna vozila, rekla je da je cilj za 2030. još uvijek na snazi.

“Savezna vlada radi na tome, bilo to promicanjem kupnje e-automobila, putem ekoloških bonusa ili širenjem infrastrukture punjenja”, rekla je.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.