Dani hrvatskog filma u svom će ovogodišnjem izdanju, koje se održava od 16. do 20. lipnja, odati počast hrvatskoj glumici i umjetnici Jagodi Kaloper - u kinu Tuškanac postavit će se izložba fotografija i prikazivati filmova koji će podsjetiti na njezin glumački opus.
Na dan njezina rođenja, 19. lipnja, u predvorju kina izložit će se fotografski portreti te “dive i ikone jugoslavenskog modernističkog filma”, dok će se u velikoj dvorani prikazati dva filma – prvi u kojem je nastupila (epizoda iz omnibusa “Ključ”) te prvi i posljednji koji je režirala (“Iza ogledala”).
Jagoda Kaloper (Zagreb, 1947.-Beč, 2016.) prvu je filmsku ulogu ostvarila u prvoj epizodi omnibusa “Ključ” iz 1965. godine, urbanoj priči Vanče Kljakovića o stidljivoj noćnoj avanturi dvoje mladih.
“Nova filmska pojava urbana izgleda i francuskoga šarma, uz jednako mladog Božidara Bobana, jednostavno je dominirala slikom. Naturščica s diplomom akademske slikarice replike je izgovarala prirodno, s urbanom diskrecijom i melodijom, onako kako je to činila i u svakodnevnom životu”, ističe se u najavi Dana hrvatskog filma.
Potom je glumila u filmu Vatroslav Mimica, “Ponedjeljak ili utorak” (1966.),te suradnje s Brankom Ivandom (“Gravitacija ili fantastična mladost činovnika Borisa Horvata”, 1968.), Rajkom Grlićem (“Kud puklo da puklo”, 1974., “Samo jednom se ljubi”, 1981.), Miroslavom Mikuljanom, Karoljem Vičekom, Borom Draškovićem te kasnije s Goranom Rušinovićem, Tomislavom Radićem, Silvijem Petranovićem, Željkom Senečićem.
Osim u filmu “Kuća” Bogdana Žižića iz 1975., koja joj je donijela Zlatnu arenu, proslavila se filmom “Lisice” (1969.) Krste Papića, u ulozi seoske mladenke, te malo kasnije “WR: misterije organizma” (1971.) Dušana Makavejeva, gdje se pojavila u sasvim drugačijoj ulozi, emancipirane pobornice seksualne revolucije.
“Odigravši te dvije radikalno različite uloge, Jagoda Kaloper pokazala je da na filmu može utjelovljavati žene različita habitusa”, stoji u najavi.
Intenzivno razdoblje svoje filmske karijere završava već početkom osamdesetih, a filmu se sporadično počela vraćati u epizodnim ili cameo-rolama tek kasnih devedesetih kada ju angažira Rušinović u svom prvijencu “Mondo Bobo” (1997).
Kaloper je paralelno njegovala svoj likovni dar, promišljajući s vremenske distance o svojoj prerano ugašenoj glumačkoj karijeri i tipovima žena koje je odigrala.
S vremenom je počela režirati – pet godina prije smrti napravila je film “Iza ogledala”, autoportretni kolaž i svojevrsni filmski testament.
Natjecateljski program 26. izdanja Dana hrvatskog filma donosi 68 u kategorijama animiranog, igranog, dokumentarnog, eksperimentalnog i namjenskog filma.
Uz glavni natjecateljski program, održat će se niz popratnih programa, retrospektive filmova iz hrvatske baštine i susjednih zemalja, predavanje, tribine, izložbe, radionice.
Festival će se održati na Ljetnoj pozornici Tuškanac, u Centru za kulturu Trešnjevka, Parku Stara Trešnjevka i na Akademiji dramske umjetnosti u Frankopanskoj ulici.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.