
Prema podacima Hrvatske agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), vlakovima Hrvatskih željeznica (HŽ) u posljednjem tromjesečju prošle godine prevezeno je gotovo milijun putnika više nego u istom razdoblju 2023. godine.
U posljednjem lanjskom tromjesečju vlakovima HŽ-a prevezeno je 7,5 milijuna putnika, dok ih je u istom tromjesečju pretprošle godine prevezeno 6,6 milijuna, stoji u izvješću HAKOM-a.
Rast broja putnika još uvijek ne znači da je naraslo i zadovoljstvo putovanjem vlakovima. Domaći putnički vlakovi i dalje slove za spore i netočne u dolasku ili odlasku.
Trećina putnika vlakom ide na posao
Pisali smo nedavno o jednom istraživanju o prosječnim brzinama vlakova u europskim zemljama prema kojemu je Hrvatska, s prosječnom brzinom putničkih vlakova od 58,2 kilometra na sat, na 30. mjestu među 35 europskih zemalja. Prema tom istraživanju, najsporiji su vlakovi u Albaniji s prosječnom brzinom 27,6 kilometara na sat, a najbrži u Španjolskoj s prosječnom brzinom od 199,4 kiometra na sat.
No, nije brzina jedini kriterij kvalitete putničkog prijevoza vlakovima Hrvatskih željeznica.
HAKOM je ovih dana objavio rezultate ankete o zadovoljstvu korisnika uslugom željezničkog prijevoza. Trećina ispitanika, njih 33 posto, kazala je da koriste vlak kao prijevozno sredstvo za odlazak na posao. Također ih 33 posto koristi vlak i u slobodno vrijeme. U svrhu odlaska na fakultet vlakom putuje 12 posto ispitanika,
za putovanje u drugi grad radi zdravstvenih usluga njih 9 posto, dok samo 2 posto ispitanika putuju vlakom radi odlaska u školu. Putovanje vlakom najčešći je odabir zbog povoljne cijene (25 posto) te zbog dostupnosti prijevoza (15 posto).

“Neatraktivan i nekonkuretan prijevoz”
“Podatak da samo 4 posto ispitanika odabire vlak zbog učestalosti usluge pokazatelj je neprikladne učestalosti polazaka, što prijevoz željeznicom čini neatraktivnim i nekonkurentnim u odnosu na osobno vozilo. Udobnost i brzina prijevoza su kao razlog odabira putovanja vlakom zastupljeni s 13, odnosno 10 posto što je prema navodima korisnika posljedica radova i redovitih supstitucija prijevoza autobusima s presjedanjima na vlak. Tek 5 posto anketiranih putnika je odabralo prijevoz vlakom zbog mogućnosti prijevoza bicikla, a kao razlog tomu navode visoku cijenu prijevoza s obzirom na relativno kratke udaljenosti prijevoza te neprikladan prostor i broj mjesta predviđenih za prijevoz bicikala”, stoji u HAKOM-ovom obrazloženju rezultata ankete.

Prilično visokih 53 posto ispitanih zadovoljno je cijenom prijevozne karte, dok 19 posto smatra da cijena ne opravdava kvalitetu usluge. Nadalje, 55 posto anketiranih smatra da treba povećati učestalost polazaka ili reorganizirati vrijeme polazaka vlakova i uskladiti ga s potrebama prijevozne potražnje.
Mnogi nezadovoljni trajanjem putovanja
Što se tiče udobnosti putovanja vlakovima, 50 posto putnika je zadovoljno, a 26 posto nije, i to opet zbog čestih presjedanja i nadomještanja prijevoza autobusima. Visokih 70 posto anketiranih nezadovoljno je i vremenom trajanja putovanja željeznicom.
“To je pokazatelj nekonkurentnog prijevoznog vremena, a prema mišljenju putnika uzrokuju ga radovi na infrastrukturi i neprikladna organizacija prijevoza”, tumače u HAKOM-u.
Jedan od slabije ocjenjenih pokazatelja kvalitete prijevoza željeznicom u ovoj anketi je točnost vlakova. Više od 75 posto anketiranih nije zadovoljno točnošću vlakova.
Veliko je, također 70-postotno nezadovoljstvo anketiranih putnika zbog nepravodobnog pružanja informacija prije i tijekom putovanja.
Sve više putnika podnosi prigovore
Čistoćom sanitarnih čvorova u vlaku zadovoljno je tek 27 posto anketiranih putnika. Temperaturom zraka u vlakovima HŽ-a zadovoljno je 48 posto putnika, dok ih je više od 30 posto i dalje nezadovoljno.
U anketi je 58 posto ispitanika reklo da su, kao putnici HŽ-a, upoznati sa svojim pravima, dok je 42 posto njih koristilo pravo na reklamaciju i prigovor prijevozniku, što je čak 25 posto više u odnosu na anketu iz 2022. godine.
“Značajno je povećan broj putnika koji aktivno sudjeluju u ostvarivanju svojih putničkih prava te se odlučuju na podnošenje reklamacije i prigovora željezničkom prijevozniku”, kažu u HAKOM-u.
Desetak najčešćih prigovora
Neki od najčešćih prigovora putnika su:
- kašnjenja vlakova zbog dugotrajnih trajanja laganih vožnji i provedbe radova
- organizacija rada u kolodvoru kod provedbe križanja vlakova na jednokolosiječnim prugama
- neadekvatna pristupačnost i dostupnost službenih mjesta, posebice za osobe s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću
- nedostatak čekaonica na stajalištima
- neprimjerena čistoća sanitarnih čvorova i čekaonica u službenim mjestima
- nedovoljan broj predviđenih površina i stalaka za bicikle u vlakovima
- zapušten izgled službenih mjesta i okoliša na kolodvorskom području (s naglaskom na kolodvor Sesvete, Glavni kolodvor Zagreb te Zagreb Zapadni kolodvor)
- nefunkcionalni razglasni sustavi za pružanje informacijama na službenim mjestima
- izostanak pružanja informacija o kašnjenjima na službenim mjestima
- neprimjerena čistoća vlakova, temperatura i kvaliteta zraka u vlakovima
- nepridržavanje vremena vožnje po voznom redu iako nema radova
- nedovoljan broj vagona u vlaku (putnici sjede po podu i prolazima pogotovo za vrijeme turističke sezone)

HAKOM na koncu navodi da je do značajnijeg povećanja putovanja vlakovima došlo jer je omogućen besplatan prijevoz vlakom na području Republike Hrvatske za nekoliko skupina putnika kao što su učenici srednjih škola, redoviti studenti i umirovljenici.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!