Filmom "Na usamljenom mjestu" Nicholasa Raya, noir krimi-dramom s Humphreyem Bogartom u glavnoj ulozi, u srijedu, 22. siječnja zagrebačko kino Tuškanac otvara retrospektivu jednog od najznačajnijih redatelja iz razdoblja klasičnog Hollywooda.
Prvi film retrospektive, snimljen 1950., temelji se na krimi-zapletu o gubitniku osumnjičenom za ubojstvo i nemogućoj romantičnoj vezi, uz subverzivan prikaz stanja i odnosa u Hollywoodu. Uoči te projekcije uvodnu riječ održat će Vjeran Pavlinić, filmski montažer i arhivist., najavljeno je iz “Tuškanca”.
Do 27. siječnja prikazat će se ukupno devet filmova autora koji je karijeru započeo režijom hvaljenih trilera koncem četrdesetih, a kreativni zenit je doživio tijekom pedesetih.
Kruna Rayevog opusa je antologijska drama “Buntovnik bez razloga” (1955.), ključni je i amblematski film kratke karijere Jamesa Deana, koja će se također prikazati u okviru retrospektive.
Taj je film paradigmatski primjer obrade teme buntovne mladeži u američkom filmu, a smještanjem priče u srednji socijalni sloj utjecao je na način na koji se mladenačka neprilagođenost tematizirala i u filmovima novog vala.
U programu su i filmovi “Oni žive noću” (1948), njegov debitantski kino film, temeljen na romanu “Lopovi poput nas” američkog pisca Edwarda Andersona te “Istinita priča o Jesseju Jamesu” (1957), biografski vestern o najpoznatijem i najzloglasnijem američkom odmetniku.
Prikazat će se i “Na opasnom terenu” (1951), u čijem je središtu predani njujorški policajac sklon prekoračenju ovlasti, te netipični vestern “Johnny Guitar” (1954) s Joan Crawford, koji se tumačio i kao kritika McCarthyjeva ´lova na vještice´, a u kasnijim godinama i u kontekstu zagovora LGBT prava.
Tu su još filmovi “Rodeo” (1952), vestern drama obilježena realističkim prosedeom i intrigantnim socijalnim realizmom i “Važnije od života” (1956.) , drama o ovisnosti koja je na kino-blagajnama u vrijeme premijere doživjela neuspjeh, ali je naknadno revalorizirana i hvaljena te od strane kritike.
Retrospektivu će zatvoriti “Kucaj na bilo koja vrata” (1949), sudska krimi drama s elementima socijalne angažiranosti kojom je započela uspješna holivudska karijera Johna Dereka i u kojoj je prvi put izgovorena rečenica ´Živi brzo, umri mlad i budi lijep leš´, što će se kasnije prometnuti u slogan ondašnje generacije adolescenata.
Iako se režiji aktivno i kontinuirano posvetio samo petnaestak godina, Ray se proslavio kao majstor u kreiranju moralno ambivalentnih storija uznemirujućeg ugođaja.
“Osebujni stil i slabiji komercijalni rezultati njegovih ostvarenja bili su razlozima zbog kojih je njegova redateljska zvijezda postupno počela blijedjeti, no slavu je zadržao u Europi, ponajviše u Francuskoj gdje su ga kritičari okupljeni oko časopisa Cahiers du Cinema smatrali izuzetno važnim i darovitim autorom”, ističe se u najavi.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.