Je li zamrzavanje cijena učinkovito? “Najbolje kad bi svake godine bili izbori, da imamo benefite”

Sedam dana nakon zamrzavanja cijena 30 proizvoda u trgovinama, o toj mjeri i dalje nema suglasnosti. Građani većinom smatraju da to nije dovoljno, poduzetnici se žale da gube novac, a dobavljači su trgovcima najavili nova poskupljenja od 1. listopada pa se postavlja pitanje učinkovitosti takve mjere.

Znakovi za za spašavanje novčanika potrošača tjedan dana “krase” police trgovačkih lanaca. Građane ne tješi činjenica što je vlada ograničila cijene 30 artikala jer u posljednje dvije godine one prehrambenih proizvoda skuplje su za više od 30 posto. Ulazak u dućan za mnoge je građane tako postala potraga za povoljnijim proizvodima.

Kupovala sam i inače sam pazila šta je na akcijama, što mi je trebalo to sam uzela, a koliko će sad to trajati ne znam.

Pa čujte, kad je inflacija ovakva bolje je, svako pojeftinjenje svakom penzioneru, svakom zaposleniku koji ima veliku obitelj dapače.

Poduzetnici smatraju da Vlada novim mjerama uzima siromašnima – građanima, i to da bi se ‘pumpao’ novac u javnu upravu i državni proračun. Rješenje vide u snižavanju PDV-a. U protivnom, kažu, slijedi kontraefekt.

“Proizvođači će se pokušati snaći na način da proizvode označe na drugačiji način da ih mogu prodavati po normalnim cijenama. Također, trgovci, pogotovo veliki trgovački lanci, mogli bi umjesto kvalitetnih proizvoda s ograničenom cijenom uvoziti nekvalitetnu robu iz inozemstva, koja je napravljena tko zna kada i tko zna kojeg je podrijetla”, smatra Dražen Oreščanin iz Udruge Glas poduzetnika.

N1/ilustracija

“Nema pravnog okvira za ovakve mjere”

Stručnjaci problem mjera vide i u izjednačavnju cijena premium proizvoda s cijenama robnih marki pa je skuplje artikle čija je cijena sad ograničena sve teže naći na policama. Najveća razlika vidi se na tjestenini, riži i toaletnom papiru koji je s nešto više od pet eura, pao na tri eura.

“Uzmite samo toaletni papir, imate 20-ak raznih vrsta. Vjerojatno je i prije ograničenja bilo jeftinijih nego sada. Nema pravnog okvira za ovakve mjere i sve je na dobrovoljnoj bazi. Trgovački lanci će se snalaziti”, navodi stručnjak za maloprodaju Slobodan Školnik.

Distributeri upozoravaju da će regulacija cijena dovesti do poremećaja tržišta. Očekuju da se ovakve mjere obustave te da bi korisnije bilo zaštititi najugoroženije skupine – umirovljenike i obitelji s djecom.

“Nemoguće je da ova mjera bude dužeg trajanja. Smatram da bi ova mjera trebala biti ograničena i da bi već u sljedećim tjednima, mjesecima bi trebalo ići u drugom smjeru”, ističe član Nadzornog odbora tvrtke Orbico Stjepan Roglić.

Mali trgovci žale se i da su im dobavljači poslali nove, skuplje cjenike od 1. listopada. Cijene su veće od pet do čak 10 posto. Kažu, nastavi li se trend da je nabavna cijena veća od prodajne brojni će morati zauvijek zaključati vrata. Komora obrtnika ovih dana piše prijedloge mjera Vladi jer u zadnje 3 godine zatvorilo više od 600 manjih trgovina.

“To se upravo sada dešava. Jednostavno neće imati te proizvode. Da idu ljudi svjesno u minus neće onda moći preživjeti. Ja se nadam da ćemo naći dogovor s Vladom jer Vlada je puno puta pomogla”, kaže Antun Trojant, predsjednik Hrvatske obrtničke komore (HOK).

No građane su pak silna poskupljenja iscrpila pa im svaka mjera izgleda kao predizborni trik. Mislite da ovo nije dugoročno riješenje koje je isplativo? “Ne, pa kažu do kraja godine, a što onda? Najbolje kad bi u Hrvatskoj svake godine bili izbori onda bi vjerojatno imali svake godine neke benefite.”

Bilo kako bilo očigledno je da vlada, struka i građani na benefite zamznutih cijena ne gledaju istim očima.

N1/ilustracija

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.