Bilo je malo iza ponoći 8. ožujka 2014. godine, kada se Boeing 777 Malaysia Airlinesa digao u zrak iz Kuala Lumpura i popeo na skoro 11 tisuća metara nadmorske visine. Nakon što je dobio upute da se prebaci na frekvenciju vijetnamske kontrole zračnog prometa, pilot je odgovorio s "Laku noć, malezijski tri sedam nula". Bila je to posljednja poruka koja je ikad primljena s leta MH370 Malaysia Airlinesa.
Prošlo je desetljeće otkako je avion tijekom leta za Peking naglo skrenuo s kursa i nestao, ali, unatoč najvećoj i najskupljoj potrazi u povijesti, jedan od najvećih misterija zrakoplovstva ostao je neriješen.
Pitanja na koje odgovora nema muče obitelji 239 ljudi koji su bili u jednom od najboljih zrakoplova svog doba, a u takvim situacijama ne manjka optužbi ni teorija zavjere.
Dr. Ghouse Mohd Noor, prijatelj kapetana nestalog aviona, Zaharieja Ahmeda Shaha, kazao je za Guardian da se kapetanova obitelj još uvijek nada odgovorima. “Mora postojati objašnjenje onoga što se dogodilo. Dan i noć se molim da ovaj avion bude pronađen”, kazao je.
U danima nakon što je avion nestao, bilo je malo dostupnih informacija pa se područje potrage protezalo od Kazahstana u središnjoj Aziji do Antarktika. U tjednima, mjesecima i godinama nakon toga, fragmenti dokaza prikupljeni iz satelitskih podataka, radarskog praćenja, pa čak i analize morskih struja, pomogli su suziti potragu. Ali, oni su također doveli do potpuno različitih teorija o tome što se dogodilo.
Teorije zavjere i sabotaža
One su varirale od pilota koji je “odmetnuo” do sabotaže i teorije zavjere prema kojoj ga je ga je oborila vladina agencija zbog osjetljivog tereta i/li politički značajnog putnika.
Mjesecima su nestali putnici bili pod lupom, uz optužbe da su jedan ili grupa njih naredili pilotu obaranje. Razmotreni su i manje dramatični, čimbenici, poput električnog kvara, požara ili iznenadnog smanjenja tlaka u kokpitu.
Malezijski premijer Anwar Ibrahim u nedjelju je ponovio da je njegova zemlja spremna ponovno otvoriti istragu ako postoje uvjerljivi novi dokazi. Malezijski ministar prometa Anthony Loke rekao je da je spreman sastati se s američkom tvrtkom za pomorsku robotiku Ocean Infinity kako bi razgovarali o novoj operaciji potrage, piše tportal.
Podsjetimo, od 2014. pokrenute su tri službene istrage: neuspješna potraga podmorja koju je vodila Australija, istraga malezijske policije i posljednja, malezijska službena istraga o nesreći iz koje je 2018. proizašlo izvješće od gotovo 500 stranica. Nijedna nije utvrdila uzrok nesreće.
U potrazi malezijske vlade u siječnju 2018. godine angažirana je i tvrtka Ocean Infinity sa sjedištem u SAD-u koja je uz pomoć flote od osam mini-podmornica pretražila područje od 80 tisuća četvornih metara, ali nakon nekoliko mjeseci nije ništa pronađeno.
Čak je i detektiv amater Blaine Gibson, odvjetnik iz Seattlea koji je postao “slavan” nakon pronalaska krhotina MH370 na plažama u Madagaskaru i Mozambiku, utihnuo. U svijetu teorija zavjere, Gibson se suočio s navalom online trolova.
Dva ključna pitanja bez odgovora
Ista pitanja iz 2014. ostaju bez odgovora i u 2024. Glavno među njima je zašto je avion naizgled kontrolirano skrenuo s kursa prema Indijskom oceanu i zašto su dva dijela ključne opreme za komunikaciju i praćenje u avionu utihnula.
To je skrenulo pozornost na pilota i kopilota koji su vodili posadu od deset ljudi. Teorija o “lošem pilotu” dodatno je dobila na težini s vremenom kada su podaci prikupljeni iz simulatora letenja, kojeg je pilot imao kod kuće, pokazali da je netko ucrtao kurs prema južnom Indijskom oceanu.
“Istina, sada se sa sigurnošću može znati puno toga o sudbini MH370,” napisao je William Langewiesche, pilot koji je postao istraživački novinar, u Atlanticu 2019. “Prvo, nestanak je bio namjeran čin. Nezamislivo je da je poznata putanja leta, popraćena radio i elektroničkom tišinom, uzrokovana bilo kojom kombinacijom kvara sustava i ljudske pogreške.”
Langewiesche vjeruje da je pilot poslao mlađeg prvog časnika iz kokpita na neki izmišljeni zadatak, zatim isključio veći dio električnog sustava i namjerno spustio tlak u zrakoplovu, uzrokujući brzu onesposobljenost svih u roku od nekoliko minuta.
Druga teorija, za koju drugi zrakoplovni stručnjaci sugeriraju da je moguća jest ona o “zbunjenom”, a ne o “lukavom” pilotu. Prema njoj se pilot susreo s problemom poput požara ili pada tlaka i vratio se prema Maleziji, ali ga je svladao manjak kisika. U metežu su pilot i kopilot, nagađa se, slučajno isključili komunikacijsku opremu. Zrakoplov bi tada nastavio s onim što je poznato kao “let duhova”, u kojem su njegovi putnici mrtvi, ali zrakoplov nastavlja vožnju na autopilotu.
Sylvia Spruck Wrigley, autorica knjige “The Mystery of Malaysia Flight 370” i dviju knjiga o nestancima zrakoplova kazala je da je zrakoplovna industrija puno naučila iz ovog slučaja i implementirala nova sigurnosna pravila.
Europa i Velika Britanija od tada su naložile da se dodatni niskofrekventni podvodni lokator, koji pomaže u potrazi i spašavanju u lociranju preživjelih na moru, pričvrsti na konstrukciju zrakoplova i oni sada moraju moći odašiljati punu snagu najmanje 90 dana.
Ipak, nakon 10 godina neodgovorenih pitanja, teorije se nastavljaju razmnožavati online, a Spruck Wrigley smatra da istinu možda nikada nećemo doznati.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!