U Gardi Vojske Srbije na čuvanju se trenutno nalazi šest putničkih automobila, vozila za prevoz i zaštitu lica, crnih i impozantnih svjedoka historije koja se odvijala na njihovim sjedištima od velura, a koji su prvenstveno pripadali doživotnom predsjedniku nekadašnje SFR Jugoslavije Josipu Brozu Titu.
Od šest automobila pet su marke mercedes pulman 600, kupovani od 1964. do 1978. Prvi mercedes 600 u Jugoslaviju je stigao na 8. Sajam tehnike u Beogradu, nakon Frankfurtskog sajma. Oduševljen kvalitetom izrade i naprednim, sofisticiranim tehničkim rješenjima te karakteristikama kao što su 6332 kubika, 250 konjiskih snaga, Josip Broz Tito naručio je tada prvog mercedesa 600, kojim će zamijeniti američke automobile, koji su do tada bili glavni za zvanična pojavljivanja.
U sadašnjoj kolekciji mercedesa koji su pripadali Titu, sačuvani su blindirani, kabriolet i tri standardne verzije automobila tipa 600 sa šest vrata.
Mercedes opremljen i kompletom za brijanje
„Mercedes 600 iz 1978. je jedini blindirani Mercedes sa šestoro vrata iz tog vremena, tvornički blindiran. Također, tvornica Mercedes je rekla da su jedino za tadašnje potrebe predsjednika SFR Jugoslavije Josipa Broza Tita isporučili jedan jedini na svijetu sa ovako dugačkim međuosovinskim rastojanjem“, ispričao je zastavnik voda prometne policije Garde Vojske Srbije Mirko Radivojević.
Kako je naveo zastavnik Radivojević, čiji je vod zadužen za brigu o ovim automobilima, za blindirani mercedes vezana je situacija, koja je promijenila i način proizvodnje u samoj firmi Mercedes. Ubrzo nakon što je kupljen, ovaj auto je za potrebe zvanične posjete samitu, transportovan avionom u Finsku, ali su mu prilikom transporta popucala sva stakla. Automobil je poslat na reklamaciju, a do tada jednoslojna stakla zamijenjena su višeslojnim.
Mercedes 600 spadao je u sam vrh automobilske ponude kasnih šezdesetih godina, a sve pogodnosti u njemu, od vješanja, preko sistema za otvaranje prozora, šibera i obaranje zadnjih sjedišta pokreće jedinstveni sistem kompresovanog vazduha, koji struji kroz cijeli automobil. Uz mini-bar, odvojeni klima uređaj i radio, svaki 600 pulman je na izričit Titov zahtjev, opremljen i najmodernijim priborom za brijanje sa zglobnim ogledalom i kolonjskom vodom.
Šesti automobil koji se čuva u Gardi marke je rolls royce. U pitanju je fantom pete generacije, sa lijevim volanom, šesti komad iz prve serije napravljenih. Hauba mu se otvara sa strane i otvorena predstavlja produžetak čuvenog simbola kompanije Rolls Royce „Duha ekstaze“. S obzirom da je ovaj automobil korišten i u lovu, sa obje strane mu se nalaze dva velika svjetla kojima se upravlja polugama u vozačevoj kabini.
Rolls royce trotonaš
Posjeduje aluminijumski V8 motor zapremine 6.230 kubnih centimetara sa SU karburatorima i 250 konjskih snaga, a kupljen je 1960. godine. Tri tone težak automobil zaustavlja se uz pomoć četiri doboša, a četvorostepeni automatski hidramatik mjenjač stigao je iz GM-ovih postrojenja.
Iako postoji uvriježeno mišljenje da je ovaj automobil Josip Broz Tito dobio kao poklon od engleske kraljice Elizabete II, to nije istina, on je kupljen, mada se kraljica u njemu vozila kao posljednji visoki gost 1972. godine.
Za čuvanje i održavanje tehničko i osnovno, svih šest automobila, zaduženi su isključivo automehaničari Garde Vojske Srbije.
„Ova vozila nikada nisu bila ni u jednom servisu, ovlaštenom ili bilo kom drugom, u njih su ugrađivani uvijek originalni rezervni dijelovi, koji su iz tog vremena, nabavljeni za ta vozila i tu namjenu“, rekao je zastavnik Radivojević i dodao da su sva vozila i danas u voznom stanju.
U ovim automobilima, prilikom službenih posjeta Josipu Brozu Titu, a kasnije do 2000. godine potonjim predsjednicima bivše Jugoslavije, vozili su se mnogi svjetski državnici, a posljednji strani dužnosnik koji je sjedeo na zadnjem sjedištu blindiranog mercedesa bio je predsjednik Belorusije Aleksandar Lukašenko.
Prevoženi državnici, kraljevi i strane delegacije
„Tadašnji predsjednik SFRJ Josip Broz Tito se prevozio u ovim vozilima prilikom zvaničnih dočeka stranih predsjednika, državnika, kraljeva, suverena, u zavisnosti od nivoa delegacije, dočekivao ih je i ispraćao u tim vozilima, kada bi dolazili u našu zemlju“, naveo je zastavnik Mirko Radivojević.
Prema informacijama koje posjeduje Vojska Srbije, fabrika Mercedes je 1980. godine, s obzirom na tadašnje stanje Josipa Broza Tita, uz uvažavanje njegove privrženosti automobilima ove marke, napravila projekat i plan za posebno namjensko vozilo tipa 600 sa šestoro vrata, koje bi poklonili Titu.
„Obzirom da je tada Titu bila amputirana noga, plan je podrazumijevao da može invalidskim kolicima da se uđe i izađe preko rampe, koja bi se spuštala bočno prilikom ulaska i izlaska iz vozila, ali taj projekat je ostao samo kao projekat i to vozilo nikada nije proizvedeno, s obzirom da je poslije nekog vremena predsjednik Tito preminuo“, ispričao je Radivojević.
Opširnije o temi pročitajte OVDJE.