Zbog ove pošasti u opasnosti je turizam na Mediteranu, Grci već osjećaju posljedice

Svijet 23. kol 202408:23 0 komentara
Grgo Jelavic/PIXSELL

Gotovo trećina elitnog odmarališta Rodos Princess, na otoku Rodos u Egejskom moru, uništena je u desetodnevnom požaru koji je ovoga ljeta poharao Grčku, piše Financial Times.

Radi rastućih rizika od šumskih požara, suša i toplinskih valova, europska turistička industrija je u problemima, konstatira britanski list. Pitanje na koje čelni ljudi traže odgovor jest: kako se prilagoditi klimatskim promjenama i kako dalje investirati, prenosi Jutarnji list.

“Znamo da su klimatske promjene egzistencijalna prijetnja turizmu”, rekla je Teodora Marinska, glavna operativna direktorica Europske komisije za putovanja, neprofitne organizacije koja promiče turizam diljem kontinenta. “A znamo da vremenski uvjeti igraju ključnu ulogu kada ljudi biraju svoje odredište.”

Pad u Grčkoj

Agencija za luksuznih hotela Little Emperors sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu iskusila je kako se stvari mijenjaju na vlastitoj koži. Rezervacije za Grčku, koje su inače rasle 20 posto godišnje, pale su 7 posto u srpnju i kolovozu u usporedbi s prošlom godinom. Istovremeno, potražnja za odmorom na engleskom selu porasle su 17 posto, a putovanja u Norvešku i Švedsku za 23 posto.

“Tradicionalna turistička europska odredišta sve su manje privlačna turistima, ponajprije zbog toplinskih valova. Ovako visoke cijene za smještaj na Mediteranu su, s obzirom na velike vrućine, postale nelogične” – rekla je izvršna direktorica Little Emperorsa, Rebecca Masri.

U manjim restoranima i suvenirnicama na Rodosu, okruženim poljima sa spaljenim maslinama i grmljem, raspoloženje je još tmurnije.

“Vrućina je svake godine sve gora, a turisti koji odsjedaju u all-inclusive resort hotelima u blizini i sve se više zaključavaju u sobe l jer je prevruće za hodanje”, rekao je Nektarios Pethakas, čija obitelj posjeduje riblji restoran Il Ponte u Kiotariju.

Jedna vlasnica obližnjeg dućana na plaži, za Financial Times (FT) procjenjuje da je broj posjetitelja ove godine upola manji nego 2023.

Veliki se prilagođavaju

Veći operateri i lanci imaju više fleksibilnosti za prilagodbu — ali i dalje postoje rizici i troškovi. Neki su već produžili sezonu. Nadaju se da će gosti u Grčku sve više dolaziti na jesen.

Iz Little Emperorsa za Financal Times otkrivaju i kako su rezervacije za Grčku u rujnu i listopadu porasle za 31 posto. Slično je i za južnu Francusku i Italiju. Hotelplan britanski operater koji posjeduje velike turističke tvrtke Inghams i Inntravel, još prije deset godina povukao iz nižih alpskih skijališta. Tamo gdje je prvo nestalo snijega.

Ipak, John Mansell, generalni direktor Inghamsa, procjenjuje da će proći oko 20 godina prije nego što klimatske promjene budu imale dramatičan učinak na industriju. Upravo su predstavnici velikih turističkih kompleksa najviše optimistični oko budućnosti ljetovanja na Mediteranu.

Nakon obnove, vrijedne 10 milijuna dolara, za turiste jedini podsjetnik na nedavne katastrofe na Rodosu izgorjela su stabla. Grčki požari dospjeli su na naslovnice svih svjetskih medija, a ipak je Rodos Princess “rezerviran do kraja sezone”, rekla je Andriana Hatzilazarou, direktorica marketinga i članica uprave H Hotels Collectiona, vlasnika odmarališta s početka teksta, onog koje je izgorilo u požaru.

Hatzilazarou je rekla da H Hotels razmatra produljiti sezonu od početka studenog do prosinca — ako će se to financijski isplatiti. No, produljena sezona znači zapošljavanje osoblja na dulje vrijeme, a također ovisi i o rasporedu letova, koji su izvan sezone znatno rjeđi.

H Hotels je proveo i niz mjera za sprječavanje toplinskog udara, uključujući slanje poruka upozorenja gostima na njihove telefone kada temperatura poraste iznad 40 stupnjeva. O odštetnom zahtjevu za osiguranje od požara još uvijek pregovaraju.

Tui, najveća europska turistička grupacija, proširila je svoju cjelogodišnju ponudu u turskoj Antaliji te je također povećala kapacitete za zimsku sezonu. Izvršni direktor Sebastian Ebel rekao je za Financial Times da tvrtka također bilježi “snažan rast” u sjevernoj Europi, iako ta regija čini samo 1 posto poslovanja grupe.

No smatra kako je malo vjerojatno da će toplinski valovi ugroziti masovni ljetni turizam na Mediteranu, tvrdeći da “inflacija troškova ili ograničenja kapaciteta imaju daleko veći utjecaj na to kamo kupci idu”, a mnogi također ovise o vremenu školskih praznika.

Niti Hatzilazarou, kao predstavnica drugog velikog igrača, nije previše zabrinuta. ”Klimatske promjene će vjerojatno učiniti ljeta još toplijima. Ali ljudi koji žive na hladnijim mjestima uvijek će izabrati plaže na Mediteranu,” zaključila je.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!