Vjerojatno ste prilikom kupovine automobila čuli onu znakovitu rečenicu: "Najlakše je kupiti automobil, treba ga poslije i održavati". I to je činjenica jer automobil tijekom svog životnog vijeka - košta.
Automobil je za većinu građana vjerojatno jedan od najskupljih izdataka nakon stanovanja i hrane. No jeste li se ikada zapitali koliko zapravo potrošimo tijekom života na vožnju automobilom?
Britanska tvrtka CarMoney je izračunala troškove korištenja automobila tijekom razdoblja od 60 godina u pet zemalja koje uvelike ovise o automobilima, a to su Sjedinjene Američke Države, Ujedinjeno Kraljevstvo, Njemačka, Francuska i Novi Zeland. Istražili su troškove koje uključuju kupnju vozila, osiguranje, održavanje, cestarine, registraciju, servisiranje i gorivo.
U Americi najpovoljnije gorivo i najveći troškovi
Unatoč tome što imaju najniže cijene goriva od svih zemalja u istraživanju, Amerika je na vrhu popisa troškova vožnje zahvaljujući njihovoj “opsesiji” s velikim vozilima koja za sobom vuku i visoke prosječne troškove goriva. Američki vozači u prosjeku plaćaju 11.124 eura godišnje, odnosno 667.453 eura u svom životu.
Troškovi vožnje u Americi bili su jedini iznad prosjeka s 494.949 eura, i to za dodatnih dodatne 172.500 eura.
Troškovi vožnje Britanaca drugi su najveći u studiji. U prosjeku plaćaju 8.176 eura godišnje za automobil što ukupno iznosi nevjerojatnih 493.638 eura tijekom cijelog života zahvaljujući visokim troškovima u svakoj kategoriji.
Nakon Britanije, sljedeće najveće troškove imaju u Njemačkoj čiji vozači plaćaju 8.151 eura godišnje i 489.094 eura tijekom života.
Francuska je sljedeća s troškom vožnje ispod prosjeka od 427.570 eura, odnosno 7.126 eura godišnje. To je još uvijek gotovo 70 tisuća eura niže od svjetskog prosjeka.
Na dnu popisa je Novi Zeland s godišnjim troškovima vožnje od 6.616 eura što ukupno iznosi 396.991 tijekom života.
Trošak kupovine automobila
Amerika je bila prva po cijeni kupnje novog automobila kojeg je prosječni vozač platio 48.235 eura. Tijekom života, američki vozači su u prosjeku platili 482.351 eura za deset novih vozila koliko su posjedovali, mijenjajući automobil svakih šest godina. Amerikanci plaćaju više i zbog sklonosti prema automobilima većim od prosjeka.
Njemačka je na drugom mjestu gdje vozači plaćaju u prosjeku 35.482 eura po novom vozilu. Tijekom života to iznosi oko 354.820 eura, što je 89.000 više od prosjeka.
Ujedinjeno Kraljevstvo je predzadnje s cijenom prosječnog novog automobila od 30.187 eura te preferiraju manja vozila poput gradskih automobila kao što je Ford Fiesta koja će uskoro biti ukinuta. Vozači na Novom Zelandu imaju najmanji trošak novog automobila od samo 26.539 eura.
Skupa cijena goriva
Unatoč tome što u SAD-u plaćaju najmanje po litri benzina, premašili su ukupne troškove goriva plaćajući u prosjeku 1.697 eura godišnje. To je vjerojatno zato što njihova vozila rade veće kilometraže i troše više goriva zbog svoje veličine.
Ujedinjeno Kraljevstvo nije puno zaostajalo s godišnjim troškovima goriva od oko 1.618 eura jer imaju najvišu cijenu po litri benzina od svih zemalja u studiji, te 11. najvišu cijenu u svijetu.
Njemačka je na posljednjem mjestu po troškovima goriva i vozači plaćaju 1.116 eura godišnje. I ondje je cijena po litri benzina visoka, ali učinkovita vozila i manja kilometraža smanjuju ukupne troškove.
Najjeftinije održavanje
Što se održavanja vozila tiče, Britanci plaćaju čak 607 eura godišnje, što ukupno u životnom vijeku iznosi 40.132 eura za tehničke preglede, servisiranje i popravke. To je ujedno 14.025 eura više od svjetskog prosjeka. Visoki troškovi proizlaze iz najskupljih naknada za servisiranje vozila od 20.300 eura i visokih troškova tehničkog pregleda koji su drugi najviši i iznose 2.345 eura.
Amerika je sljedeća gdje prosječni vozač potroši oko 29.305 eura tijekom života. Unatoč tome što nema obveznog tehničkog pregleda, visoki troškovi popravka od oko 390 eura godišnje povećavaju izdatke vozača.
Na dnu je Novi Zeland gdje stanovnici plaćaju gotovo 12 tisuća eura manje tijekom života za popravke i održavanje automobila. Njihove niske naknade iznose samo 260 eura godišnje, što ukupno iznosi 15.615 eura tijekom cijelog života.
Ni Hrvati nisu daleko
Amerikanci imaju najviše troškove osiguranja automobila plaćajući u prosjeku 835 eura svake godine. Vozači u 49 od 50 država moraju imati policu osiguranja koja u prosjeku košta 50.063 eura tijekom cijelog života.
Ujedinjeno Kraljevstvo je blizu s godišnjim naknadama od 724 eura za police osiguranja, što je oko 43.459 eura godišnje. Slijedi Francuska životnim troškom od 35.601 eura. Novi Zeland ponovo zauzima zadnje mjesto plaćajući 482 eura godišnje na osiguranje, što je 28.966 eura za cijeli život.
Studija je prikupila informacije iz brojnih izvora o uobičajenim troškovima automobila za ovih pet zemalja. Troškovi se temelje na trenutnim cijenama tijekom 60 godina, što je najčešći period u kojem ljudi voze automobile tijekom života. Za automobile su promatrali cijenu novih vozila računajući s promjenom svakih šest godina. Troškovi preprodaje i kamatne stope nisu uključeni.
Hrvatske nažalost nema u ovoja analizi, ali ako uzmemo u obzir da su nam cijene, za razliku od plaća, uglavnom blizu ovih razvijenih zemalja onda možemo dobiti neku okvirnu cifru. Cijene novih automobila uglavnom su veće nego primjerice u Njemačkoj s kojom se volimo uspoređivati, ali si zbog kupovne moći ne možemo priuštiti skupe automobile koji su uzeti prilikom ovog izračuna.
Stoga, ako izuzmemo kupovinu automobila, dolazimo do saznanja kako prosječan vozač iz Njemačke tijekom života potroši nešto iznad 138.000 eura, odnosno malo više od 2.300 eura godišnje, samo na troškove posjedovanja automobila. Cijena novog Porschea 911, čije održavanje opet košta.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!