Srpska vojska kupila je zrakoplov C-295, iza kojeg stoji španjolska tvrtka CASA, čije zrakoplove je koristio njemački Luftwaffe u Drugom svjetskom ratu, a njene usluge koristili su tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća i Amerikanci za servisiranje Sabrea.
Ukupno, Srbi su kupili dva ova modela, jedan je stigao sredinom listopada, ovaj jučer. Još uvijek nije priopćeno javnosti koliko koštaju. Ali, cijena jednog je otprilike 40 milijuna eura, ako je suditi po tome da je za 2,3 milijarde eura Indija kupila njih 56 prije dvije godine.
Oba su pripojena 138. transportnoj zrakoplovnoj eskadrili u Batajnici, koja leti i na transportnim zrakoplovima An-26 iz sovjetskog doba.
Vojska Srbije preuzela je 16. studenog drugi transportni zrakoplov C-295 CASA koji je naručen iz Španjolske, priopćilo je Ministarstvo obrane. Prvi zrakoplov C-295 primljen je sredinom listopada i pripojen je 138. transportnoj zrakoplovnoj eskadrili u Batajnici, koja leti i na transportnim zrakoplovima An-26 iz sovjetskog doba.
To su srednji taktički transportni zrakoplovi dužine 25 metara i visine gotovo devet metara, čiji je prototip nastao 1997., a dvije godine kasnije španjolske zračne snage postale su prvi kupac s narudžbom za njih devet, modificiranih kako bi se koristili u vojne svrhe.
Avion je više puta nadograđivan – 2012., 2016., 2019. U siječnju 2022. objavljeno je da je Airbus prvi put izveo testni let “C295 Test Bed 2 Sky 2”, a razvoj nadograđene verzije zrakoplova financiran je iz istraživačkog programa Europske unije Horizont 2020.
Osim upotrebe kao taktičkog transportera, C-295 je sposoban učinkovito obavljati širok raspon misija uključujući padobransko spuštanje i ispuštanje tereta, motrenje i izviđanje. Njime se može upravljati s raznih uzletno-sletnih staza uz minimalno oslanjanje na zemaljsku potpornu infrastrukturu i bez većih problema plovi po mekom tlu čak i kada je pod velikim opterećenjem. Ima mogućnost automatskog preokreta, pa se može okrenuti za 180 stupnjeva čak i na pistama širima od 12 metara.
Kokpit C-295 opremljen je dvostrukim kontrolama, budući da je namijenjen da njime upravljaju pilot i kopilot. U radu im pomaže integrirani sustav podataka o motoru i upozorenja koji upravlja motorom i sustavima goriva te upozorava pilote na otkrivene greške zajedno s drugim ključnim informacijama.
Također ima funkciju ELINT, koja prikuplja podatke pomoću elektroničkih senzora. U ELINT-u se prikupljaju obavještajni podaci u svrhu identifikacije cilja, kao što su radarske lokacije. Osim medicinske evakuacije (MEDEVAC) i pomorske patrole (MPA), ima i opremu postavljenu na palete koje se mogu brzo montirati i uklanjati, a koja prilagođava letjelicu za obavljanje drugih funkcija.
Kapacitet letjelice je 71 vojnik, 24 nosila i sedam medicinskog osoblja, pet paleta ili tri laka vozila veličine Land Rovera.
Inače, C-295 su kupile brojne zemlje, uključujući Španjolsku, Egipat, Poljsku, Kanadu, Brazil, Meksiko, Portugal i druge. Sudjelovao je i u brojnim međunarodnim operacijama, uključujući one u bivšoj Jugoslaviji, Afganistanu, Iraku, Libanonu i Čadu.
Egipat trenutno ima najveću flotu ovih zrakoplova s njih više od 20, a u rujnu 2021. Indija je odlučila kupiti spomenutih 56.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!