Zabrana prodaje novih automobila na fosilna goriva s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. u EU-u ambiciozan je plan, pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da, iako broj novih registracija električnih vozila raste, istočna tržišta podosta zaostaju za zapadnim.
Čak i s 10 godina razmaka do ambicioznog cilja dužnosnika EU-a, stručnjak iz tvrtke carVertical Matas Buzelis upozorava da postoje problemi na koje vladajući, izgleda, ne obraćaju pažnju.
U 2021., udio električnih vozila u ukupnom broju automobila provjerenih na platformi carVertical koja se bavi poviješću pojedinih automobila iznosio je samo 0,2 posto. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4 posto, a u 2023. povećao se na 0,6 posto. Iako se ovi brojevi mogu činiti tek kao kap u moru, desetci tisuća električnih vozila prolaze kroz provjeru povijesti.
Sve više vozača prelazi na električna vozila. Održavanje i operativni troškovi čine tu odluku jednostavnom. Iako je vrijednost električnih automobila kroz godine zabrinjavajuća, s njima lakše živjeti jer su manje skloni kvarovima i zahtijevaju manje održavanja, bez potrebe za promjenom različitih tekućina i filtera svakih 30 000 kilometara.
Potrebno je dosta vremena da se naviknete na punjenje, ali vozači koji su uspješno razvili svoje navike punjenja baterije smatraju da je to mnogo prikladnije od točenja goriva. Obično pune svoja vozila noću na kućnim utičnicama, a samo u rijetkim slučajevima koriste javne stanice za punjenje.
Problem infrastrukture
Međutim, čak i ako si vozači mogu priuštiti električno vozilo, to ne znači nužno da će im život s njima biti jednostavan. Ljudi koji nemaju vlastite punjače koje bi mogli koristiti doma ili tijekom radnog vremena suočit će se s nepraktičnošću korištenja javnih punjača jer njihovo korištenje nije jednostavno kao točenje goriva.
Ne samo da punjenje traje mnogo duže nego točenje benzina ili dizela, već obično zahtijeva i instaliranje posebnih aplikacija za punionice. To nije ni blizu procesa na koji su vozači navikli kada je u pitanju točenje goriva jer još uvijek ne postoji praksa “natoči pa plati.”
Također, iako su električna vozila vrlo učinkovita u gradovima i okruženjima gdje je stalno kočenje neizbježno, električni automobili nisu toliko učinkoviti na autocestama i brzim cestama. Tu se javlja problem aerodinamike, što znači da, kada se brzina udvostruči, otpor zraka se učetverostručuje. To značajno smanjuje domet i brzinu kretanja, što električna vozila ne čini idealnim za duža putovanja.
Problemi o kojima malo tko razmišlja
Ali najveći su problemi oni o kojima samo nekolicina govori. Prvo, neka parkirališta na više razina, poput više-etažnih garaža, nisu dizajnirana za teške automobile poput električnih. Teške baterije obično znače da su električna vozila vrlo teška, a neki objekti, poput parkirališta na više razina ili mostova, lokalne vlasti će možda trebati pregledati i ponovno procijeniti.
Štoviše, postoje pitanja i oko sigurnosti električnih vozila. Budući da baterije troše velike količine energije, mogući plamen je izuzetno teško ugasiti u slučaju požara. Do sada, vatrogasci su imali poteškoća s gašenjem požara na električnim vozilima s baterijama većeg kapaciteta. Situacija postaje još ekstremnija ako se električni automobil zapali na podzemnom parkiralištu, na primjer, ispod stambenih zgrada.
Ono što je još veće pitanje za budućnost električnih vozila jest njihovo stanje 20 godina nakon proizvodnje. Trenutačno postoji prilično velik izbor rabljenih električnih automobila, ali za 10 godina, bit će starijih električnih vozila. Koliko će biti vrijedni na tržištu rabljenih automobila, s baterijama kojima već ponestaje vijeka trajanja tek će vrijeme pokazati.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!