Učitelji i učiteljice vole svoj posao. No umjesto ocjena od 1 do 5 koje se uskoro uvode, potrebna im je aktivna participacija u donošenju odluka koje ih se tiču, kao i prilike za profesionalni razvoj.
Tako počinje priopćenje Foruma za slobodu odgoja povodom Svjetskog dana učitelja i učiteljica, a potpisuje ga izvršna direktorica Ana Munivrana.
Prenosimo ostatak u cijelosti:
Učiteljski poziv doživio je drastične promjene u posljednjih nekoliko desetljeća. Danas uz poučavanje i ocjenjivanje, od učitelja:ica se očekuje da budu i vođe, administratori, pomagači u učenju, prijatelji, individualni pomagači, zamjenski roditelji i uzori. Djeca su sve veći broj sati u školi, čime škola postaje “drugi dom”, što zahtijeva sve veću razinu pedagoških i psiholoških kompetencija. A od škola i učitelja traži se da riješe probleme za koje ni društvo ni donositelji odluka ne pronalaze odgovore.
Uz sve prethodno navedeno, od iduće godine, prema usvojenom Zakonu o plaćama u državnoj službi i javnim službama, učitelji, nastavnici i profesori bit će ocjenjivani prema još nejasnim kriterijima, na skali od 1 do 5. Najava takve prakse povećava nesigurnost i nepovjerenje učitelja u trenutku kad mnogi od njih napuštaju tu profesiju, a mladi je sve manje biraju i studiraju.
Brojna su istraživanja već ukazala na visoku prisutnost stresa u učiteljskoj profesiji. Iako više od 80 posto ispitanih učitelja:ica navodi kako vole svoj posao, 64 posto ističe administrative zahtjeve te pritiske roditelja kao izvor značajnog stresa te navodi da se opseg posla u odnosu na pretpandemijsko vrijeme znatno povećao. Oko deset posto ispitanih doživjelo je zastrašivanje i vrijeđanje. Istovremeno, gotovo 90 posto učitelja osjeća da ne mogu utjecati na obrazovne politike.
Danas su nastavnici više tužni nego li pod stresom. Tokom vremena naučimo na stres, ali se useli neka tuga, bespomoćnost i osjećaj diskriminiranosti i bezvrijednosti.
Kako bi učitelji mogli biti “odlični” te, osim poučavanja, brinuti za dobrobit naše djece i mladih, oni sami trebaju biti dobro i osjećati se podržano i sigurno na svom radnom mjestu. Jesu li im ti uvjeti osigurani prije no što se kreće s procjenom njihova rada?
U Forumu za slobodu odgoja, nakon višegodišnjih istraživanja, edukacija i brojnih konzultacija s učiteljima, nastavnicima i ravnateljima iz cijele Hrvatske, sigurni smo u to da ako se uvodi vrednovanje rada učitelja, treba im omogućiti da se usavršavaju i razvijaju svoje kompetencije. Istovremeno, ne bi smjele postojati nepoznanice po pitanju postupka ni po pitanju kriterija ocjenjivanja.
U sustavu u kojem ravnatelji:ce ne prolaze adekvatne edukacije za davanje povratne informacije i za procjenu radne uspješnosti (u školama, kao ni u većini drugih javnih i državnih službi), pitamo se kako će taj proces izgledati. Društvo u kojem živimo često ne funkcionira po principima izvrsnosti i transparentnosti, te je upitno što će nam donijeti neslavna skala od 1 do 5, za koju već dugo znamo da nije primjerena za ocjenu dječjeg znanja pa tako ni za vrednovanje rada odraslih.
UNESCO ove 2024. godine Svjetski dan učitelja:ica (5. listopada) slavi pod motom “Poštujmo glas učitelja”. A da bi se glas učitelja čuo, ističu, potrebna je kultura povjerenja i suradnje, njegovanje autonomije i akademske slobode, kulture u kojoj se učitelje poštuje i cijeni unutar i izvan učionice. Za transformaciju obrazovanja važno je da učitelji i njihov razvoj budu u središtu.
Forum za slobodu odgoja čestita svim učiteljicama, nastavnicima i profesoricama Svjetski dan učitelja i učiteljica!”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!