prava putnika
Velika europska aviokompanija uvodi naplatu za ručnu prtljagu

Je li ručna prtljaga luksuz koji morate dodatno platiti kad letite? Kad bi ovisilo o zrakoplovnim kompanijama – bila bi. No, čak 90% europskih putnika smatra da ručna prtljaga treba biti uključena u cijenu karte
Sada organizacije za zaštitu potrošača pozivaju donositelje odluka da u europsko zakonodavstvo ugrade pravo na besplatnu ručnu prtljagu.
90 posto putnika smatra da to nije u redu
Niskotarifne aviokompanije poput Ryanaira, Vuelinga, EasyJeta i Wizzaira već dodatno naplaćuju ručnu prtljagu, a sada i nizozemski nacionalni prijevoznik KLM pokreće projekt koji zahtijeva dodatno plaćanje ručne prtljage na nekim letovima.
"Ali 90% putnika smatra da to nije u redu", rekla je Laura Clays, glasnogovornica belgijske organizacije za zaštitu potrošača Testachats.
Testachats i njezina europska krovna organizacija Euroconsumers osuđuju tu praksu, pozivajući se na odluku Suda Europske unije, prema kojoj ručna prtljaga mora biti uključena u cijenu karte te potrošači moraju moći točno usporediti cijene.
Gotovo 50 eura dodatno
Istraživanje provedeno među više od 3.840 potrošača u Belgiji, Italiji, Španjolskoj i Portugalu pokazalo je da se putnici slažu: 90% belgijskih ispitanika vjeruje da ručna prtljaga treba biti uključena u cijenu karte, 91% ih traži jedinstvene dimenzije prtljage za sve zrakoplovne tvrtke, a 63% podržava akcije organizacija za zaštitu potrošača protiv nezakonitih dodatnih naknada.
Međutim, prošla su vremena kada je ručna prtljaga bila uključena u cijenu. Mnoge zrakoplovne tvrtke – osobito niskotarifne – sada naplaćuju ručnu prtljagu. Unatoč činjenici da Sud EU smatra da je ručna prtljaga „razumne veličine“ nužna, prosječna dodatna naknada iznosi 49,10 eura.
71 posto ljudi misli da su naknade "obmanjujuće"
„Kako se te naknade pojavljuju tek tijekom procesa rezervacije, potrošačima je teško usporediti cijene između avioprijevoznika. Čak 71% ispitanika smatra te naknade obmanjujućima i usmjerenima isključivo na ostvarivanje dodatne dobiti,“ izjavila je Clays.
To potvrđuju i godišnja izvješća nekih zrakoplovnih tvrtki, gdje „dodatni prihodi“ (poput raznih nadoplata) dosežu stotine milijuna eura.
Ryanair već naplaćuje ručnu prtljagu
U svibnju je Testachats čak tužio Ryanair zbog obmanjujućih praksi, uključujući one povezane s naplatom ručne prtljage. No, Ryanair je tada zaThe Brussels Times izjavio da pozdravlja tužbu, tvrdeći da je njihova politika cijena i prtljage transparentna i u skladu s europskim zakonima.
Također su istaknuli da svakom putniku dopuštaju besplatno unošenje “velikodušne osobne torbe” dimenzija 40x25x20 cm u kabinu. Za usporedbu, Brussels Airlines dopušta znatno veće torbe – 55x40x23 cm – kao besplatnu ručnu prtljagu.
Druge niskotarifne aviokompanije dopuštaju i veće torbe od Ryanaira:
- EasyJet: 45x36x20 cm
- WizzAir i Vueling: 40x30x20 cm
Reforma prava putnika u EU
Trenutačno se na razini Europske unije vodi rasprava o reformi prava putnika, uključujući:
- vrijeme čekanja nakon kojeg putnik ima pravo na naknadu zbog kašnjenja leta,
- načine provedbe prava,
prijedlog prema kojem bi svi putnici imali pravo na malu osobnu torbu i jedan komad ručne prtljage do 7 kg – bez dodatnih troškova.
No, još ništa nije službeno usvojeno.
U EP-u predloženom amandman oko prtljage
Ured belgijskog ministra mobilnosti Jean-Luca Cruckea (Les Engagés) potvrdio je da je u Europskom parlamentu predložen amandman kojim bi se propisala maksimalna težina i dimenzije prtljage.
„Avioprijevoznicima više ne bi bilo dopušteno naplaćivati dodatne naknade za prtljagu koja je unutar tih dimenzija. Na prvi pogled, argumentacija za taj prijedlog čini se razumnom,“ rekla je glasnogovornica Britt Monten za The Brussels Times.
„No, tek treba vidjeti hoće li Europski parlament na kraju usvojiti taj amandman. Tek tada će Belgija morati ponovno glasovati o izmijenjenom tekstu. Pomno pratimo razvoj situacije.“
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare