Odustaje li Vlada od monetizacije autocesta?

Vijesti 14. lis 201416:25 > 20:22
Anadolija, Stipe Mayiç

Potpredsjednik Vlade Branko Grčić poručio je danas da projekt monetizacije duga Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) mora ići dalje.

S druge strane, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić rekao je da bi se od njega moglo odustati jedino ako ponude ne budu zadovoljavajuće, a ministrica graditeljstva Anka Mrak Taritaš da je to tema oko koje će se dogovoriti dva koalicijska partnera – SDP i HNS.

“Tu nema uopće dileme! Ono što smo započeli moramo gurati do kraja, a to što će volja naroda pokazati – o tom po tom”, izjavio je potpredsjednik Vlade i ministar regionalnog razvitka i fondova EU Grčić novinarima uoči inauguracije novog rektora Sveučilišta u Zagrebu.

Na pitanje je li dobro da se o monetizaciji odlučuje na referendumu, Grčić je odgovorio kako su to vrlo važne ekonomsko-političke stvari.

“Zato je zadatak nas u Vladi da što više o tome govorimo, da građanima kažemo da je to projekt koji ima glavu i rep i koji je nužan u ovom trenutku, posebno radi svih nagomilanih dugova iz prethodnih razdoblja, koje ova Vlada pokušava riješiti, pa i na ovaj način”, kazao je Grčić.

Upitan hoće li Vlada inzistirati na projektu monetizacije unatoč mogućem referendumu protiv toga, Grčić je uzvratio: “Kad vidimo što je volja naroda onda ćemo o o tome razgovarati”.

Prema modelu koji je prihvatila Vlada, monetizacija javnog duga Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb provela bi se dodjelom koncesije za upravljanje i održavanje autocesta (1.024 kilometara) na rok od 30 do 50 godina, uz jednokratnu koncesijsku naknadu od 2,4 do 3,2 milijarde eura, ovisno o trajanju koncesije.

Protivnici monetizacije okupljeni u građansku inicijativu “Ne damo naše autoceste” ovih su dana organizirali referendum protiv monetizacije, jer smatraju da bi monetizacija donijela štetu od 80 milijardi kuna.

Hajdaš Dončić: Odustajanje samo u slučaju nezadovoljavajućih ponuda

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić rekao je danas nakon otvaranja ponuda za gradnju mosta kopno-Čiovo da ne odustaje od monetizacije duga Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) te da bi se odustati moglo jedino ako ponude ne budu zadovoljavajuće.

“Kao resorni ministar mogu odustati samo u trenutku kada dođu ponude, ako one ne zadovoljavaju hrvatske interese”, rekao je Hajdaš Dončić odgovarajući na novinarsko pitanje je li spreman odustati od monetizacije ako građani izraze takvo stajalište na eventualnom referendumu te je li Vlada, s obzirom na istupe prve potpredsjednice Vesne Pusić, jedinstvena oko toga pitanja.

Ponude dolaze krajem studenoga i ako one ne budu zadovoljavajuće, treba vidjeti što nam je budućnost, kaže Hajdaš Dončić. Napominje da je monetizacija dio modela koji se temelji na uzimanju dijela prihoda od trošarina HAC-u i distribuciji toga novca Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama.

Hrvatske ceste bez tih dodatnih trošarina neće imati novca za financiranje nacionalne komponente u projektima sufinanciranim sredstvima EU-a, navodi Hajdaš Dončić. Pritom je spomenuo gradnju Pelješkog mosta, mosta Čiovo, vodičke obilaznice i cestovnog pristupa riječkoj luci te programe obnove cesta u Zagorju, Podravini i Slavoniji kao i radove na pruzi Dugo Selo – Križevci.

Kaže da ni u budućnosti Hrvatske ceste i Hrvatske željeznice neće moći bez tih sredstava, a ako referendum, kako je rekao ‘pod navodnicima uspije’, HAC-u trebati vratiti 40 lipa, a to znači 40 lipa skuplje gorivo.

“Mirno spavam, moja odluka je apsolutno pravedna i ispravna jer želim da hrvatske tvrtke koje se javljaju na natječaj, a i Hrvatske ceste i Hrvatske željeznice, imaju novac iz trošarine za svoje projekte koje građanima znače više od autocesta, a uz to se smanjuje javni dug”, kaže Hajdaš Dončić.

Taritaš: oko monetizacije dogovorit će se SDP i HNS

Ministrica graditeljstva i prostornog uređenja Anka Mrak Taritaš, pak, rekla je danas da je monetizacija autocesta tema oko koje će se dogovoriti dva koalicijska partnera, SDP i HNS, a autoceste nitko neće odnijeti, niti se one prodaju.

Koalicijski partneri, SDP i HNS, će se oko svega dogovoriti, a sada je prilika reći kako autoceste nitko neće odnijeti, niti se one prodaju, rekla je Mrak Taritaš novinarima nakon konferencije za novinare vezane uz tijek obnove poplavljenih kuća i javnih zgrada. Podsjetila da su danas već dva pravca u koncesiji – Istarski ipsilon i pravac od Krapine do Macelja.

Mrak Taritaš je upozorila da Hrvatska još nije otplatila autoceste, vremensko razdoblje njihove otplate je dugo, pa s autocestama nešto treba učiniti. “Taj model (monetizacije) ili neki drugi predložit će resorno ministarstvo”, kazala je Mrak Taritaš.

Josipović: Nedostaju informacije o efektima monetizacije

Predsjednik Republike Ivo Josipović nije se danas htio izjasniti za ili protiv monetizacije autocesta, kazavši kako taj proces nije dovoljno dobro iskomuniciran te mu stoga, kao i građanima, nedostaju informacije o efektima monetizacije.

“Riječ je o poslovnom potezu koji može biti pozitivan ili negativan ovisno, naravno, o efektima i mislim da je tu ključno načelo ‘cost benefita’. Moja je preporuka i za Vladu i za sve one koji sudjeluju u procesu monetizacije da javnosti objasne do kraja što se želi postići, koji su efekti, a posebice koji bi efekti bili ako bi neki naš subjekt sudjelovao u monetizaciji, poput mirovinskih fondova”, rekao je Josipović.

Novinari su ga o njegovom stavu o monetizaciji autocesta pitali u sklopu konferencije za novinare u njegovom uredu, na kojoj je izvjestio o sadržaju pisma koje je uputio predsjedniku Sabora Josipu Leki.

Za odgovor na pitanje je li za ili protiv monetizacije, kazao je da treba informacije, koje nedostaju i njemu i građanima. Pitanje monetizacije, smatra predsjednik, nije dovoljno iskomunicirano te nije dovoljno razjašnjeno što su posljedice i koji su pravi razlozi monetizacije.

“Nedostaje mi rasprave, nedostaje mi puna informacija o tome koje su posljedice ako do monetizacije dođe, a koje su posljedice ako ne dođe”, rekao je.