Dok se prijevoznici oporavljaju od prizemljenja diljem svijeta zbog pandemije koronavirusa, čelnici industrije rekli su novinarima da postoji nekoliko troškova koji će vjerojatno dovesti do povećanja cijena karata. Zaključak je to Međunarodne udruge zračnog prometa, koja je održala svoju godišnju skupštinu u ponedjeljak u Dubaiju, domu dugolinijskog prijevoznika Emirates.
Dio toga dolazi od svjetske inflacije, trajnog problema od početka pandemije. Troškovi mlaznog goriva, otprilike trećina svih troškova zračnih prijevoznika, i dalje su visoki. U međuvremenu, globalni pritisak za dekarbonizaciju zrakoplovne industrije dovodi do toga da se više prijevoznika bori za malu količinu takozvanog održivog zrakoplovnog goriva (SAD) dostupnog na tržištu, piše Time, a prenosi tportal.
“Zrakoplovne tvrtke nastavit će činiti sve što mogu kako bi troškove držale pod kontrolom što je više moguće, a za dobrobit potrošača”, rekao je Willie Walsh, glavni direktor Međunarodne udruge zračnog prometa. “Ali mislim da je nerealno očekivati da zračni prijevoznici mogu nastaviti apsorbirati sve troškove… Ovo nije odluka koju želimo, ali je nešto što moramo učiniti.”
Također, pritisak na industriju je i pandemija mamurluka u proizvodnji zrakoplova, kažu oni. Prijevoznici sada duže lete starijim zrakoplovima koji troše više goriva. Također nema dovoljno novih zrakoplova za proširenje ruta i povećanje ponude kako bi se oborile ukupne cijene.
To upozorenje dolazi jer IATA procjenjuje da će prihodi zračnih prijevoznika na globalnoj razini dosegnuti gotovo milijardu dolara 2024., što je rekordna visina. Zrakoplovom će ove godine putovati 4,96 milijardi putnika, a ukupni troškovi prijevoznika doseći će 936 milijardi dolara, što znači još jedan rekord.
No također se očekuje da će profit industrije ove godine iznositi gotovo 60 milijardi dolara.
Emirates zabilježio rekordnu dobit
Konkretno, Emirates, glavni pokretač gospodarstva Dubaija, zabilježio je rekordnu dobit od 4,7 milijardi dolara u 2023. od prihoda od 33 milijarde dolara.
Rezultati Emiratesa prate rezultate za njegovu bazu, Međunarodnu zračnu luku Dubai. Najprometnija zračna luka na svijetu za međunarodne putnike imala je 86,9 milijuna putnika prošle godine, nadmašujući brojke za 2019. neposredno prije nego što je pandemija koronavirusa prizemljila globalno zrakoplovstvo.
Zračna luka sada planira preseliti se u drugu, prostranu zračnu luku grada-države u južnom dijelu pustinje u sljedećih 10 godina. Radi se o projektu vrijednom gotovo 35 milijardi dolara.
Tim Clark, predsjednik zračnog prijevoznika, to je u ponedjeljak nedvosmisleno priznao rekavši da ne želi da ljudi “vade kutije maramica i sviraju violine”, upozoravajući da su profitne marže industrije niske jednoznamenkaste brojke.
Potrošači su desetljećima uživali korist
Međutim, ustvrdio je da su se zračni prijevoznici povećavali, a prijevoznici konsolidirali, a uštede tih troškova prenijete su na potrošače.
“Poprilično je nevjerojatno da su cijene karata takve kakve su danas”, rekao je Clark. “Mislim da je ponuda vrijednosti za novac od koje su potrošači imali koristi desetljećima nešto što je jedan od onih skrivenih dijelova priče.”
Yvonne Manzi Makolo, izvršna direktorica RwandAira, također je istaknula poreze i naknade koje su prijevoznicima nametnule zemlje u kojima posluju. Posebno je navela one koje plaćaju prijevoznici koji lete iz afričkih zemalja kao “smiješne”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!