Koalicija 'Pod lupom' je u periodu od 22.7. do 15.9.2024. zabilježila ukupno 1059 izbornih nepravilnosti.
Najviše zlouporebe javnih sredstava
Najveći broj nepravilnosti se odnosi na zloupotrebu javnih sredstava i resursa (298 slučajeva), preuranjenu izbornu kampanju (255 slučajeva) i nepravilnosti pri formiranju biračkih odbora (217 slučajeva).
Ostale nepravilnosti se odnose na: nepravilnosti u radu medija (93 slučaja), propuste u radu lokalnih izbornih komisija (67 slučajeva), pritiske na birače (33 slučaja) i 96 slučajeva drugih oblika izbornih nepravilnosti.
Do sada su identificirana 42 politička subjekta koji krše izborna pravila. Najveći broj nepravilnosti se odnosi na sljedeće političke subjekte: SNSD (165), SDS (143), SDA (115), HDZ BiH (106) i PDP (99). Na ove političke stranke odnosi se čak 70% svih evidentiranih izbornih nepravilnosti.
Na konferenciji za medije, iz Koalicije ‘Pod lupom’ su se posebno osvrnuli na izbornu kampanju.
Naveli su da su do sada nagledali 68 predizbornih skupova, te da je na: 26.5% bilo podjele besplatne hrane i pića; na 13.2% je bilo organiziranog prijevoza građana na predizborni skup; na 10.3% je bilo zapaljive retorike (etničke teme koje nisu povezane sa lokalnim problemima i /ili diskreditacija i vrijeđanje protukandidata) i na 4.4% njih je bilo zabranjenih aktivnosti (postavljanje ili uklanjanje propagandnog stranačkog materijala).
Prvi put prate se i društveni mediji
Slična je situacija u vođenju kampanje na društvenim mrežama. Koalicija ‘Pod lupom’ također prvi put prati 80 profila političkih subjekata na društvenim mrežama.
Danas smo u Visokom nastavili simulacije glasanja uz skener! Građani su se upoznali sa skenerima i preferencijalnim glasanjem. Visočani su pokazali veliki interes, a posebno nas raduje što su osobe treće životne dobi lako savladale cijeli proces! 👵👴 @USAIDBIH @pod_lupom pic.twitter.com/7rhl0KjLWG
— Central Election Commission of BiH (@IZBORI_BA) September 14, 2024
Na osnovu 1.330 analiziranih sadržaja u prva dva tjedna kampanje, podaci pokazuju da se čak 71.1% sadržaja na društvenim mrežama političkih subjekata ne odnosi na predstavljanje programa za Lokalne izbore 2024. za vrijeme trajanja izborne kampanje.
U 16.5% program je neodređen i govori o općenitom unapređenju bez konkretizacije, dok su politički subjekti samo u 12.4% slučajeva program jasno predstavili.
Također, ni na društvenim mrežama se ne izbjegava vođenje „prljave kampanje“, tako da se 8.6% sadržaja na društvenim mrežama može okarakterizirati kao namjera za omalovažavanje ili diskreditaciju političkog oponenta na izborima.
Pritisci na birače
Iz Koalicije „Pod lupom“ ističu da posebno zabrinjavaju pritisci na birače. Zabilježena su 33 slučaja pritisaka na birače. Većina ih se odnosi na moguću kupovinu glasova, ali su zabilježena i dva teža oblika pritisaka na birače u Gradiškoj i Živinicama gdje se vrši pritisak na zaposlenike javnih ustanova da se glasa za određenu političku opciju. Za slučaj u Gradiškoj su podnijeli i kaznenu prijavu.
Politički subjekti moraju poštovati izborna izborna pravila pri vođenju kampanje i suzdržati se od zapaljive retorike i pritisaka na birače. – poručili su iz Koalicije “Pod lupom”.
Na osnovu svih ovih saznanja, Koalicija „Pod lupom“ je podnijela 265 prijava CIK-u. CIK je na osnovu prijava Koalicije „Pod lupom“ do sada izreko 51 sankciju, i to 86.300 KM novčanih kazni, i uklanjanje 32 osobe iz članstva u biračkim odborima.
Pokretanje kampanje
Na konferenciji za medije su također istaknuli da pokreću kampanju „Moje izborno iskustvo“ gdje su pozvali sve građane da podijele sa njima svoja pozitivna ili negativna iskustva sa izbora.
Bili ste oduševljeni nekim posebnim trenutkom u kampanji ili ste jednostavno odlučili izaći i glasati na izborni dan? Pošaljite nam fotku i pokažite nam te sjajne trenutke! Susreli ste se sa izbornim nepravilnostima ili ste se zapitali “Što se ovo događa ?” Ne brinite, prijavite što ste uočili i pošaljite dokaz – vaša iskustva su važna za bolje izbore! – poručili su iz Koalicije ‘Pod lupom’.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!