Zrakoplovni analitičar Alen Šćuric gostovao je u N1 studiju uživo i komentirao gužve u zračnim lukama.
Šćuric je rekao da nije problem samo u zračnim lukama, nego i u aviokompanijama jer nemaju dovoljno zaposlenih pa je situacija kaotična.
“Masovno su otpuštali ljude u covidu. Govorimo o ciframa od 10, 20 pa do 50 ili čak 60 posto otpuštenih. Jedno je vrijeme to funkcioniralo, i to sve do početka ljeta 2021. godine, kad je prometa bilo oko 60 posto, ali ih je omikron ubio jer je bio vrlo zarazan i jako je puno ljudi moralo ostati kod kuće i vratio postotke procjene za zimu i tu su se aviokompanije i aerodromi uljuljali i nisu zaposlili ljude. Onda se dogodio četvrti i peti mjesec, kad je naglo skočio broj putnika i bilo ih je 20 posto više od procijenjenih”, rekao je Šćuric.
Zrakoplovni analitičar rekao je da s jedne strane može shvatiti paniku nakon dvije godine covida i činjenice da su i aviokompanije i zračne luke vrlo, vrlo oprezni. ” S druge strane, pobogu, imaju stručnjake koje plaćaju puste pare, govorimo o desecima tisuća eura koje takvi ljudi dobivaju da bi dali te procjene, oni imaju zaposlene i najjače epidemiologe pa im se dogodi takav fijasko”, rekao je Šćuric.
Dodao je da ima i kompanija koje su inteligentno postupile, poput Ryanaira, koji nije otpuštao svoje radnike. “Ali što im i to vrijedi, kad im kasne letovi na aerodromima”, rekao je Šćuric.
“Ljude ste otpustili prije 2 godine, ali oni su ili otišli u prijevremenu mirovinu ili su promijenili zanimanje. Takvih koji su promijenili zanimanje je puno više, imaju neku drugu karijeru gdje su nakon 2 godine uspješni ili su krenuli u druge kompanije i sad imate kvantum zaposlenika od nekoliko desetaka tisuća, od kojih je možda 30 posto na dispozicji, ali njih se sad jako puno plaća i kupuje onaj tko ima više novca. To su Bliski istok i Amerikanci, manje Europljani, a najmanje naša regija”, rekao je Šćuric.
Fijasko se kompanijama, rekao je, dogodio zato što su se vodile procjenama stručnjaka koje su kazivale da neće biti normalizacije zračnog prometa do 2024. ili 2025. godine.
“Ljudima je puna kapa, žele putovati, dosta im je covida, žele posjetiti svoje obitelji, posjetiti rodni kraj, ići u turizam. Sad imate suprotnu situaciju, ljudi bi putovali, a ne mogu putovati”, rekao je Šćuric.
Istaknuo je da su aviokompanije u većem problemu, jer gube novac, dok ga zračne luke imaju, najprije zbog monopola koji imaju. “Svi su u totalnoj financijskoj banani i naravno da je ovo loša situacija, ali prvenstveno za aviokompanije”, rekao je Šuric.
Tragedijom je nazvao i činjenicu da radnicima u zračnim lukama, kojih očito kronično nedostaje, nije povećana plaća.
“Od njih očekujete da putuju na posao sat vremena i isto se toliko dugo vraćaju kući s njega, da rade i kasno navečer i tijekom noći, vikendima i da imaju vrlo, vrlo nisku satnicu. Zašto? Tko je vlasnik aerodroma? Privatni kapital i investicijski fondovi? Njih nije briga za putnike, nego za milijunske bonuse na kraju koje će strpati u vlastiti džep. Oni pokušavaju kalkulirati i ne dižu cijene. Američke aviokompanije krenule su dizati cijene letova, a digli su i cijene plaća 30 do 40 posto, a što je u Americi sada, doći će i kod nas za 4 do 6 mjeseci, znači taman pred iduću sezonu”, kazao je zrakoplovni analitičar.
Stabilizaciju situacije vidi tek najesen. “Kaos je bio u šestom mjesecu, koji nije ni 60 posto onoga što je u sedmom i osmom. Kaos će biti u sedmom i osmom mjesecu, ovo sad je mila majka. Govorimo o stotinama tisuća ljudi. Sedmi i osmi mjesec će biti mrtvi kaos, a stvar će se stabilizirati u desetom ili jedanaestom mjesecu, ne zato što je netko reagirao, nego zato što će se smanjiti količina putnika”, rekao je Šćuric.
Za Hrvatsku se ne brine, rekao je, jer su druga tržišta u puno većim problemima.
“Cijela Europa će do Hrvatske moći doći alternativno. Ne brinem se za turizam, nego za zračne luke i aviokompanije koje se iz ovoga izvući neće. Veliki će proždirati male, njima je covid došao k’o budali šamar”, rekao je Šćuric.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!