U Novom danu gostovao je član Upravnog odbora udruge U ime obitelji Krešimir Planinić.
Kad se govori o pobačaju puno je različitih mišljenja. Zašto smatrate da treba preispitati ustavnost zakona koji je sad na snazi?
Govorimo o zakonu iz 1978., a preispitati ga treba svakako jer postoji neusklađenost tog zakona s Ustavom koji je na snazi od 1991. Temelj je od članka 21 gdje se jasno govori da svako ljudsko biće ima pravo na život. jamči se zaštita života kao osnovnog ljudskog prava. Pa do toga da smo uglavili aspekt zadravstvene zaštite i zaštite djece i nemoćnih osoba. To su sve ustavne kategorije. A zakon iz 1978. se temeljio na komunističkom ustavu. Mi smo željeli podastrijeti znanstvene činjenice da život počinje začećem.
Još se nije pristupilo preispitivanju ustavnosti. Može li tu doći do ocjene da je zakon neustavan?
Duljina vremena ne bi trebala pomutiti logiku. Teže je nakon vremenskog proteka reći da to nije dobro. Ovdje razgovaramo o više bioloških i pravnih činjenica i životnih činjenica. Teže je je kad je na snazi duže vremena neživotan zakon. Trebamo kao društvo stvarati pravni okvir koji je ispravan.
Predsjednik Ustavnog suda je obećao da će se to u njegovom mandatu preispitati, 25 godina se tome nije pristupilo. Je li to preosjetljivo?
Jest, jasno je da postoje ovdje različita stajališta i meni je to legitimno. Ovdje razgovaramo jednostavno o tome što je zadatak ustavnih sudaca. Je li to teško? Jest. Da se očituju o društveno važnim temama na ispravan način. Ne mogu tumačiti kako je moguće da to bude. Ne smije biti takav vremenski odmak.
Očekivanja su već bila ta neprimjerenostt vremenskog tijeka odlučivanja ustavnih sudaca ili svojevrsni konformizam da se javnost ne bi osjetila povrijeđenim – to je prirodno to je demokracija.
Koje je stajalište udruge U ime obitelji?
Naglasili smo osnovno polazište, a to je da se od začetka štiti život. A njegov početak je nedvojbena biološka činjenica. Apsolutno je da život počinje začećem.
Jeste li protiv pobačaja?
Najbitnija stvar je da stavljate u ravnotežu život djeteta i nešto drugo. Sada imamo život i ljudsku želju a smataramo da tzv. pravo izbora žene tj. taj segment ravnoteže ne može biti. Ne postoji mogućnost da društvo opstane ako svaku ljudsku želju se ozakoni. Što tada imamo?
Ako se sad pokaže ovaj zakon neustavnim i krene se u izmjene kako smatrate da se to treba regulirati?
Ovdje imamo sukob pojmova. Nema umanjivanja prava u smislu ako gledate što je ljudsko pravo. Osnovno pravo je pravo na život. Pravo na pobačaj nije ljudsko pravo. Nema istog pariteta. Ako od tuda krenemo onda moramo gledati koje su regulative moguće napraviti najbolje možemo da zaštitimo i majku. Imamo društvo i politiku koja osjeća društvo i pretvara to u pravo. Nadam se da će ova rasprava i ovi argumenti utjecati na daljenje promišljanje.
Kako tumačite da niti jedna politička opcija nije bila ZA pobačaj? Je li to društveno neprihvaćen stav političara?
To je problem. Ne možete imati dvostruka mjerila u javnom i privatnom životu. Ako je pitanje: ‘Jeste li za istinu ili glas birača?’, onda ja biram istinu. Po meni je jasno da političari izbjegavaju odgovor. Ne možete govoriti: ‘Ja sam za zaštitu život ali…”. Ili ste za zaštitu ili niste. Znanstveni krugovi govore da ovaj zakon nije dobar iz više aspekata. Nema tu prava oca, psihološke pomoći ženama…
Kad bi se zabranio pobačaj bi li to imalo posljedice i na zdravlje žena? Otvara se prostor sivih zona…
To vam je jedan pojam koji se dokazao netočnim – da ima veze zakon koji bi štitio život sa smrtnošću žena. Profesor Stepkovski s varšavskog Pravnog fakulteta je iznio podatak uspoređujući Poljsku s Njemačkom koja ima dvostruko i Velikom Britanijom koja ima trostruko veći mortaliltet. Posljedica nečinjenja pobačaja je rađanje djeteta.
Kakva je statistika zadnjih godina u Hrvatskoj? Broj pobačaja nije u porastu.
Eduaktivni dio mora biti u smjeru da ne može pobačaj biti u smjeru planiranja obitelji. Pravo na pobačaj kao takvo ne postoji.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.