Godine 2023. je automobilska industrija izašla iz jednog od najizazovnijih razdoblja u svojoj povijesti.
Osim pandemije covida-19, ulaganja u nove tehnologije, brzo kretanje prema održivim pogonima i promjene u korištenju vozila djeluju neki su od glavnih trendova koje smo vidjeli 2023., a što bi oni mogli značiti za budućnost otkriva analize tvrtke koja istražuje globalno automobilsko tržište, JATO Dynamics.
Prodaja vozila
Iako je u Hrvatskoj prodaja vozila rasla za 28,6 posto, globalna prodaja zabilježila je skroman rast ove godine, s porastom registracija za 11 posto na 51 tržištu koje pokriva JATO. U početku se ovaj rast pripisivao ublažavanju problema u opskrbnom lancu, no potražnja za novim automobilima se nastavila iako uvelike potaknuta flotnom prodajom.
Dok se udjeli pogonskih sklopova brzo mijenjaju, prihvaćanje električnih automobila među privatnim kupcima možda nije tako snažno kao što se očekivalo. Na pet najvećih EU tržišta podaci pokazuju da privatni kupci čine 36 posto prodaje električnih SUV vozila i da im je od travnja mjesečna rata narasla za 300 eura u odnosu na automobile s konvencionalnim motorima.
Analiza je također zabilježila i pojavu novih nekih novih, fleksibilnijih shema. Primjerice, neki se potrošači okreću od tradicionalnog vlasništva automobila u korist “usluga pretplate” koji je sličan dugoročnom najmu, i zajedničke mobilnosti koje im omogućuju da dođu od A do B bez ikakve obveze. Ipak, analitičari naglašavaju koliko je važno biti oprezan i svjestan opcija s mjesečnim naknadama.
Stoga navode kako će u 2024. biti zanimljivo pratiti cijene i opcije financiranja, kao i to kako će proizvođači automobila uravnotežiti visoke troškove povezane s razvojem električnih automobila s konkurentnim cijenama i paketima pretplate.
Previsoke cijene
Dok su cijene i dalje previsoke za mnoge potrošače, proizvođači automobila nastavljaju ulagati u nove i održive tehnologije i koristiti ih u promidžbene svrhe. Iako su motori s unutarnjim izgaranjem i dalje daleko najpopularniji, njihov udio u broju registriranih je pao, a alternativni pogonski sklopovi sada čine više od 35 posto globalne količine proizvođača automobila.
Na kasniji rast uvelike je utjecalo nekoliko geopolitičkih odluka. Uvođenje Zakona o smanjenju inflacije u SAD-u u drugoj polovici 2022., kao i rok EU-a za emisije koji nalaže prelazak na električna vozila do 2035., a slične rasprave vode se u Kini i Indiji.
U 2023. Teslin Model Y zabilježio je nevjerojatno dobre rezultate u Europi i SAD-u. Točnije, očekuje se da će do kraja godine biti najprodavaniji automobil na svijetu, a to je bez sumnje rezultat sniženja cijena što je Tesla primjenjivala tijekom prošle godine. Iako su lider na tržištu, nekoliko novih marki električnih vozila sada im je za petama, uključujući Geelyjev Polestar i kineskog proizvođača automobila BYD.
Kineski proizvođači sve jači
Tijekom posljednjeg desetljeća, novi proizvođači originalne opreme postali su etablirani igrači u industriji, a prednjače tvrtke u kineskom vlasništvu. U Kini su proizvođači automobila brzo napredovali, nudeći pristupačna električna vozila u velikom broju.
Naime, u prvoj polovici 2023. prosječna maloprodajna cijena električnog automobila u Kini bila je manja od polovice cijena u EU-u i SAD-u – i malo je vjerojatno da će se ova pozicija smanjiti. Od 235 električnih vozila dostupnih u Kini, u prvoj polovici 2023., samo 23 posto imalo je cijenu iznad 40.000 eura.
Kineski proizvođači automobila također su usredotočeni na izvoz na tržišta u razvoju, u Rusiji, Tajlandu, Brazilu i drugima. Također, niske cijene kineskih automobila s konvencionalnim pogonima mogle bi predstavljati izazov etabliranim proizvođačima automobila na Zapadu.
Tehnologija u automobilima
Inovacije u interijeru također su se nastavile razvijati ove godine – nikoga u industriji neće iznenaditi da zasloni u vozilima postaju sve funkcionalniji i složeniji. Drugim riječima, industrija traži načine na koje tehnologija može učiniti naša vozila sigurnijima i zabavnijima.
Iako postoji interes za zakrivljene zaslone i proširenu stvarnost (AR), mnogi od tih razvoja usko su povezani s porastom autonomne vožnje i sigurnosnih sustava. Tehnologija zaslona bit će ključna kako ova područja budu sazrijevala.
Što donosi 2024.?
Proizvođači i dobavljači trenutno preispituju korisničko iskustvo. Fokus je na stvaranju poslovnih modela koji podržavaju prijelaz na alternativne pogonske sklopove, nove modele vlasništva i inovativnu tehnologiju. Brzina promjena je znatna, s većim pritiskom nego ikad da se razumiju konkurenti i tržišni trendovi.
Dok industrijska tijela predviđaju da će se globalno automobilsko tržište proširiti 2024., sljedeća godina nije bez rizika. Dok su kamatne stope i dalje visoke, a potrošnja spora, proizvođači automobila će nastojati zaštititi prihode dok će istovremeno ubrzati prijeko potrebna ulaganja u moderne tehnologije.
U SAD-u, Europi i Kini, trima najvećim automobilskim tržištima, nastavit će se kampanje za ponudu najbolje kvalitete i niskih cijena u velikom broju. Hoće li kineski proizvođači automobila uspjeti povećati prodor na zapadna tržišta tek treba vidjeti, ali možemo biti sigurni da će prijelaz na električna vozila nastaviti napredovati i u nadolazećoj godini.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!