Kolaps autoindustrije u Australiji, zatvaraju se tvornice

Auto 03. lis 201710:50 > 10:55
Ilustracija

Nakon četiri godine "pripreme" došlo je do propasti autoindustrije Australije i za to nema jedinstvenog objašnjenja.

Toyota je danas zatvorila tvornicu u Melbourneu nakon 54 godina rada te japanske firme u Australiji, prvoj zemlji izvan Japana u kojoj je proizvodila automobile.

Simbolična lokalna australijska marka Holden planira zatvoriti tvornicu u Adelaideu ​​20. listopada završavajući proizvodnju automobila u Australiji.

Ford Motor Co. koji je prvi započeo proizvodnju automobila u Australiji 1925. godine najavio je zatvaranje još 2013. godine objavivši da će zatvoriti svoja posljednja dva australska proizvodna postrojenja 2016. godine.

Kompanija Holden General motors je nekoliko mjeseci kasnije objavila da će se zatvoriti. S gubitkom te dvije tvrtke proizvodnja autodijelova u Australiji je postala neodrživa, te je usljedilo i zatvaranje Toyote.

Toyota Motor Corp. je u proteklom desetljeću bio najveći proizvođač automobila u Australiji sa 70 posto izvoza, uglavnom na Bliski Istok. Proizvodnja u tvornici u Melbourneu je dostigla vrhunac 2007. godine kada je napravila 149.000 automobila.

Kada je posljednji Camry Sedan sišao s proizvodne linije u Melbourneu 2.700 radnika Toyote je ostalo bez posla.

Zatvaranjem tvornice Holden biti će ugašeno još 3.000 radnih mjesta.

Predviđa se gubitak na tisuće radnih mjesta

Industrijski analitičari predviđaju gubitak tisuće radnih mjesta u automobilskoj industriji. Istraživanje Univerziteta u Adelaideu ​​predviđa u najgorem slučaju 200.000 izgubljenih radnih mjesta širom zemlje zbog kolapsa autoindustrije, što bi odnijelo 29 milijardi australskih dolara (19,3 milijarde eura) iz BDŠ Australije.

Profesor John Spoehr, koautor tog izvještaja, rekao je da će zatvaranje tvornica i gubitak lanca opskrbe imati veliki utjecaj. “U novijoj povijesti nismo vidjeli kolaps čitave industrije, ali to se događa”, rekao je Spoehr za AP.

Zatvaranje tvornice povećalo je pritisak na konzervativnu vladu Australije zbog gubitka poslova.

“Ovo je tužan dan za tisuće radnika i njihove obitelji, to je tužan dan i za Australiju”, rekao je danas vođa opozicije Bill Shorten. “Druge zemlje – SAD, Njemačka i Švedska pomažu mnogo više od Australije svojoj automobilskoj industriji”, požalio se on.

Ali, premijer Malcolm Turnbull je rekao da je “promjena ukusa” kupaca glavni faktor koji navodi proizvođače automobila da obustave rad u Australiji.

“Ljudi su prestali kupovati limuzine proizvedene u Australiji”, rekao je on. “Proizvođači koji su  obustavili proizvodnju u Australiji objasnili su da to nije zbog neuspjeha državnih subvencija”, dodao je premijer.

Kada je Toyota najavila da će zatvoriti tvornicu u Melbourneu okrivila je “nepovoljan tečaj australskog dolara”, visoke proizvodne troškove i mali obujam privrede Australije, zemlje-kontinenta sa samo 23 milijuna stanovnika.

Iako proizvodnja u Australiji propada, sektor proizvodnje sirovina je i dalje jak.

Konzultantska tvrtka “Boston Consalting Group” rangirala je Australiju kao najgoru među 25 zemalja ocjenjenih po troškovnoj konkurentnosti.

Troškovi su tamo veći nego u Njemačkoj, Nizozemskoj, pa čak i u Švicarskoj, a plaće u australskoj proizvodnji su u prošlom desetljeću porasle za 48 posto, dok je produktivnost pala.

U međuvremenu, proizvodnja automobila se upola smanjila s oko 400.000 automobila 2004. godine.

Proizvođači automobila su otpuštenim radnicima ponudili prekvalifikaciju kako bi im pomogli da nađu nova radna mjesta.

Tajnik Nacionalne službe sindikata proizvođača radnika Dave Smith je rekao novinarima kod tvornice Toyota da je posao s punim radnim vremenom našlo samo pola od 1.200 radnika otpuštenih prošle godine iz tvornice Ford.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.