U eri inflacije, kada cijene rastu iz dana u dan, mnogi trgovci nastoje profitirati podižući svoje marže. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u istraživanju tržišta trgovine na malo mješovitom robom provela je analizu trgovačkih marži za osam kategorija robe u hrvatskim trgovačkim lancima za 2023. godinu te usporedila podatke s prethodnim godinama
Unatoč raširenoj percepciji da su trgovci najveći profiteri u razdoblju povišene inflacije, podaci o kretanju marži pokazuju da se trgovačke marže u razdoblju najviših stopa inflacije nisu značajnije mijenjale.
AZTN je izračunao pokazatelje prosječnih bruto marži trgovaca za osam kategorija roba: meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, pekarski proizvodi (kruh, peciva), mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi (keksi, čokolade, bomboni i dr.) i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.), piše Tportal.
Najveće marže na pekarskim proizvodima
Rezultati istraživanja pokazuju da su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. godini bile najviše u kategoriji pekarskih proizvoda te su iznosile 37,2 posto.
Slijede konditorski proizvodi, kod kojih je marža iznosila 31,7 posto, a na trećem mjestu je svježe voće i povrće s prosječnom maržom od 29,9 posto.
Najnižu maržu od 21,4 posto trgovci zaračunavaju na mlijeko i mliječne proizvode. U kategoriji umjerenih marži su i meso i mesne prerađevine (23,7 posto) te osnovni prehrambeni proizvodi (24 posto).
Inflacija nije utjecala na značajnije povećanje marži
Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022. godinu, rezultati istraživanja pokazuju da su u četiri kategorije proizvoda s natprosječnim maržama one u protekloj godine blago povećane. Riječ je o voću i povrću, konditorskim proizvodima, bezalkoholnim pićima te pekarskim proizvodima.
U preostale četiri kategorije prosječne marže su blago smanjene. Riječ je o mesu i mesnim prerađevinama, mesu peradi i jaja, mlijeku i mliječnim proizvodima te osnovnim prehrambenim proizvodima.
AZTN napominje da je na trgovačke marže u prošloj godini utjecala i odluka Vlade kojom su zamrznute cijene određenih prehrambenih proizvoda, piše Tportal.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!