Oglas

Zašto su prozori u avionu okrugli, a ne četvrtasti?

author
N1 Info
23. sij. 2023. 22:26
City at night through airplane window
Yuen Man Cheung / Panthermedia / Profimedia | Yuen Man Cheung / Panthermedia / Profimedia

Prozori na zrakoplovima bili su četvrtasti sve do pedesetih godina prošlog stoljeća, no stručnjaci su ih nakon dvije tragične nesreće zamijenili okruglima.

Oglas

Nekad su putnici u zrakoplovima uživali u pogledu kroz četvrtaste prozore. No, kako prenosi punkufer.hr, to se promijenilo 1953. godine kada su se dogodile dvije nesreće u kojima je smrtno stradalo 56 ljudi. Krivac za nesreće je kvadratni oblik prozora.
Zbog četvrtastih prozora avioni su se "raspadali" u zraku. Četiri kuta takvih prozora nisu podnosila visoki tlak zraka koji se javlja na velikoj nadmorskoj visini. Istraživanje koje prenosi punkufer.hr, pokazalo je da je 70 posto ozljeda u zrakoplovima uzrokovano tlakom u kutovima prozora.

Zato su u avionima uvedeni okrugli prozori, gdje je pritisak ravnomjerno raspoređen, pa su zbog toga mnogo jači od četvrtastih. Točnije objašnjenje je da su okrugle rupe u tankom okviru zrakoplova prikladnije zbog svoje strukture i manje su osjetljive na oštećenja. Pukotine pod pritiskom mogu uzrokovati fenomen koji se naziva "eksplozivna dekompresija".

Postoji jednostavnije objašnjenje za činjenicu da su prozori na nekim ravninama ovalni: prostorna ograničenja. Ako okrugli prozor "razvučemo" u ovalni, površina prozora je naravno veća, što olakšava promatranje idiličnih krajolika - ako, naravno, dobijete mjesto uz prozor.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Teme

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama