Prije malo više od dvije godine vozili smo prvi Clio R.S. nove generacije s turbo motorom, pet vrata i EDC mjenjačem.
Kao i većina naših kolega, ostali smo pomalo uskraćeni za doživljaj na koji smo navikli u prethodnim izvedbama najbolje male jurilice na tržištu. Vrijeme nosi svoje i hard-core izvedba s dvolitarskim atmosferskim motorom i 200 KS otišla je u ropotarnicu povijesti, a novo doba i downsizing zahvatili su i ovaj segment, obično ne tako velik u brojkama, ali vrlo važan zbog imidža marke.
Renault i turbo oduvijek su imali posebno mjesto u srcima ljubitelja marke i kultnih modela iz 80-ih godina prošlog stoljeća. Povratak stare 5-ice u novom ruhu bio je melem na ranu svih entuzijasta koji nisu nikada imali prilike isprobati što znači turbo rupa, a što znači kada vas boost zalijepi u sjedalo. Prve nedoumice došle su s najavom isključivo petvratne karoserije, dok je mjenjač s dvije spojke zabrinuo one najzagriženije. Oni malo blaži ipak su mu htjeli dati priliku da se dokaže u praksi.
Neke su marke s takvim mjenjačima napravile čudo, izuzetnu upotrebljivost u gradu i nisku potrošnju, uz munjevite izmjene popraćene fantastičnim zvukovima ispuha kada poželite juriti. I tu je došlo do problema. Motor od 200 KS bio je dobar, kao i zvuk, grub i neotesan kako i priliči malom bezobrazniku, no sve ostalo je bilo razočaranje. Mjenjač je bio spor u izmjenama, čak i u RS modu, polugice iza volana bile su krhke i nedovoljno kratkih hodova, a i djelovale su kao da će se uskoro raspasti. Zamjerka je i bila njihovoj kratkoći na donjem dijelu, jer to znači da u desnim zavojima morate razmišljati gdje vam se nalazi ruka ako želite promijeniti stupanj naviše jer tamo gdje su vam prsti ručice više nema…
Ovaj podulji uvod bio je neophodan da se vidi koji su to nedostaci najviše razočarali brojne sljedbenike Renault Sport modela. Nakon dvije godine, pojavio se dorađeni model Trophy koji vam danas predstavljamo.
Na prvi pogled, samo će oštro oko primijetiti da karoserija leži niže, odnosno da su rupe iznad kotača nestale. Mišićaviji izgled potkrijepljen je i promjenama na motoru, pa tako zbog većeg turba Trophy razvija 20 KS više, odnosno 220 KS iz 1,6-litrenog benzinca. Osim snage, narastao je i okretni moment i to za 20 Nm pa je sada u rasponu od 2000-5700 na raspolaganju 260 Nm. Sad postaje zanimljivo… U četvrtom i petom stupnju prijenosa uz pomoć overboosta nakratko je dostupno punih 280 Nm, što Cliu stvarno daje snage za pretjecanja i ubrzanja iznad 100 km/h kada jurite stazom. Promjene nisu odrađene samo na motoru, već je i problematični mjenjač doživio renesansu. Osim novog softwarea koji sada puno bolje radi u normalnoj vožnji gradom, izmjene su brže za čak 40%, dok su u RS modu skraćene za čak 50%, što se itekako osjeti. Osim toga, hod ručica iza volana je skraćen za 30% pa više ne djeluju onako krhko i nedorečeno. I u R.S. modu sada možete mijenjati ručno brzine bez straha da će se automatika uplesti kada to najmanje treba, odnosno kada ste blizu limitatora okretaja pa ako ustrajete na gasu doći ćete do blokade, koja je uzgred sada 300 okretaja više nego prije pa je kraj na 6800. Jedino što je ostalo nepromijenjeno (i što mu zamjeramo) je duljina ručica mjenjača iza volana koje su i dalje prekratke na donjem dijelu. Jest da je to detalj, ali kada se vozite onako kako bi se Trophy trebao voziti, te sitnice mogu biti vrlo važne.
Downsizing
No, Trophy nije samo motor i mjenjač, već opći dojam vožnje. Iako će malo tko brinuti ako kupuje Trophy za skoro 250.000 kn, recimo da nam je u gradu trošio manje od 10 litara. To je dokaz da downsizing ima smisla, jer stari atmosferac nije mogao proći s manje od 12 litara. Osim toga, EDC mjenjač je idealan za stani-kreni promet jer nemate više balansiranja lijevom nogom na papučici spojke, već samo balansirate desnom između kočnice i gasa. Svakako praktično u svakodnevnom prometu. A kada izađete na otvorenu cestu, po mogućnosti na Sljeme ili prema Rijeci, onda ćete uočiti da je Trophy dorađen i po pitanju ovjesa. Da, u gradu je pretvrd, posebno ako imate rutu po kojoj „jašete“ preko ležećih policajaca, no nije neudoban ni bučan, ali kada ga izvezete „van“, sve će vam se vratiti. S kamatama. I upravljač je direktniji i precizniji nego prije pa kad čujete podmuklo grgljanje u R.S. modu, teško se dalje suzdržavati. Osim munjevitog nabiranja okretaja popraćenog potmulom grmljavinom od ispod, najbolji dijelovi soundtracka su automatski prekid paljenja prilikom „šaltanja“ u višu, ili još bolje, automatski međugas koji elektronika daje pri „šaltanju“ naniže. Ako vas to ne razgali i ne potjera adrenalin žilama, onda si bolje kupite neki hibrid, uživajte u CVT mjenjaču i promatranju koliko ste napunili bateriju vozeći nizbrdo.
Utješno je da su u Dieppeu ipak shvatili da su zabrljali s Cliom R.S. Petvratna karoserija je praktičnija za obitelj, definitivno, no R.S. nitko neće kupiti zbog praktičnosti. Isto tako, EDC mjenjač mu olakšava svakodnevnu borbu sa semaforima i stani-kreni prometom, a opet, daje puno. Možda čak i više od ručnog mjenjača kada želite juriti. I zato, ako ste do sada mislili da su Peugeot i Ford sa svojim konkurentima „skinuli“ Clio R.S. s trona najboljih malih jurilica, bili ste u pravu, no s Trophy-jem Renault se vratio na vrh. Sve ono što je trebao biti otpočetka, to je postao sada. Brz, uzbudljiv, a opet pogodan i za svakodnevan život.
S cijenom od 248.100 kn za testni model Trophy svakako ne spada u jeftine aute, no ako isključimo doplate za metalik boju, paket Trophy (kožna grijana sjedala sa integriranim naslonima za glavu), paket udobnost (automatsku klimu, stražnji prozori na struju, automatsko preklapanje retrovizora) i kameru za vožnju unazad, uštedjet ćete jako puno. A za 220.000 kuna nema bržeg i zabavnijeg auta od Clia RS Trophy. Obzirom na ipak limitiranu i numeriranu seriju, za predvidjet je i dobro držanje vrijednosti jer će nove generacije mladih fanatika prije ili kasnije poželjeti imati Trophy kao podsjetnik kako se rade male jurilice.
Tehnički podaci:
Motor: 1.6 turbo
Cijena: 248.100 kn
Snaga: 220 KS
0-100: 6,7s
Vmax: 228 km/h
Potrošnja: grad 9,9 l/100 km; otvoreno 7,5 l/100 km
CO2: 135 g/km
Okr. moment: 260 (280 OB) Nm
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.