U supermarketu pregledavate naranče u mrežastoj vrećici. Izgledaju zrelo i primamljivo. Međutim, kada ih otvorite kod kuće ste šokirani: Još su uvijek zelene!
Ovaj fenomen posljedica je perceptivne pojave poznate kao asimilacija boje ili konfeti-iluzija: Predmeti kao da poprime boju uzorka postavljenog preko njih. Proizvodi se bolje prodaju kada su zapakirani u mrežu boje koja odgovara nijansi savršeno zrelog ploda. Ono što je već dobro poznato u trgovini voćem i povrćem sada ima i znanstvenu podlogu, piše Scientific American.
Karl Gegenfurtner, psiholog percepcije sa Sveučilišta Justus Liebig u njemačkom Giessenu u kratkom radu objavljenom u časopisu i-Perception pokazao je kako ova iluzija djeluje kod voća. Perceptivna iluzija općenito se razumijeva kao pogrešna interpretacija osjetilnih podražaja. Fenomen se temelji na činjenici da podražaji uvijek predstavljaju nepotpune informacije koje se kombiniraju s vašim iskustvima kako bi stvorile osjetilni dojam. To može dovesti do pogrešaka. Sam Gegenfurtner je primijetio da naranče koje je kupio nisu bile onoliko zrele koliko su izgledale kroz mrežu. Nakon početnog razočaranja, istraživaču boja pobudila se znatiželja. Kako bi isključio mogućnost da je promatrani efekt uzrokovan samo refleksijama između mreže i voća, grafički je rekreirao mrežu kao prugasti uzorak i postavio fotografiju zelenkaste, nezrele naranče iza nje. I gle čuda, plod je odjednom izgledao znatno tamniji.
“Ovi rezultati ističu značajne implikacije asimilacije boja u svakodnevnom potrošačkom okruženju, pružajući novi pogled na to kako se vizualna percepcija može manipulirati,” napisao je Gegenfurtner u svom istraživanju. “Ako pogledamo tipične supermarkete, lako je vidjeti da se voće i povrće (npr. limuni, luk, tikvice pa čak i krumpir) obično pakiraju u mreže boje savršeno zrelih primjeraka.” Refleksije svjetla između mreže i voća čak mogu povećati zasićenost boje.
Kako bi pokazao koliko snažna ova optička pojava može biti, Gegenfurtner je u svom radu demonstrirao konfeti-iluziju i s licima trojice utemeljitelja teorije trikromatskih boja: Hermanna von Helmholtza, Jamesa Clerka Maxwella i Thomasa Younga. Učinak je zapanjujući: Lica mijenjaju nijansu ovisno o bojama prugastog uzorka. U crno-bijeloj verziji demonstracije lica postaju vrlo tamna ili vrlo svijetla. Iluzija, kako je sam Gegenfurtner zaključio, donosi “veliki osmijeh znanstveniku koji proučava boje, ali predstavlja tužan trenutak za potrošače”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!