Svjetski dan prava potrošača obilježava se 15. ožujka. Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) objavila je izvješće “Utjecaj krivotvorene robe na online prava potrošača u Europi”. Iako su se dosad najviše krivotvorili luksuzni proizvodi, danas su krivotvorenju podložni svi potrošački proizvodi od lijekova, kozmetike, dječjih igračka, cipela.
Krivotvorena roba može predstavljati zdravstveni, sigurnosni i financijski rizik za potrošače, te ih izložiti različitim sankcijama u svim zemljama Europske unije. U želji da pomognu potrošačima, ECC-Net objavio je 10 savjeta o tome kako izbjeći kupnju krivotvorene robe na internetu.
Dok surfate internetom u potrazi za dobrim cijenama, velike su šanse da ćete naići na vrlo atraktivne ponude koje bi mogle biti predobre da bi bile istinite. Takvi proizvodi su najvjerojatnije imitacije robnih marki. Mreža ECC upozorava: kupnja krivotvorenih proizvoda na internetu loša je ideja.
Koji su rizici kupovine krivotvorene robe na internetu?
Kvaliteta krivotvorene robe nije zajamčena. Takva roba može predstavljati sigurnosni i zdravstveni rizik za potrošače. Igračke, lijekovi i kozmetika mogu sadržavati štetne sastojke.
Carina može zaplijeniti i uništiti pakete koji sadrže krivotvorenu robu te od vas tražiti da snosite troškove uništenja krivotvorene robe.
Nositelji prava mogu tražiti nadoknadu štete za nezakonitu uporabu autorskog prava.
Kome se možete obratiti u slučaju pojave kvara ili oštećenja na krivotvorenoj robi? Upozoravamo, trgovci koji prodaju krivotvorenu robu nisu skloni poštovati prava iz garancije.
10 savjeta kako izbjeći kupnju krivotvorene robe na internetu
1. Provjerite identitet trgovca.
2. Pročitajte komentare drugih potrošača.
3. Provjerite nalazi li se na stranici oznaka povjerenja („trust mark“).
4. Procijenite opći izgled internet stranice.
5. Povjerite svoja potrošačka prava na internet stranici trgovca.
6. Pogledajte sliku proizvoda.
7. Provjerite cijenu proizvoda.
8. Provjerite službenu stranicu robne marke kako biste pronašli popis ovlaštenih trgovaca kao i trgovce koji se nalaze na „crnoj listi“.
9. Plaćajte sigurnim sredstvima plaćanja.
10. Obratite pozornost na proizvode koju su prethodno bili korišteni, a prezentiraju se kao novi.
Što učiniti ako ste kupili krivotvorenu robu?
Podnesite pisani prigovor. Objasnite trgovcu da je vašu pošiljku zaplijenila Carina, da zamjenski proizvod ne želite i tražite povrat novca.
Jeste li proizvod platili kreditnom karticom? Kontaktirajte banku ili izdavatelja kartice i zatražite povrat novca kroz proces zvan „Chargeback“.
Nositelj prava traži naknadu? Pisanim putem objasnite da ste proizvod kupili u dobroj vjeri, za osobnu uporabu, te osporavajte dio koji od vas traže.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.