Zašto zimi nipošto ne biste trebali voziti s ljetnim gumama?

Auto 10. sij 202408:29 0 komentara
zamjena guma
Pixabay / Ilustracija

Kočenje po snijegu sa zimskim, ljetnim i gumama za svaku sezonu veoma se razlikuje. Vožnja tijekom zimskih uvjeta je bar dvostruko teža nego ona u ostatku godine što je izazov i iskusnim vozačima, a kako bi se svladali snijeg i poledica, svakom vozaču dobro dođu savjeti, a prije svega zimske gume.

Vozači koji voze bez zimskih guma po snijegu, susnježici ili ledu imaju znatno duži zaustavni put prilikom kočenja po klizavoj cesti, a nekada i jedan jedini centimetar može sačuvati glavu.

U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga do 15. travnja. Mnogi vozači to zloupotrebljavaju pa ne skidaju ljetne pneumatike tijekom cijele zime i koriste činjenicu da u većim gradovima sve rjeđe na putevima vladaju pravi zimski uvjeti.

Koliko je to pogrešno i rizično ponašanje za volanom pokazuje i podatak da ljetne gume na temperaturi ispod sedam stupnjeva gube svoju elastičnost i toliko se stvrdnu da postanu praktično plastične što je veoma opasno. U tom slučaju zaustavni put prilikom kočenja na klizavom putu je znatno duži nego kada kočite sa zimskim gumama.

Nemali broj vozača pribjegava kompromisnom rješenju pa kupuju univerzalne gume koje se navodno mogu koristiti i ljeti i zimi. Ipak, prometni stručnjaci preporučuju univerzalne gume samo vozačima koji godišnje ne prelaze više od 10.000 kilometara jer se univerzalne gume mnogo troše ljeti pogotovo na velikim temperaturama iznad 35 stupnjeva.

Inače, univerzalne gume su skuplje u prosjeku za 20 do 30 posto.

Također, postoje oni koji pokušavaju uštedjeti tako što zimske gume ne stavljaju na sve kotače nego, recimo, na dva od četiri. I to je veoma rizično. Kada biste, primjera radi, zimske gume montirali samo na prednje kotače, postoji rizik da prilikom kočenja zadnji dio vozila ode ispred prednjeg i da se vrtite u krug, piše Danas.rs.

Na ilustraciji ispod pogledajte kako se ponaša automobil pri kočenju po snijegu sa zimskim, ljetnim i univerzalnim gumama.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli АБС Србија (@abs.srbija)

Kako kočiti po snijegu?

Svladati tehnike kočenja je jedan od najvažnijih segmenata vožnje, a posebno zimi.

Mnogi iskusni vozači na zimskim uvjetima “pozivaju u pomoć” motorno kočenje jer je sigurnije. Naime, umjesto pritiskanja papučice kočnice, potrebno je oduzeti gas i prebaciti brzinu u niži stupanj prijenosa. Tako će automobil sam usporiti, bez naglih pokreta koji mogu biti veoma opasni.

Moderni automobili imaju ABS sustav kočenja (Anti-Lock Braking System) koji sprečava blokiranje kotača prilikom kočenja, najčešće onog naglog i oštrog koje se događa na klizavoj i mokroj cesti. ABS optimalno dozira kočenje i štiti vas od opasnih situacija pri naglom kočenju, te se posebno preporučuje manje iskusnim vozačima.

Naime, ovaj sustav kočenja skraćuje zaustavni put automobila tijekom kočenja i to je njegova glavna prednost. Ne manje važna činjenica je da, sprečavajući blokadu kotača, eliminira i situacije u kojima dolazi do “plesanja” auta po putu u situacijama kada se blokira jedan kotač.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!