Ministar znanosti i obrazovanja izbrisao je u prosincu iz Kataloga odobrenih udžbenika izdanje "Zašto je povijest važna? 4" za učenike četvrtih razreda gimnazije autora Miljenka Hajdarovića, Vedrana Ristića i Nikice Torbice, nakladnika Profil Klett. Zabranu udžbenika dio struke dočekao je sa snažnim kritikama, a sad su se oglasili i sami autori poslavši ministru Fucshu pismo u kojem odgovaraju na svaku pojedinu kritiku.
Podsjetimo, nakon zabrane udžbenika “Zašto je povijest važna? 4” Ministarstvo znanosti i obrazovanja priopćilo je da su odluku donijeli temeljem stručnog mišljenja koje je izradila Agencija za odgoj i obrazovanje, a u kojem se u glavnim crtama ističe da udžbenik ne slijedi u potpunosti propisani kurikulum povijesti. Zamjeraju mu poučavanje o interpretacijama (odnosno propitivanje stavova sekundarnih povijesnih izvora), pogrešne prikaze nekih povijesnih zemljovida te “sugestivna pitanja i fotografije koje učenika upućuju na pogrešne zaključke”.
U konačnici, Ministarstvo obrazovanja ističe da “udžbenik u pojedinim dijelovima sadrži netočne činjenice i podatke te kriva tumačenja pojedinih povijesnih procesa”.
Vrlo sličan odgovor dao je i sam ministar Radovan Fuch upitan o razlozima povlačenja udžbenika, tvrdeći da se poveo za mišljenjem AZOO-a da udžbenik u velikom dijelu ne odgovara onome što se od kurikula povijesti tražilo. “Unutra postoje vrlo ozbiljni nedostatci koji su sadržani do te mjere da je ispravljanje udžbenika praktično nemoguće”, prenio je Fuchs mišljenje Agencije.
Povjesničar i profesor na Filozofskom fakultetu Tvrtko Jakovina za N1 je komentirao da su AZOO i Ministarstvo “nekompetentni u svakom koraku. I kod odobravanju i kod povlačenja udžbenika”. Napomenuo je da je udžbenik povučen nakon što se čak tri godine koristio u školama.
“Ovdje je napravljena politička ocjena jer inače bi se udžbenik ispravljao, a ne povlačio”, istaknuo je Jakovina.
Autori udžbenika: Zabrana bez detaljnog pojašnjenja problematična
Autori udžbenika “Zašto je povijest važna? 4” uputili su 8. siječnja 2024. godine pismo Radovanu Fuchsu, ministru znanosti i obrazovanja, povodom zabrane njegova korištenja u 4. razredu gimnazija. U pismu komentiraju nedostatak detaljnog obrazloženja odluke na temelju koje je udžbenik brisan iz Kataloga te od ministra traže što bržu dostavu ili objavu detalja.
Prvenstveno smatraju da je takav način zabrane, bez detaljnog pojašnjenja, problematičan jer ukazuje na duboku netransparentnost postupka. Također, napominju da dio medija već više od mjesec dana vodi aktivnu kampanju ne samo protiv udžbenika, nego i autora, recenzenata, ali i svih onih koji staju u obranu struke ili koji postavljaju pitanja oko opravdanosti povlačenja udžbenika.
Odgovarajući na službeni stav Ministarstva znanosti i obrazovanja (koje je prije tri godine odobrilo udžbenik) i Agencije za odgoj i obrazovanje “da poučavanje o interpretacijama nije propisano službenim kurikulumom”, istaknuli su da je tvrdnja potpuno netočna jer je “neke od temeljnih odgojno-obrazovnih ciljeva samoga predmeta nemoguće realizirati bez analize izvora”. “Kako je moguće preispitivati gledišta, zaključke i različite perspektive ako se one kao radni materijal ne nude u udžbeniku”, pitaju se autori udžbenika.
Na tvrdnju da “su pojedini tehnički koncepti, koje kurikulum propisuje, zanemareni i minorizirani” odgovaraju da su stavili baš poseban naglasak na tehničke koncepte dodajući da je Agencija zanemarila “činjenicu da tehnički koncept rada s povijesnim izvorima, prema kurikulumu, podrazumijeva korištenje različitih vrsta povijesnih izvora, razumijevanje značenja izvora u proučavanju prošlosti te oblikovanje odgovora koji uključuju podatke iz izvora”.
AZOO je među ostalim istaknuo da se u udžbeniku nalaze sugestivna pitanja koja su neprihvatljiva, no autori objašnjavaju da se radi o didaktičkoj opremi uz poseban naglasak na različite sudbine sudionika određenih događaja kako bi se učenicim što bolje približila povijesna situacija i kontekst.
Takošer, propitivanje u javnosti, bez detaljnog objašnjenja, rezultira napadima: “Propitivanja rezultiraju ne samo narušavanjem osobnog i profesionalnog digniteta osoba protiv kojih su usmjerene, nego i propitivanju etničkog porijekla autora, njihovog domoljublja te skrivenih namjera, dok u najgorim slučajevima, završava i prijetnjama.”
Detaljno potom obrazlažu zašto ne stoji činjenica da se neadekvatno ističe poglavlje o stvaranju Republike Hrvatske, višestranačju i Domovinski rat.
Na kraju ističu da bi voljeli vidjeti brojke budući da je Ministarstvo, među ostalim, priopćilo da je zaprimilo veći broj primjedbi na sadržaj udžbenika.
Pismo u cijelosti možete pronaći na ovom linku.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare