Izgradnja autoceste od Metkovića do Dubrovnika, koja će povezati jug Hrvatske s ostatkom zemlje, predstavlja najskuplji infrastrukturni projekt te vrste u Hrvatskoj. Procijenjena vrijednost radova iznosi oko 1,2 milijarde eura. Ova visoka cijena rezultat je zahtjevnog terena i potrebe za izgradnjom brojnih objekata, uključujući 20 tunela i 21 most i vijadukt na dionici dugoj 61 kilometar.
Gradnja autoceste nije (pre)skup projekt samo u Hrvatskoj. One su i u drugim zemljama važni infrastrukturni projekti, povezuju regije i omogućavaju ili olakšvaju gospodarski rast, ali njihova gradnja povremeno prelazi granice očekivanih troškova.
Najskuplje autoceste
Uz pomoć umjetne inteligencije sastavili smo pregled nekih od najskupljih autocesta na svijetu.
1. Most i autocesta Hong Kong-Zhuhai-Macau u Kini
Ovaj nevjerojatan projekt dug 55 kilometara povezuje tri velika azijska centra – Hong Kong, Zhuhai i Macau.
Ukupni trošak iznosio je nevjerojatnih 20 milijardi dolara, a projekt uključuje most koji izgrađen tako da izdrži tajfune i potrese magnitude do 8 na Richterovoj ljestvici, podvodni tunel i umjetne otoke.
Visoka cijena opravdana je inovativnim građevinskim tehnikama, zahtjevnim morskim uvjetima i tehnološkim izazovima.
2. Autocesta Lübeck-Puttgarden u Njemačkoj
Jedan od najambicioznijih projekata u Europi je proširenje i modernizacija ove njemačke autoceste, uključujući izgradnju tunela ispod Baltičkog mora prema Danskoj.
Procijenjeni trošak ovog projekta prelazi 8 milijardi eura. Glavni razlog visoke cijene su morski tuneli i potreba za očuvanjem okoliša.
Projekt uključuje i jedan od najdužih podmorskih tunela na svijetu, dug 18 kilometara.
3. Transjapanski Ekspres
Japanska autocesta poznata je po svojim višekatnim mostovima i tunelima koji prolaze kroz planinske regije. Najskuplja dionica, između Osake i Tokija, koštala je oko 4 milijarde dolara, a cijena je opravdana ekstremnim tehničkim zahtjevima i čestim potresima.
Japan, očekivano, koristi napredne tehnologije za praćenje seizmičke aktivnosti kako bi osigurao sigurnost na autocesti.
4. Alcan Highway između Kanade i SAD-a
Iako je izgrađena tijekom Drugog svjetskog rata za vojnu uporabu, modernizacija ove autoceste kroz netaknutu divljinu sjeverne Kanade i Aljaske povećala je ukupne troškove na 7 milijardi dolara. Težak teren i ekstremne vremenske prilike predstavljali su ključne izazove. Naime, veći dio ove autoceste prolazi kroz regije gdje temperature zimi dosežu -40 °C.
5. Dubai Sheikh Zayed Road u UAE-u
Ova luksuzna autocesta simbol je bogatstva Dubaija. Koštala je oko 10 milijardi dolara, a povezana je s popularnim objektima poput Burj Khalife i Palm Jumeiraha. Visoka cijena odraz je luksuzne infrastrukture i futurističkog dizajna.
Autocesta ima posebne VIP trake za brži pristup luksuznim resortima i poslovnim centrima.
Visoki troškovi izgradnje
Najskuplje autoceste u svijetu simbol su inženjerske izvrsnosti, ali i velikih izazova. Od borbe s prirodnim uvjetima do stvaranja velebnih građevina, ove ceste su dokaz ljudske inovativnosti. Ipak, visoki troškovi često izazivaju kontroverze, osobito kada se troškovi preliju na porezne obveznike.
U svjetskim razmjerima, nekoliko autocesta ističe se po iznimno visokim troškovima izgradnje. Jedan takav projekt građen je u neposrednom hrvatskom susjedstvu.
Autocesta Bar-Boljare u Crnoj Gori
Ova autocesta, koja bi trebala povezati luku Bar s granicom Srbije, stekla je reputaciju jedne od najskupljih na svijetu. Prva dionica, duga 41 kilometar, koštala je gotovo milijardu eura, što znači da je cijena po kilometru iznosila oko 24 milijuna eura. Projekt je financiran kineskim kreditom, što je dovelo Crnu Goru u ozbiljne financijske poteškoće.
Gotthard cestovni tunel u Švicarskoj
Iako nije klasična autocesta, ovaj tunel dug 16,9 kilometara, otvoren 1980. godine, koštao je oko 1,5 milijardi švicarskih franaka, što bi danas iznosilo znatno više – kada se uračuna inflacija. Tunel je dio švicarske autocestovne mreže i prolazi kroz Alpe, što je zahtijevalo složene inženjerske zahvate.
Big Dig u Bostonu u SAD-u
Ovaj megaprojekt, službeno nazvan Central Artery/Tunnel Project, uključivao je premještanje dijela autoceste I-93 u podzemlje ispod centra Bostona. Projekt je trajao od 1991. do 2007. godine, a ukupni troškovi premašili su 24 milijarde dolara, što ga čini jednim od najskupljih infrastrukturnih projekata u SAD-u.
Visoki troškovi ovih projekata često su rezultat složenih geoloških uvjeta, potrebe za brojnim tunelima i mostovima te visokih standarda sigurnosti i kvalitete gradnje. Ili, u nekim slučajevima, drugih faktora.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!