Žižek: Najveće žrtve napada u Parizu su izbjeglice

Svijet 19. stu 201512:15 > 12:22
AARON HARRIS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

Filozof Slavoj Žižek u članku za američki neprofitni mjesečnik In These Times upozorava da će najveće žrtve terorističkih napada u Parizu biti izbjeglice dok će istinski pobjednici biti zagovaratelji totalnog rata na obje strane.

Ubojstva u Parizu trebali bismo osuditi ne samo sudjelovanjem u ‘showu antiterorističke solidarnosti’, već inzistiranjem na jednostavnom pitanju ‘cui bono’ (u čiju korist?), piše slovenski filozof.

Žižek navodi da ne bi trebalo biti ‘dubljeg razumijevanja’ za teroriste Islamske države, u smislu da su ‘njihovi bijedni činovi ipak reakcija na europske brutalne intervencije’.

‘Treba ih okarakterizirati kao ono što zapravo jesu: islamo-fašistički dvojnici europskih protuimigrantskih rasista – to su dvije strane iste medalje. Vratimo se klasnoj borbi – jedini način da se to učini jest inzistirati na globalnoj solidarnosti izrabljenih’, piše Žižek za In These Times.

Razbijanje ljevičarskih tabua

Uspostava kontrole nad izbjegličkom krizom podrazumijeva razbijanje ljevičarskih tabua. Primjerice pravo na ‘slobodno kretanje’ trebalo bi biti ograničeno, ako ništa drugo a ono zbog činjenice da to pravo ne postoji među izbjeglicama, čija sloboda kretanja ovisi o njihovoj klasi. Stoga kriteriji prihvaćanja i naseljavanja izbjeglica moraju biti jasni i eksplicitni – koga i kako prihvatiti, gdje ih relocirati itd. Treba biti umjetnik pa naći srednji put između ispunjavanja njihovih želja (uzimajući u obzir njihovu želju da se nasele u državama u kojima već imaju rodbinu itd.) i kapaciteta različitih zemalja, prenosi tportal.

Drugi tabu odnosi se na norme i pravila. Činjenica je da mnoge izbjeglice stižu iz kulture koja je nekompatibilna sa zapadnoeuropskim poimanjem ljudskih prava. Tolerancija kao rješenje (uzajamno poštivanje međusobnih osjetljivosti) očito ne funkcionira: fundamentalističkim muslimanima ‘nemoguće je podnositi’ naše blasfemične imidže i lakomislen humor, što smatramo dijelom naših sloboda. Zapadnim liberalima, jednako tako, ‘nemoguće je podnositi’ mnoge običaje muslimanske kulture.

Potrebno je učiniti dvije stvari: prvo, formulirati minimalan set normi obvezujućih za sve, koji uključuje vjerske slobode, zaštitu slobode pojedinca u odnosu na pritisak grupe, prava žena itd., bez straha da će se takve norme činiti ‘eurocentričnima’. Drugo, u ovim okvirima bezuvjetno inzistirati na toleriranju različitih načina života. Ukoliko norme i komunikacija ne budu funkcionirali, sila zakona trebala bi se primijeniti u svim svojim oblicima.

Ironija antieurocentrizma

Došlo je vrijeme, smatra Žižek, da se ostavimo ljevičarskih mantri kojima se kritizira eurocentrizam, unatoč (djelomičnoj) odgovornosti Europe za situaciju u kojoj su se našle izbjeglice.

Globalni kapitalizam trijumfirao je širom svijeta, pa je ironija antieurocentrizma u tome što se, u ime antikolonijalizma, Zapad kritizira upravo u povijesnom trenutku kad globalnom kapitalizmu više nisu potrebne zapadne kulturne vrijednosti kako bi glatko funkcionirao. Ukratko, zapadne kulture vrijednosti pokušavaju se odbaciti upravo u vrijeme kada, kritički reinterpretirano, mnoge od tih vrijednosti (egalitarizam, temeljna prava, sloboda medija, socijalna država itd.) mogu služiti kao oružje protiv kapitalističke globalizacije. Jesmo li već zaboravili da je cijela ideja komunističke emancipacije, kako je to predvidio Marx, u potpunosti ‘eurocentrična’?

Kao idući tabu koji valja odbaciti Žižek navodi onaj da je bilo koja kritika islamske desnice primjer ‘islamofobije’. Dosta više s tim patološkim strahom mnogih zapadnih liberalnih ljevičara koji se boje da će ih se proglasiti krivim za islamofobiju. Primjerice Salman Rushdie bio je optužen za nepotrebno provociranje muslimana i stoga proglašen (u najmanju ruku djelomično) odgovornim za fatvu kojom je osuđen na smrt. Rezultat je očekivan: što se zapadni liberalni ljevičari više koprcaju u svojoj krivnji, muslimanski fundamentalisti više ih optužuju da su licemjeri koji pokušavaju zatajiti svoju mržnju prema islamu.

Paradoks superega

Takva konstelacija savršeno reproducira paradoks superega: što više ispunjavaš pseudomoralne zahtjeve sadističkog i primitivnog superega, sve si više kriv za moralni mazohizam i identifikaciju s agresorom. Što više tolerirate islamistički fundamentalizam, jačat će njegov pritisak na vas.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.