Badderz UK je online reality show u kojem natjecatelje potiču na opijanje, tučnjavu i općenito nasilno i loše ponašanje. Show je brzo postao popularan na internetu, prikupivši gotovo 100.000 pregleda u manje od tjedan dana.
To je, kako priznaje njegova izvršna producentica Lani Good, besramno ekstreman show. Da se slučajno prikazuje na televiziji, bez sumnje bi, kaže, bio zabranjen. Kad bi se takav show prikazivao na televiziji, pružatelji usluga bili bi pod salvom kritika, no na internetu ne vrijede ista pravila.
“Mislim da televizijski koncept treba biti opušteniji, mi se samo pokušavamo nasmijati… Natjecatelji su silno željeli sudjelovati, doslovno su željeli dramu”, dodaje Good.
Na klasičnoj televiziji gledanost realityja doživjela je pad posljednjih godina. Je li budućnost ovog formata preselila online gdje su okruženja sirovija i bez toliko kontrole? TV producenti nemaju dodir s realnošću, kaže Good dodajući da većina mladih misli da je “reality televizija smeće”.
“Nisam želio čekati da mi prilika padne s neba”, rekla je influenserica koja je postala TV producentica za Sky News. “Mislila sam, ako imam nešto novca, sama ću to učiniti.” Taj je novac zapravo bio njezin udio u dobitku od pojavljivanja u reality showu “Tempting Fortune” na Channel 4 prije gotovo godinu dana.
Jedna od najomraženijih osoba na TV-u
Ako vam ime Lani Good ne zvuči poznato, možda je se sjećate po tome što je nakratko proglašena jednom od najomraženijih osoba na TV-u, kako ona kaže.
Premisa showa Paddyja McGuinnessa, u kojem je sudjelovala, temeljila se na tome da 12 stranaca sudjeluje u 18-dnevnom putovanju, s ciljem da se ne prepuste iskušenjima na putu.
Kaže da su joj nakon toga pokušali dati otkaz s posla grafičke dizajnerice. Kritike su bile brutalne, zbog čega tvrdi da je u boljoj poziciji kad priprema natjecatelje u vlastitom showu koji sama financira. Premda priznaje da to sve radi zbog klikova, ne vjeruje da iskorištava mlade zvijezde koje se rado pokazuju gledateljima kako vrište i tuku se.
“To je neka vrsta razmjene”, kaže i dodaje: “Očito imam koristi jer sam producent, dobivam profit, ali mladi ljudi u današnje vrijeme žele biti popularni. Ako nemate tisuću lajkova na svojoj slici, tko ste vi? Nitko. To je ono što danas zanima mlade, to nije moja krivnja… I ja sam im to dala, to je neprocjenjivo, nije lako doći do utjecaja.”
Stroža zaštita sudionika
Tradicionalni pružatelji usluga obvezni su držati se propisa koje diktira Ofcom, vladina regulatorna agencija, kako bi zaštitili mentalno i fizičko zdravlje natjecatelja, ali medijski regulator nema previše kontrole nad sadržajem na internetu.
Psiholog i filmski redatelj John Oates kaže da to nije pravedno natjecanje. “Potpuno je nepravedna situacija jer je u posljednjih nekoliko godina zaštita sudionika, i do neke mjere autora, stvarno pooštrena u smislu zaštite dobrobiti. Na initernetu je Divlji zapad, na društvenim mrežama možete raditi što želite sve dok ne objavljujete ilegalne sadržaje, odnosno sve dok ne objavljujete pornografiju ili ne potičete na terorizam.”
Jesu li internetski showovi još problematičniji?
Dok televizijski i radijski pružatelji usluga mogu reći da sad imaju visoke standarde, donedavno nije bilo tako pa su čak i na klasičnoj televiziji, u emisijama poput originalnog Big Brothera, natjecatelje opsjedale gomile fanova iako se malo govorilo o tome kako se s takvom slavom nose u svakodnevnom životu.
Tek nakon tragedije u realityju Otok ljubavi i smrti Mikea Thalassitisa i Sophie Gradon, koji su bili izloženi brutalnom nasilju na internetu, pažljivo su preispitana pravila o zaštiti natjecatelja.
Osim toga, Otok ljubavi borio se godinama s bezbroj pritužbi, od seksizma i dobi natjecatelja do rasizma da se natjecate crne boje kože često bira zadnje kada je riječ o vezi. No, jesu li viralne alternative na internetu još problematičnije ako izgledaju kao Badderz?
Promocija stereotipa
TV voditeljica i društvena komentatorica Zeze Millz oduđuje poruke koje šalju ovakvi showovi.
“Budući da sam crnkinja, već se suočavam sa stereotipom da smo agresivne ili da imamo problema. Mislim da emisije u kojima je svađa glavna premisa, nikada neće ići u našu korist, nikada neće poslati poruku da izgledamo dobro, a zapravo samo doprinose stereotipu.”
Millz brine da, iako buntovni natjecatelji možda sada uživaju u broju sljedbenika i klikova, ni sekunde ne razmišljaju o tome kakvu bi si štetu u budućosti mogli nanijeti.
“Imaš taj digitalni otisak… I doslovno vučeš djevojke po blatu”, kaže. U svojoj emisiji na YouTubeu Millz naglašava da mladi mogu bolje. “Kultura u kojoj se trenutačno nalazimo podrazumijeva da biti TikTok zvijezda, biti viralna zvijezda, trenutno je privlačnija mladima nego dobiti obična osoba koja radi od devet do pet”, dodaje.
“Oni stvarno vjeruju da će postati slavni, sklopiti unosne poslovne ugovore i dobiti gomilu novca. Zapravo misle da su već došli do točke da im posao i ne treba.”
Radi se o formatu koji se prelako odbacuje kao bezopasna zabava loše kvalitete, no može li se dogoditi da je ono što gledamo važnije nego što možda shvaćamo, bar nekima, pita Sky News.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.