Incident u zraku kod Slunja: MORH objasnio zašto je dignut MIG, a ne Rafale

Vijesti 26. srp 202409:45 2 komentara
Philippe LOPEZ / AFP /Ilustracija

Ministarstvo obrane Republike Hrvatske (MORH) pojasnilo je detalje oko zračnog incidenta koji se dogodio protekle nedjelje, kad je MiG-21 presreo laki zrakoplov u okolici Slunja.

Nakon zračnog incidenta koji se protekle nedjelje ujutro dogodio na području Slunja i u kojem je MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) presreo laki zrakoplov Piper PA-24, nametnulo se pitanje zašto to nisu učinili noviji borbeni zrakoplovi – Rafali.

Isto tako, nije bilo ni službenog priopćenja o događaju na stranicama MORH-a, ali je Zimo.hr dobio detaljnije informacije.

“Zaštitu suvereniteta hrvatskog zračnog prostora provode avioni Rafale, ali privremeno Rafalei ne formiraju dežurni borbeni dvojac kako se ne bi utjecalo na intenzitet obuke pilota i sigurnost letenja te nepotrebno trošili materijalni, personalni i financijski resursi”, pojasnili su iz MORH-a.

Podsjećaju kako je zračni prostor Republike Hrvatske integralni dio savezničkog zajedničkog sustava nadzora i zaštite zračnog prostora.

“Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority–TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska je, kao i ostale NATO snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni).

Kako se provedbom te mirnodopske zadaće dežurnog borbenog dvojca ne bi utjecalo na radne procese i usporavalo obuku naših pilota Rafala, a o kojoj Ministarstvo obrane redovno izvještava javnost, ta će se zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.

Potpisivanje tih bilateralnih sporazuma je u tijeku, a do potpisa tih sporazuma dežurni borbeni dvojac formiraju MIG-ovi. Kada se ova zadaća bude obavljala iz zrakoplovnih baza Italije i Mađarske, važno je napomenuti da se to ne plaća, objašnjavaju iz MORH-a.

Što se tiče samog incidenta na hrvatskom nebu, ističu kako je prelet bio najavljen, ali je zabrinutost izazvala činjenica da je civilni avion izgubio vezu s kontrolom zračne plovidbe.

Temeljem zapovijedi nadležnog NATO zapovjedništva smještenog u Torrejonu, u Španjoskoj (Combined Air Operations Centre – CAOC) 21. srpnja 2024. avion iz Dežurnog borbenog dvojca Hrvatskog ratnog zrakoplovstva bio je angažiran u zadaći presretanja aviona u zračnom prostoru Republike Hrvatske.

Bila je riječ je o civilnom avionu Piper PA-24 čiji je prelet preko Hrvatske bio najavljen, međutim izgubio je vezu s kontrolom zračne plovidbe. Nakon vizualne potvrde hrvatskog vojnog pilota o kojem se avionu radi, taj civilni avion nastavio je letjeti sukladno planu leta prema planiranom odredištu.

Prema standardnoj proceduri, u ovakvim situacijama NATO zapovjedništvo u Torrejonu angažira dežurni borbeni dvojac za provjeru identiteta i namjere zrakoplova. Taktička kontrola i navođenje borbenih aviona provodi se iz Središta za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koja je uz dežurni borbeni dvojac sastavni dio NATO integriranog sustava protuzračne I proturaketne obrane – NATINAMDS”, dodaju na kraju iz MORH-a.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare