Doznajemo kad naplatne kućice odlaze u povijest, a ovo su detalji o novom sustavu cestarine

Vijesti 24. ruj 202413:02 0 komentara
Davor Puklavec/PIXSELL

U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture potpisan je ugovor za izradu novog sustava naplate cestarine.

Ugovor su potpisali potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan s odabranim izvođačem radova zajednicom ponuditelja koju čine tvrtke SkyToll iz Slovačke i TollNet iz Češke.

Ugovor kojim će se izraditi i uvesti novi sustav naplate cestarine vrijedan je 79.913.480,52 eura, financirat će se sredstvima iz NPOO-a., a obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Republike Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate.

Bez ručne naplate

Novi sustav trebao bi omogućiti slobodan protok vozila uz beskontaktnu naplatu cestarine bez naplatnih kućica. Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih točaka, koje će biti na autocestovnim čvorovima, ali i 74 mobilne jedinice.

U ministarstvu su naglasili i kako bi ovaj sustav trebao osigurati bržu protočnost na autocestama. Za usporedbu, kod naplatnih kućica gdje se vrši ručna naplata cestarine, obradi se 200 vozila po satu, dok bi novi sustav trebao osigurati protočnost od 3000 vozila po satu.

Hrvoje Dorčić iz HAC-a kazao je da postojeći sustav naplate cestarina – stop and go – postoji od 2006. godine. Novi sustav, naveo je, podrazumijeva nemjerljivo brži protok vozila.

Cestarina će se naplaćivati korištenjem ENC uređaja ili očitavanjem registarske oznake prilikom čega je potrebna registracija u sustav koja se može izvršiti na tri načina – putem web portala ili mobilne aplikacije, dolaskom na autocestu na jednoj od registracijskih staza, ili registracijom na prodajnom mjestu HAC-a ili kod njihovih prodajnih partnera (npr. benzinske postaje).

U planu je 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrirani na jedan od mogućih predviđenih načina. Bez obzira za koji se način plaćanja cestarine korisnici odluče, na autocestama će biti slobodan protok bez zaustavljanja.

N1

Novi sustav naplate cestarine trebao bi biti u funkciji nakon ljeta 2026. godine.

ENC obavezan za teška vozila

Novina je da će se za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste.

Točnost brojanja prometa i detekcija prekršitelja predviđa se na 99,9 posto.

Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su osobni automobili, vozači mogu biti korisnici ENC uređaja koji će se isto morati povezati s registarskom oznakom vozila, a i njihov će ENC uređaj cijelo vrijeme vožnje po autocesti morati biti pričvršćen na vjetrobransko staklo.

Cestarina će se moći platiti i putem automatskog očitanja registarske oznake putem kamere. Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem očitanja registarske pločice, morat će se registrirati putem web portala, odnosno mobilne aplikacije u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera (brojne benzinske postaje i stanice za tehnički pregled).

Osim toga, na svakom ulasku na autocestu bit će minimalno jedna staza za brzu registraciju vozila gdje će se korisnik moći registrirati na jednostavan način – kamera će očitati njegovu registarsku oznaku, vozač će potvrditi da je to očitanje ispravno, prislonit će kreditnu karticu i sustav će ispisati potvrdu da je registriran u sustav. Na kraju će platiti cestarinu sukladno prijeđenim kilometrima.

Zbogom naplatnim kućicama

Predsjednik Uprave SkyTolla Matej Okali rekao je da njegova tvrtka ima iskustva u izradi ovakvih sustava, te da imaju dobre reference na tržištima. Siguran je da će projekt zaživjeti u predviđenom roku.

Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan naveo da će se novi sustav naplate cestarina implementirati za dvije godine. Projektna dokumentacija trebala bi biti gotova za četiri do pet mjeseci, a paralelno s tim, naveo je Huzjan, kreće se i s radovima na terenu.

Početkom uvođenja novog sustava micat će se i naplatne kućice. Dio ljudi koji sada u njima rade bit će prekvalificiran na nove poslove, a dio će, smatra prvi čovjek HAC-a, otići prirodnim putem. Testiranje sustava trajat će četiri mjeseca kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sustav.

Butković je istaknuo da nije predviđeno dizanje cijene cestarina, te da se ona neće uvoditi na dijelovima autocesta gdje se ni sada ne naplaćuje. Naglasio je da će Hrvatski sabor donijeti Zakon o naplati cestarina.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!