Zbog skupljeg najma ugostitelji kreću u zatvaranja kafića ili rušenje pravilnika

Ekonomija 17. sij 202310:56 0 komentara
covid, koronavirus, izolacija, karantena, pandemija, epidemija, korona, virus, kafić, ugostiteljski objekt, lokal, terasa, restoran
Pixabay/ilustracija

Zatvaranje ugostiteljskih objekata čije se terase nalaze na parkirnim mjestima u Zagrebu za mnoge poduzetnike bit će najizgledniji scenarij koji ćemo vidjeti u ovoj, a još više u sljedećoj godini.

Razlog je drastično poskupljenje najma površina za terase, od 450% u ovoj, te 900% u sljedećoj godini, a temeljem novog Pravilnika kojeg je gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević donio sredinom prosinca 2022., sa stupanjem na snagu 1. siječnja.

Razlog je čista matematika – troškovi postaju previsoki u odnosu na prihode, a bez terasa nema prometa. Doduše, moglo bi se u međuvremenu dokazati da postoje pravne osnove da se nova pravila igre sruše, otkrivaju upućeni za Poslovni dnevnik.

Radi se o dva dokumenta, Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o načinu i uvjetima za postavljanje kioska, pokretnih naprava i privremenih građevina, te Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o kriterijima za određivanje zakupnina i naknada za korištenje površine javne namjene.

Glavne novosti u navedenim izmjenama za ugostitelje su da se terase skraćuju s četiri na najviše tri parkirna mjesta po objektu, te se više terasa ne unajmljuje kao najam javne površine već kao – rezervacija parkirnog mjesta.

Muke po ugostiteljima

Primjerice, prema novom Pravilniku ugostitelji će za tri parkirna mjesta u prvoj parkirnoj zoni umjesto lanjskih 16.000 kuna za cijelu godinu, u idućoj plaćati više od 17.000 eura godišnje, odnosno pola tog iznosa u 2023. U drugoj zoni će umjesto 9800 kuna godišnje plaćat će gotovo 15.000 eura.

”Svjesni smo da je bilo prostora da se poveća cijena najma prostora koja se nije mijenjala od 2009., no ovo je poskupljenje od devet puta”, kaže Tadić.

”Umjesto 13.000 kuna godišnje koliko sam sad plaćao za 4 parkirna mjesta u 2. zoni, ja bhi trebao za ovu godinu plaćati 4000 eura, odnosno 1300 eura po parkirnom mjestu, i to s popustom od 20% ako plaćam unaprijed čitav iznos, a 2024. bi me koštalo 8000 eura, samo za najam terase.

S obzirom na druge troškove koji su dramatično porasli, morat ću zatvoriti lokal od 50 m2, u kojem imam tri zaposlena i radimo pet godina”, kazao je jedan vlasnik kafića za Poslovni dnevnik u Maksimiru, koji je u zadnjih nekoliko godina u terasu uložio oko 20.000 eura, da bi je sad rastavio.

Grad ponovno u pravnim problemima

No, pitanje je što će biti do iduće godine utvrdi li se da je Grad napravio neke greške u koracima na koje nas upućuju pravnici. Između ostalog, granični su rokovi donošenja Pravilnika, odnosno stupanja na snagu, u odnosu na rok predaje zahtjeva za dobivanje rješenja za postavljanje terase.

Naime, zahtjevi se predaju svake godine do 31. listopada, što su i lani učinili svi koji traže najam parkirnih mjesta tijekom cijele sljedeće godine.

Pravilnik o određivanju cijena donesen je 15. prosinca i na snagu je stupio 1. siječnja, s napomenom da će se “postupci započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika dovršiti će se sukladno odredbama ovog pravilnika”, dakle po novim cijenama.

N1

Kako kažu naši sugovornici, činjenica da su se predani zahtjevi počeli rješavati tek nakon stupanja na snagu novog pravilnika upućuje na kršenje odredbi Zakona o općem upravnom postupku koje nalažu da se uredno predani zahtjevi rješavaju u rokovima od 30, a najviše 60 dana.

Diskutabilna je i odredba pravilnika koja glasi “postupci započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika dovršiti će se sukladno odredbama ovog pravilnika”. Zakon o zakupu i kupoprodaji poslovnih prostora, kojim se uređuje slična tematika, radi osiguravanja pravne i poslovne sigurnosti u prijelaznim odredbama propisuje da će se na upravne postupke započete prije stupanja tog zakona na snagu, primjenjivati zakon koji je povoljniji za stranku po čijem je zahtjevu postupak započet. Što nije slučaj na konkretnom primjeru pravilnika.

U konkretnom slučaju se radi o poskupljenjima od 450 % za 2023. za koja podnositelji zahtjeva nisu znali u trenutku podnošenja zahtjeva. Pravila igre su se u međuvremenu znatno izmijenila.

Nadalje, pitanje je i je li gradonačelnik Tomislav Tomašević imao ovlasti donijeti spomenute pravilnike, ili je to prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu trebalo napraviti predstavničko tijelo, odnosno Skupština. Zakon o komunalnom gospodarstvu taksativno navodi segmente iz okvira komunalnih poslova koje odlukom uređuje predstavničko tijelo, u konkretnom slučaju Gradska skupština Grada Zagreba.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

PROČITAJTE VIŠE

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!