Monumentalni spomenici revoluciji koje su šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih radili najpriznatiji umjetnici tog vremena poput Vojina Bakića, Dušana Džamonje, Miodraga Živkovića, u regiji su mahom uništeni, a ako postoje, devastirani su, poput Petrove gore koju je nekoć krasila limena oplata, danas doslovno potpuno oguljena.
Dok ih se mi sramimo, u inozemstvu pobuđuju snažan interes. Newyorška MoMA u srpnju priprema veliku izložbu jugoslavenske arhitekture i spomeničke baštine, a i mlada grafička dizajnerica Imelda Ramović, Sarajka sa zagrebačkom adresom, posvetila im je seriju autorskih plakata ukoričenih u knjigu, piše Večernji list.
“Moj projekt “U spomen spomenicima” obuhvaća seriju plakata s ilustracijama spomenika revolucije. Knjiga u ovoj fazi projekta obrađuje dvadeset spomenika s namjerom da u budućnosti obuhvati cjelokupan spomenički opus. Važno je shvatiti da nije pitanje nikakvog nostalgičnog osjećaja spram prošlih vremena, već je riječ o kulturnoj baštini koja je zavrijedila da bude očuvana i da se njene vrijednosti na dostojan način prezentiraju i valoriziraju. U sklopu idejnog projekta je i izrada mobilne aplikacije kojoj je cilj na jednom mjestu pružiti sve informacije o spomenicima, njihovim lokacijama kao i dodatnim informacijama koje mogu biti od značaja potencijalnim posjetiteljima. Trenutačno se radi na prikupljanju informacija kako bi mobilna aplikacija bila funkcionalna”, kaže Ramović.
“Kao dizajnericu prije svega oduševljava me idejno rješenje i oblikovanje spomenika. To je nešto što prvo vidim i zbog čega osjećam divljenje prema djelu kao takvom. Impresivno je da na našim prostorima imamo neke od najdojmljivijih monumentalnih modernističkih skulptura i da to ne prepoznajemo kao vrijednost, već kao nešto što treba biti zaboravljeno”, dodala je.
U tehnici vektorske grafike obradila je jedanaest spomenika s teritorija BiH, četiri iz Hrvatske, dva iz Srbije i po jedan iz Crne Gore, Slovenije i Makedonije. Konkretno iz Hrvatske u pitanju su Petrova gora, Podgarić, Jasenovac i Podgora, a svaki uz grafiku prati i fotografija aktualnog stanja. Kao autorica dobro je upoznata sa stanjem očuvanja spomeničke baštine i na području Hrvatske i BiH. “Generalno je na cijelom prostoru bivše države jako loša situacija po tom pitanju. Pozitivno je da ima puno projekata koji se bave tom problematikom i pokušavaju različitim programima i inicijativama doprinijeti njenu očuvanju”, rekla je Ramović, prenosi Večernji list.