Protiv Republike Hrvatske podnijeta je tužba teška preko 35 milijuna eura zbog zapljene jahte "Royal Romance" u vlasništvu tvrtke Lanelia holdings iza koje stoji ruski nekretninski poduzetnik Aleksej Inkin. N1 analizirao je pozadinu ovog spora u kojem se spominje i ime bliskog Putinovog suradnika uhićenog u Ukrajini.
Jahta je blokirana u luci u Trogiru na zahtjev ukrajinskog tužiteljstva. Ono ju povezuje s Viktorom Medvedčukom, moćnim ruskim tajkunom protiv kojeg se u Ukrajini vodi predkazneni postupak. Blokada jahte zatražena je kako bi se naplatila navodna šteta što ju je prouzročio Medvedčuk.
Kronologija optužbi
Slučaj je iznimno složen i do sada je u javnosti o njemu bilo niz dvojbenih informacija. Nagađalo se da je riječ o plovilu koje je blokirano zbog međunarodnih sankcija nametnutih Rusiji nakon agresije na Ukrajinu, no Inkinovi odvjetnici za N1 tvrde da je “Royal Romance” zadržana u Hrvatskoj u sklopu procesa protiv Medvedčuka.
Ukrajinsko tužiteljstvo, navode dalje odvjetnici, tereti ga za veleizdaju, točnije za zaključenje skupih ugovora o nabavi ugljena još 2015. godine. Iako se ova istraga vodi od 2016. do suđenja još nije došlo, a 2022. ukrajinsko tužiteljstvo izdalo zahtjev za blokadom luksuzne jahte koja više nije Medvedčukova već Inkinova.
Jahta je sada već gotovo dvije godine u luci u Trogiru, a Inkin drži da Hrvatska nije imala baš nikakvog osnova da mu zaplijeni luksuzno plovilo. Smatra da je u ovih dvije godine oštećen za više od 35 milijuna eura budući da mu se nezakonito ograničava vlasništvo. Jahtu, čija se vrijednost procjenjuje na oko 130 milijuna eura, morao je održavati, te plaćati vez u trogirskoj marini, a nije mogao, kako je planirao zarađivati na njezinom iznajmljivanju. Trošak je zato, kažu odvjetnici, premašio 35 milijuna eura, što je Inkin specificirao u tužbi protiv Hrvatske.
Sudska borba za jahtu
Za to vrijeme traje natezanje oko jahte na Županijskom sudu u Splitu koji je u više navrata pokušao iz Ukrajine dobiti relevantne informacije o cijelom slučaju. Prije nekoliko dana splitski sud odlučio je produljiti mjeru o oduzimanju jahte Inkinovoj tvrtki, koja je formalni vlasnik, te ju predati Armi, ukrajinskoj agenciji za upravljanje imovinom stečenom korupcijom i drugim zločinima.
No, ova odluka još nije pravomoćna, pa jahta još nije predana ukrajinskim vlastima.
N1 je dobio uvid u dokumentaciju kojom Inkin hrvatskim vlastima pokušava dokazati da mu je jahta nezakonito blokirana u Trogiru. Njegov odvjetnički tim iz Odvjetničkog ureda Gajski, Grlić, Prka i partneri tvrdi da nikakvih dokaza na osnovu kojih bi se jahta mogla oduzeti i predati Ukrajini – nema.
Zapljena luksuzne jahte
Inače jahta “Royal Romance” sa zastavom Kajmanskog otočja, od svibnja 2022. blokirana je u luci u Trogiru i to na osnovu odluke Županijskog suda u Splitu. Bila je zaustavljena u Rijeci, a zatim prevezena u Trogir.
Jahta je u Hrvatskoj zadržana, kako bi se, stoji u rješenju Županijskog suda u Splitu, osigurala naplata nezakonito stečene dobiti. U pitanju je postupak protiv Medvedčuka kojeg se, prema dostupnim informacijama, tereti da je još tijekom 2015. u Ukrajini sklopio sumnjive ugovore za nabavku ugljena teške oko tri milijarde UAH-a odnosno oko 165 milijuna eura. No, ne precizira se, tvrde Inkinovi odvjetnici, je li pri tome išta nezakonito zaradio.
Ipak, jahta je, pojašnjavaju, privremeno oduzeta na temelju rješenja o oduzimanju imovinske koristi, iako, dodaju, Medvedčuka i nepoznate osobe koje se sumnjiče zajedno s njim ukrajinsko tužiteljstvo ne tereti ni za kakvu imovinsku korist.
Kolika je šteta učinjena?
Sasvim konkretno, ukrajinsko tužiteljstvo sumnja da je Medvedčuk kupujući po visokim cijenama ugljen od tvrtki s područja Luganska i Donjecka, “stavio energetski sektor Ukrajine u ovisnost o Ruskoj federaciji i tamošnjim terorističkim organizacijama”.
Istovremeno, prema dostupnim sudskim dokumentima, u Ukrajini je Medvedčuku već blokirana imovina vrijedna preko 5,6 milijardi UAH-a iz čega će se, ako bude proglašen krivim, moći naplatiti potencijalna šteta.
Inkinovi odvjetnici ukazuju kako blokada jahte uopće nije potrebna, jer Medvedčuk nije ni osumnjičen da ju je kupio nezakonito zarađenim novcem, te zatim eventualno preprodao drugom tajkunu da tu ilegalnu zaradu prikrije. Pravno složena situacija, no po stavu Inkinovih odvjetnika upravo je nepostojanje nezakonite zarade ključan argument protiv blokade skupocjene jahte. To su i istaknuli u žalbi o kojoj će sada odlučivati izvanraspravnom vijeće Županijskog suda u Splitu.
Kakofonija raznih informacija
Zanimljivo je da se oko ovog slučaja već mjesecima šire različite neslužbene informacije – od onih da je riječ o jahti koja je blokirana zbog sankcija protiv određenih ruskih tajkuna, da hrvatske vlasti pritišću sud da ju preda Ukrajini, do onih da je predaja Ukrajini već riješena iako je, kako nam je potvrdio sud, donijeta tek nepravomoćna odluka.
Inače, Medvedčuk je bio ukrajinski oligarh i osobni prijatelj Vladimira Putina. Nakon ruske agresije na Ukrajinu skrivao se u Kijevu, ali je na kraju optužen za veleizdaju na biznisu s ugljenom. Razmijenjen je za skupinu ukrajinskih zarobljenika, te sada živi u Rusiji iako se postupak protiv njega, zbog gospodarskih malverzacija u Ukrajini vodi već više od sedam godina.
Kronologija je ključna
U sklopu te maratonske istrage u Hrvatsku je stigao zahtjev za blokadom Inkinove jahte. Plovilo je ranije bilo u vlasništvu Medvedčukove supruge, odnosno njezine firme, pa ukrajinske vlasti vjeruju da ju je Inkin kupio kako bi spasio dio Medvedčkove imovine od oduzimanja. Pri tome, kako proizlazi iz za sada dostupnih informacija u sudskom spisu, ukrajinsko tužiteljstvo tvrdi da Inkin skriva Medvedčukovu jahtu. Zahtjev za predajom jahte poslali su 2022. bez, kako smatraju Inkinovi odvjetnici, ikakvih dokaza.
Inkin nakon toga prilaže dokumentaciju da je preko svoje tvrtke jahtu počeo nabavljati još krajem 2020., dakle mjesecima uoči iznenadne ruske agresije na Ukrajinu. Tada je prvi puta i pregledana jahtu u čiju se kupovinu krenulo.
U to vrijeme ni Medvedčuk ni njegova supruga ni njihova tvrtka koja je formalno prodavala jahtu, kažu, nisu bili na popisu međunarodnih sankcija. Medvedčuk i supruga su, nakon izbijanja rata, proglasom predsjednika Ukrajine završili na listi internih mjera ograničavanja u Ukrajini. Riječ je o svojevrsnim sankcijama koje se, međutim, ne primjenjuju u EU, napominju Inkinovi odvjetnici. Njihova tvrtka, koja nije bila registrirana u Ukrajini već na Maršalovim otocima, nije bila obuhvaćena ovim mjerama. Ni Inkinova tvrtka, također sa sjedištem na Maršalovim otocima, koja je jahtu kupovala, nije bila na popisu nakon proglasa predsjednika Ukrajine, navode odvjetnici.
Hoće li Rus ostati bez jahte?
Kao još jedan od argumenata protiv moguće odluke o predaji jahte Ukrajini, Inkinovi odvjetnici su, u ranije podnijetoj ustavnoj tužbi, a sada i u žalbi, naveli činjenicu da je jahta građena od 2011. do 2015. kada je isplaćena zadnja rata. Sumnje u Medvedčukov kriminal datiraju u 2016., a navodne malverzacije dogodile su se 2015. godine. Zaključuju zato da se jahta nikako ne može povezati s sumnjivim ugovorima zbog kojeg ukrajinske vlasti istražuju Medvedčuka.
Ipak, sudac istrage Županijskog suda u Splitu zaključio je da Hrvatska ovu jahtu treba predati Ukrajini. Iako odluka još nije konačna čelnica Arme Olena Duma, nedavno je nakon sastanka s hrvatskom veleposlanicom u Ukrajini Anicom Đamić izjavila kako očekuje skoru prodaju Medvedčukove jahte. “Prodajom oduzete imovine želimo popuniti državni proračun i osnažiti naše obrambene sposobnosti”, izjavila je Duma.
Hrvatska je pak zbog ove diplomatsko-pravne zavrzlame sada završila u sudskom sporu teškom nešto više od 35 milijuna eura. Ukoliko jahta doista bude predana Ukrajini Inkinovi odvjetnici najavljuju da će tužbu dopuniti cijelim iznosom njezine vrijednosti od 130 milijuna eura.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.