Gradska prijevozna poduzeća u trima najvećim hrvatskim gradovima već su dulje vrijeme suočena s manjkom vozača autobusa zbog čega su bila prisiljena reducirati svoje vozne redove.
Problem je naročito bio izražen u siječnju i veljači, za vrijeme sezone gripe i viroza, kada je mnogo vozača bilo na bolovanju. U Rijeci je, primjerice, tamošnji javni prijevoznik Autotrolej sredinom veljače privremeno ostao bez pedesetak vozača, što se neminovno odrazilo na prometovanje gradskih linija. Broj polazaka autobusa je prorijeđen, mnogi su kasnili na posao, a učenici u škole.
No, problem manjka vozača nije sezonski, poput gripe, nego dugotrajniji. Vozača općenito nedostaje na tržištu rada.
Split: 20 novih vozača, stabiliziran vozni red
Procjena je da u Hrvatskoj nedostaje oko 3000 vozača autobusa pa vozni redovi javnog prijevoza nisu reducirani samo u Rijeci, Zagrebu ili Splitu, nego i u manjim gradovima. Često na vozačka mjesta uskaču bivši vozači autobusa, danas umirovljenici, koji rade na pola radnog vremena, a razmišlja se i o angažmanu stranih radnika.
U tri najveća grada (iz onog četvrtog, Osijeka, nismo dobili odgovore na upite) situacija nije bajna. U Splitu su početkom godine uspjeli zaposliti dvadesetak novih vozača i time ublažiti problem.
“U ovom trenutku imamo dovoljan broj vozača za održavanje postojećih linija. Međutim, naše ambicije su znatno veće u skladu s rastućim potrebama naših sugrađana koji sve više koriste javni gradski prijevoz. Cilj nam je zaposliti još barem 30 vozača. Zapošljavanjem gotovo 20 vozača od početka godine vozni red ponovno je stabiliziran”, rekli su nam u Prometu, gradskoj tvrtki koja obavlja javni prijevoz putnika na području Splita i okolice.
U Rijeci nedostaje 50 vozača, neke linije ‘srezane’
U riječkom javnom gradskom i prigradskom prijevozniku Autotroleju ne kriju da već dulje vrijeme imaju problema s organizacijom javnog prijevoza zbog manjka vozača.
“Trenutno nam nedostaje 50 vozača. Zbog nedostatka vozača, te povećanog broj bolovanja uslijed sezone gripe i viroza, bili smo primorani reducirati vozni red na lokalnim linijama”, rekli su nam u riječkom Autotroleju.
Od 18 autobusnih linija Autotroleja na području samog grada, od 22. veljače naovamo reduciran je vozni red na njih devet, ali nijedna linija nije ukinuta.
I u splitskom Prometu i u riječkom Autotroleju rekli su nam da imaju stalno otvorene natječaje za zapošljavanje vozača autobusa. U Splitu traže 20 vozača i kažu kako je to u skladu s najavama tvrtke o uvođenju novih autobusnih linija. U riječkom Autotroleju osim zapošljavanja vozača i vozačica autobusa nude o svome trošku i prekvalifikaciju za posao vozača.
ZET-u nedostaje stotinjak vozača
U Zagrebu kao najvećem gradu i problem manka vozača je, naravno, najveći. ZET-u nedostaje stotinjak vozača autobusa i tramvaja. Glasnogovornik ZET-a Domagoj Zeba kaže da je situacija na tržištu rada kompleksna, posebice što se profesionalnih vozača autobusa tiče.
“ZET od kolovoza 2022. godine ima trajno otvoren javni poziv za vozače autobusa na koje se redovito javljaju zainteresirani kandidati, stoga trenutni broj vozača kojima raspolažemo još uvijek zadovoljava potrebe predviđenog obima usluge. Po pitanju vozača tramvaja situacija je ipak bolja jer javni pozivi za to radno mjesto uvijek izazovu interes velikog broja kandidata”, rekao nam je Zeba.
ZET je, kaže, još 2022. godine uslijed gospodarske krize i usporenih procesa nabave u manjoj mjeri reducirao vozni red u tramvajskom prometu te na pojedinim autobusnim linijama, ali dio polazaka u međuvremenu je ponovno uspostavljen.
“U tramvajskom prometu broj vozila na terenu tada se smanjio svega 5 posto što je imalo neznatan utjecaj na frekventnost polazaka i intenzitet prijevozne usluge. Zahvaljujući organizacijskim naporima i navedenim manjim korekcijama voznog reda niti jedna linija nije ukinuta te uspijevamo i dalje pružati intenzivnu uslugu prijevoza”, rekao nam je Zeba.
Plaće bez dodataka od 1200 do 1400 eura
Ovom problemu javnih prijevoznika uvelike kumuje to što je mnogo vozača otišlo u druge zemlje ili k drugim poslodavcima privučeni većim plaćama, a neki su otišli u mirovinu.
U splitskom Prometu kažu da prosječna plaća njihovih vozača s dodacima iznosi oko 1200 eura, a s prekovremenim satima oko 1400 eura. U riječkom Autotroleju prosječna neto plaća vozača je oko 1.200 eura. U zagrebačkom ZET-u prosječna bruto plaća vozača je 1.752,21 eura.
“Osim plaće, radnici imaju i dodatak za prehranu i nagradu u ukupnom iznosu od 149,31 eura mjesečno. Također, u skladu s Kolektivnim ugovorom, ostvaruju i pravo na božićnicu, regres, dar za Uskrs i druge pogodnosti, koje nije moguće zbrojiti s bruto iznosom”, rekao nam je glasnogovornik ZET-a.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!